• Annastasia

kuvertavgift?

Vi har inte ekonomin att ha ens ett "litet" bröllop, med andra ord inga sparpengar. Att köpa förlovning + vigselring är alldeles nog för oss (känner mig som en fattigråtta)

Hur är det där med kuvertavgift?
    Betalar gästerna en avgift för att komma på vårat bröllop?
    Är det sniket att göra så?

• Svar på tråden kuvertavgift?
  • Gerda

anncha73

Att gifta sig är gratis! Så om det är äktenskapet som är viktigast så är det inga problem!

800kr för en vanlig familj kan bli tillräckligt saftigt - avgiften blir en tvång för de som inte har så mkt pengar - mot om ni gift er i en lokal, ordnat mer själva och sänkt kuvertavgiften. Eller sparat lite till?

• Mrs H (fd 4:e Maj)

Som jagärsåkär papekade tillkommer andra kostnader aven om man har kuvers avgift (lokalhyra, musik, servering personal etc). Gasterna ska inte behova betala mer an for maten.

Anncha73
    Ger ni sjalva bort brollops presenter for 800kr (*nyfiken*)? Underar mest da jag kan tycka att 400kr per person ar lite mycket.

• l i s a

Hmm... någon skrev att kuvertavgift skulle vara som att tigga pengar för att man gifter sig. Kvalificerat skitsnack tycker jag. Vi tigger inte om att folk ska komma! Vill de komma på middag betalar de en del av sin egen mat. Ceremonin är "gratis". Vi gifter oss helt oavsett om folk vill komma på festlighet (och således betala kuvertavgift) eller inte.

• Mrs H (fd 4:e Maj)

Alla kanner sina gaster bast och vet nog om kuversavgift skulle vara ok eller ej.

Kanske ar det dock bra med en 'plan B' ifall alla inte kommer (av olika anledningar) och man darfor inte fatt in sa mycket pengar som det var tankt.

• Anncha73

joda

Jag har inte stött på det problemet, många tycker nog att man gifter sig bara en gång, å alla vet att det kostar å gå på resturang, å det är då ibland mer än 400:-/pers (eftersom vi har festen på ett ställe som tillhör en resturang) så alla vi har bjudit ska då komma iaf..

Jag va på ett bröllop i april å dom hade då 300:-/pers å det va catering mat,å det gick bara fint..:D Men det kanske e så att (åtminstone jag) inte tänker på om det kostar 300 eller 400 kr..Jag tycker det e trevligt iaf..:)

Mrs H (fd 4:e Maj)

Nja eller tja det e ju olika har dock inte varit på så många bröllop..Eller dom jag har varit på har haft kuvertavgift på 300-400:- så konstigt tycker jag inte det är..

Gerda

Hmm ja fast jag har varit på några bröllop å där har det varit kuvertavgift på 300-400:- å dom hade oxå sparat... Å visst gifta sig e gratis men festen efteråt är inte gratis, så gifter man sig vill man inte spara på nåt (om du förstår) jag menar inte att gästerna ska betala vår fest, det våra gäster betalar för är maten å tårtan + en del alkohol...

För visst är det ju så att (iaf jag) har då aldrig betalat mindre än 400:- för att gå på resturang (som vi då ska vara på)

l i s a

Du har helt rätt, men alla e vi ju olika i sättet att tänka runt kuvertavgiften..:D Självklart gifter jag mig om enbart min familj skulle betala 400:-/pers

• Gerda

Anncha73

Det är iaf kul att det går att hålla en bra disk. trots att vi ser så olika på saken.

Jag menar ju då att det är just det gästerna gör - betalar er fest genom att betala kuvertavgiften - annars hade ni fått ordna en annan sorts fest med egna medel.

Bröllopsfest är inte gratis, absolut inte, men det finns olika kostnader som man kan höja eller sänka beroende på. och är man i en situation där man måste ha kuvertavgift - ja, då tycker jag inte att det ska vara så dyra alternativ som 400kr/personer.

Jag vet att de flesta i min bekantskapskrets hade haft råd med en sådan kuvertavgift, men några har det inte lika gott ställt och hade fått slitit/gjort avkall för att fira med oss - för de hade aldrig tackat nej. Tror inte att någon jag känner skulle valt kuvertavgift heller - har inte stött på detta sätt tidigare, bara här på BT.

Nåja, jag är iaf glad att vi inte är i den situation att vi hade behövt kuvertavgift, men vi har sparat för att få det bröllop vi vill ha.

• Anncha73

Gerda

Jo klart att jag tycker det är jättebra för dom som kan bjuda på allt, men i vår bekantskapskrets tror jag ingen skulle göra så, men det e klart jag (eller vi) har ju bara sparat i ett år, å min blivande ville ha ett bröllop där ingenting ska sparas på (om du förstår) Jag var inne på en lokal (billigare alternativ) men min sambo ville inte det, ska det vara bröllop så ska det..:D

Jo visst kan man sänka kostnaden (vilket vi har gjort) för det e mycket som gästerna inte behöver betala, men många av våra vänner tycker det e bra å slippa köpa en present å ta med sig..

Men jag förstår hur du menar ändå, fast vi ser olika på saken..:)

• Wicks

visst ksotar själva maten + tårtan, emn å andra sidan så är det oftast så att de som inte kan lägga 400kr/person inte heller skulle ätit ute på resturang, en tanke bara

• Gerda

Anncha73

Mitt i denna disk - får jag fråga var ni gifter er? Upplägget du skrev om liknar ett ställe vi kollade in nämligen, herrgård etc!

• jocelyn

Jag köper inte argumentet "tänk om man är arbetslös/sjukskriven/student"...

Jag har själv befunnit mig i alla dessa grupper och alltid sparat ändå. Man får ju anpassa sitt leverne efter pengarna om man inte kan göra tvärtom.
    If there is a will there is a way.

Svar på tråden kuvertavgift?