• Annastasia

kuvertavgift?

Vi har inte ekonomin att ha ens ett "litet" bröllop, med andra ord inga sparpengar. Att köpa förlovning + vigselring är alldeles nog för oss (känner mig som en fattigråtta)

Hur är det där med kuvertavgift?
    Betalar gästerna en avgift för att komma på vårat bröllop?
    Är det sniket att göra så?

• Svar på tråden kuvertavgift?
  • Wicks

jocelyn: fast om de tär därför man skramalat ihop en buffert så använder amn väl inte dne till att gå på bröllop?

• fåttettryck

Jag tycker inte det är sniket.
    Jag har snarare tyckt det kändes obehagligt med önskelista, men då min fru kom från litet finare kretsar så var (sponsrad) kuvertavgift otänkbart och likaså avsaknad av önskelista. Kompromissen vart att inte skriva något explicit i inbjudan utan skriva att den som har funderingar kunde höra av sig till oss eller någon av våra föräldrar, vilket åtminstone hennes släktingar har gjort. (Mina få släktingar och de flesta av våra gemensamma bekanta har hittat på egna saker så då vet man ju inte om de hört sig för)

• Mrs H (fd 4:e Maj)

Anncha73
    Har inte nagra problem med att ga pa ett kuversafgifts brollop da detta ar i stallet for brollops present. For mig far den inte overstiga vad vi skulle ha lagt pa en present och kan darfor tycka att 800kr ar lite mycket om det galler vanner, bekanta arbetskamrater etc. Slakten ar en annan grej.

• jocelyn

Wicks; jag förstår inte ditt inlägg alls. Vill du försöka igen?

• littlepixiegrl - Mrs B

Wicks & jocelyn: Jag ber om ursäkt för att jag lägger näsan i blöt, men jag tror att jocelyn menade att man ska spara till bröllopet inte till kuvertavgiften och att det faktum att man tjänar lite inte är en ursäkt till att inte kunna spara. Eller? Jag har kanske helt fel, men jag misstänker att ni har missförstått varandra bara? :)

• mammacatta

Jag är helt för kuvertavgift, det är KUL att gå på bröllop!
    Jag kommer hursomhelst att köpa nåt dyrt, hellre då avstå från present och FÅ gå på fest än att det inte blir nåt alls!

Man får helt enkelt göra som man känner blir bra - ett knytis i trädgården med "bring your own"-alkohol är PRECIS lika trevligt som tre-rätters på ett slott!

• Zozo

Själva ville vi inte ha kuvertavgift och kunde klara oss utan det, men efterom vi hade vara gâster pa stället i en vecka och inte bara pa brôllopsdagen, sa bad vi alla bidra med 10 euro per person och dag till mat och dryck (frukost, middag, kväll) och det var det absolut ingen som sa nagot om. (Vi stod för själva boendet och maten lagades gemensamt, men vi hade centraliserat inköpen)... Folk kunde ju iofs bestämma hur manga dagar de ville stanna men det blir ju lite samma idé som kuvertavgift, eller?

• Zozo

Alltsa, bidraget var till resten av dagarna (bröllopsmiddagen stod vi för)

• jocelyn

Jahaaaa! Tack littlepixiegirl!

Ja jag menar såklart att ett sparande alltid är bra att ha!

• Anncha73

Cornelia-07

Jo men självklart har vi ju alla olika åsikter, jag respekterar vad andra tycker å tänker..:D

Mrs H (fd 4:e Maj)

Jo jag förstår hur du menar,men fortfarande så kostar ju maten rätt så mycket, så visst det kanske e jobbigt för vissa att betala dom pengarna, men jag personligen skulle ha betalat det även om det bara är en kompis å inte en släkt..Jag tycker inte det har någon betydelse, dom som gifter sig vill ju oxå att jag ska närvara på deras bröllop/fest så självklart kommer jag, skulle nog ha gjort det om det kostar 500:-/pers..Men vi e ju alla olika..:D

Svar på tråden kuvertavgift?