• Annastasia

kuvertavgift?

Vi har inte ekonomin att ha ens ett "litet" bröllop, med andra ord inga sparpengar. Att köpa förlovning + vigselring är alldeles nog för oss (känner mig som en fattigråtta)

Hur är det där med kuvertavgift?
    Betalar gästerna en avgift för att komma på vårat bröllop?
    Är det sniket att göra så?

• Svar på tråden kuvertavgift?
  • Zozo

Sen förstar jag a andra sidan inte varför det skulle var fulare av folk med bâttre ekonomi att ta kuvertavgift? Det âr väl sak samma? Att folk prioriterat bort (av vilken anledning det än är) att bjuda pa allt?

• Pomodoro

Zozo
    Det har ju inte alltid med prioriteringar att gora om man inte har rad att bjuda pa brollop. Har man lag inkomst sa ar det nog helt enkelt sa att man inte kan lagga undan pengar till NAGONTING, inte att man kopt en sommarstuga eller en ny bil istallet.

• Mrs H (fd 4:e Maj)

Ja, jag trodde ocksa att det bara handlade om maten men har forstatt att manga inkluderar annat varpa min fraga.

• Zozo

Pomodoro; Jag har väl svart att sa hemskt manga av de som vâljer kuvertavgift inte skulle ha kunnat lösa det pa NAGOT annat sätt.. men att de kanske valt att ha en bättre middag med kuvertavgift istället för grillning i trädgarden typ. Det var det jag menade med prioritering. Inget värde i det alls; själv är jag inte emot kuvertavgift även om det inte passade oss och grillfest kan vara hur fint som helst.. Det jag reagerade över var att det skulle vara "mer ofint" av dem som har bättre budget att ta kuvertavgift och det tycker jag fortfarande inte det är.

• Kronström

Jag tror inte det handlar om de fattigaste som funderar över kuvertavgift. Jag tror inte heller jag hört att någon tar ut kuvertavgift för en bröllopsfest hemma, utan när man tar ut kuvertavgift så är det just för att man vill vara på restaurang och vill äta finare och dyrare än vad man har råd till. Måhända har jag fel.

• Klurifax

Jag själv skulle faktiskt välja att inte gå på ett bröllop där man betalar kuvertavgift. Jag anser att vill man gifta sig får man göra det utifrån sina egna förutsättningar. En borglig vigsel kostar ingenting och en kyrklig "kostar" en ring (kan vara vad för slags ring som helst!)
    Allt annat så som fest och kläder och så får man göra efter vad man har råd med. Att utnyttja gästerna till att betala "drömbröllopet" tycker jag är direkt fult. Däremot betalar jag självklart för mitt boende och transport och för dricka i baren om det förekommer.

Jag har varit på flera olika sorters bröllop alltfrån vigsel i trädgården med pastasallad och tårta till herrgårdsbröllop och det har varit lika trevligt vilket som!

• Klurifax

Läste nu att vissa dessutom verkar "ta betalt" för mer än själva maten! Det är ju ännu mer oförskämt!

• Duchess

Jag är lite nyfiken.. Klurifax, och ni andra som inte gillar kuvertavgift: hur ser ni på att önska sig festbidrag eller bidrag till bröllopsresan?

• Mrs H (fd 4:e Maj)

Tycker det ar ett battre alternative da givaren sjalv far bestamma hur mycket eller lite de vill ge. Ar inte en snalis utan gillar inte nar nagon annan bestammer hur mycket jag ska ge da, for mig, kuversavgiften = brollops present.

• Miss Bennet

Minns inte om jag svarat på detta, men det blir dubbel om jag gjort det...

Vi har inte kuvertavgift, jag skulle inte vilja utesluta någon som inte har råd. Dessutom kostar vårt bröllop rätt mycket för de flesta som är där (resa, boende etc) så det skulle inte kännas bra att be gäster betala. Skulle dock gärna betala kuvertavgift själv om vänner/familj var i liknande situation som TS men håller även med de som tidigare sagt att förmodligen skulle jag ge mer som bidrag (i alla fall om kuvertavgiften låg på 100-200). Sniket tycker jag inte att det är! Skulle det dock misstämma med kuvert/kuvertavgift så det verkar som att gästerna subventionerar klänning och annat skulle jan nog tycka det vore lite lustigt...

Tycker också det går att fixa fin bröllopsfest för liten penning som så många andra skrivit. Bygdegård, hemlagad buffé, hemgjord tårta, betalbar och ett bidrag till bröllopsparet istället för kuvertavgift/present är en annan idé som jag själv skulle köra på i er sits, TS.

Svar på tråden kuvertavgift?