• Annastasia

kuvertavgift?

Vi har inte ekonomin att ha ens ett "litet" bröllop, med andra ord inga sparpengar. Att köpa förlovning + vigselring är alldeles nog för oss (känner mig som en fattigråtta)

Hur är det där med kuvertavgift?
    Betalar gästerna en avgift för att komma på vårat bröllop?
    Är det sniket att göra så?

• Svar på tråden kuvertavgift?
  • Cornelia-07

Just det, kan lägga till att jag var på ett bröllop där gästerna hade delat upp uppgifterna sins emellan. Några gjorde huvudrätt, andra efterrätt osv. Jättetrevligt!

• Anncha73

Cornelia-07

Varför tycker du inte att det är bra med kuvertavgift då?

Men det är ju så olika vad man tycker..:D

• burken

Varför inte göra en grej av det i inbjudan.

Istället för present önskar vi att du tar med fläskfile för x antal personer?

Rätt rolig ide faktiskt.

Tänk bara på att inte fläska på med massa dyra grejer som ni betalar för själva, typ värsta dyra lokalen. Det kan ju sticka lite i ögonen på gästerna.

Men alltså iden med knytkalas tyckte jag om jättemycket.

• Gerda

Även om jag går på bröllop med kuvertavgift så tar jag med mig present ändå, det hör till min uppväxt att stora/speciella tillfällen skall gratuleras med present.

Så jag har alltså inget emot kuvertavgift - som gäst (om det är inom rimliga gränser) men det är inget alternativ för oss - då skulle vi hellre väntat med bröllop och sparat, eller gift oss och hållit en fest som passar vår plånbok.

• Troll-P

Det är skillnad mellan kuvertavgift och "istället för presenter tar vi gärna emot bidrag till bröllopsfesten/-resan..".
    Det senare gillar jag eftersom det då är valfritt att ge det belopp som man kan/vill. Som gäst på bröllop är det många kostnader runt omkring, inte bara presenten.

• 11 augusti

Visst, vi skulle kunna bjuda bara de närmaste till bröllopsfest, men då skulle vi få på "moppo" av dem som inte blivit inbjudna. Vi skulle inte ha råd att bjuda hela vänskapskretsen till vår bröllopsfest. De reaktioner jag fått har bara varit positiva, och det är inte bara för att de slipper bryderier med presenter utan också för att det kommer vänner som inte vågat gifta sig för att de inte haft råd att bjuda och nu kommer att följa i våra spår.

Vi har tidigare varit på båda varianterna på bröllop och jag kan inte säga att det varit bättre med presentbröllop än med kuvertbröllop. Stämningen har alltid varit på topp.

Vi skulle inte kunna ha knytklalas för då skulle mina gamla fastrar och mostrar få hybris och det vill jag absolut inte.

• Cornelia-07

TS, jag tror att det är det att vid kuvertavgift så "kräver" man att varje gäst ska betala ett visst belopp och det ligger nåt otrevligt över det (enligt mig, och enligt andra inte.) Önskar man istället pengar till ex.vis en resa så kan alla lägga precis vad de vill. En student lägger kanske mindre än nån som tjänar bra osv.

• Hästsson

Jag håller med, det är det där kravet som gör att det inte känns så kul med kuvertavgift. Det säger typ "om du inte har råd att betala så vill vi inte ha med dig på vårt bröllop", och hur kul känns det?

Nej, bättre då att önska pengar så kan var och en lägga vad de har råd/lust med!

• Anncha73

Men om man är ex arbetslös då? Dom flesta vet ju att man inte direkt tjänar så fett då, ska man aldrig kunna gifta sig i ett sånt läge för det är fel med kuvertavgift??

Sen tycker jag iaf att om man har en kuvertavgift som är rätt så mycket, så kan det vara jobbigt att betala så mycke pengar, men det handlar då absolut inte om att "kan du inte betala så vill jag inte att du kommer" Den personen är ju inte mindre värd eller så..Enligt mig då..:)

• joda

anncha73
    hur gör ni med folk som tycker att 400kr är för mycket, & inte har möjlighet att betala det?

jag förstår absolut tanken att det är istället för en present, men det blir ju hemskt jobbigt om kuvertavgiften är mer än dubbelt vad man skulle känna att man har råd att lägga på en present.. bättre då med valfritt belopp så att folk får ge så mycket de känner att de vill.

Svar på tråden kuvertavgift?