• Annastasia

kuvertavgift?

Vi har inte ekonomin att ha ens ett "litet" bröllop, med andra ord inga sparpengar. Att köpa förlovning + vigselring är alldeles nog för oss (känner mig som en fattigråtta)

Hur är det där med kuvertavgift?
    Betalar gästerna en avgift för att komma på vårat bröllop?
    Är det sniket att göra så?

• Svar på tråden kuvertavgift?
  • jocelyn

Alltså det här med kostnaden för bröllopet är ju vad man gör den till!

"Det är så dyrt"...javisst, beroende på vad man väljer och antal gäster så kan det ju kosta i princip hur mycket som helst. Men det är väl inte gästernas "problem" att ni valt dyra alternativ och vill "ha tillbaka pengar"?

• Lainan

Personligen har jag inget emot kuvertavgift, men för oss var det inget alternativ. Hade vi blivit bjudna på bröllop med kuvertavgift, hade vi troligen inte köpt någon present, även om vi utan kuvertavgift hade köpt en dyrare present eller gett ett bidrag som varit högre. Då hade det könts mer otvunget.

Istället för kuvertavgift hade det många gånger (i vår vänskapskrets) gett mer pengar tillbaka genom att önska sig bidrag. Som gäst hade åtminstone jag tyckt att det varit trevligt att ge efter egen förmåga än en förutbestämd avgift.

• Anne69

Hej

Bara ett snabbt inlägg.
    Har man absolut inga pengar alls, inget sparat och kommer inte kunna spara ett öre så är det ju enligt mig absolut helt OK med en kuvertavgift. Man kanske inte behöver ha festen på ett sådant dyrt ställe så att avgiften blir så hög. Då kanske inte vänner med liknande ekonomi har råd att komma. Jag tycker inte alls att det är sniket eller nått sådant. Det är en dag som går i kärlekens tecken, klart att era nära och kära kan tänka sig att betala en slant för att se er få varandra.

Däremot tycker jag att det är sniket om par med en GOD ekonomi tar ut en kuvertavgift, folk har ändå tagit sig till bröllopet, kanske köpt nya kläder, kanske fixat barnvakt, köpt presenter mm

Men det är som sagt bara en åsikt bland andra...skönt att det finns många av dom

• Mrs H (fd 4:e Maj)

Himla interesant detta med kuversavgift. Har ni som har det inkluderat kostad for lokalen, stadning, musik etc i kuversavgiften?

• Tussa85

kuvertsavgift ska väl bara handla om maten? lr har ja fel?!

• Kronström

Jag uppfattar det som att kuvertavgift kan handla om allting. Från mat och dryck till att täcka lokal, städning, och annat.

Bröllopet håller på att bli ett evenemang där man köper biljett till det. Bröllop måste hållas på ett visst sätt har många fått för sig, och har man inte råd så får gästerna betala kalaset.

Jag undrar om jag skulle ta och fira min namnsdag nästa vecka? Är det för mycket med 250 kronor i kuvertavgift för ett namnsdagskalas? Folk behöver ju inte ta med sig presenter.

• jocelyn

*fniss*

Kuvert avser själva måltiden. Ett kuvert = ett set med dukning, dvs tallrikar, bestick och glas...

Kuvertavgift är ju en form av "biljett", dvs att man betalar mer eller mindre av vad ens egen måltid hade kostat.

För egen del känner jag att det är ok med kuvertavgifter till fester i andra sammanhang men inte när man själv bjuder t.ex. på sitt bröllop, sin födelsedag eller dop av bebis.

• Balinda

he he det var lite roligt.
    jag gillar inte alls kuvertavgift. man inbjuder till bröllop och med det means enligt mig att man bjuder på allt. man får anpassa sitt bröllop till sin plånbok anser jag. har aldrig blivit bjuden på ett sånt bröllop. skulle nog inte gå om jag blev det tycker att det är snudd på oförskämt.
    även om ma ninte säger något som gäst så kan man nog vara 100% på alla går omkring och undar varför och om brudparet tjänar pengar på det.

• Pillapillan

Undrar lite över hur vanligt det är med betalbröllop egentligen. Någon som vet? Här pågår det alltid diskussioner om det så det verkar ganska vanligt. Men själv har jag varit på ett tiotal bröllop de senaste åren och aldrig betalat kuvertavgift. Dock vid ett par tillfällen fått betala för drinkar i baren efter middagen.

• Zozo

Jag har faktiskt heller aldrig varit pa bröllop dâr man betalar nagot (ja utom boende eller ev bardrycker senare pa kvällen da)

Svar på tråden kuvertavgift?