• Annastasia

kuvertavgift?

Vi har inte ekonomin att ha ens ett "litet" bröllop, med andra ord inga sparpengar. Att köpa förlovning + vigselring är alldeles nog för oss (känner mig som en fattigråtta)

Hur är det där med kuvertavgift?
    Betalar gästerna en avgift för att komma på vårat bröllop?
    Är det sniket att göra så?

• Svar på tråden kuvertavgift?
  • Kronström

Märkligt ( ? ) nog tycker jag resebidrag är OK. Festbidrag gillar jag inte, och kuveravgift är det yttersta beviset för att man vill leva flottare än vad man har råd till. Det är nyrikt och taktlöst.

• Klurifax

Jag håller med Kronström där att jag (märkligt nog?) kan ge bidrag till bröllopsresan, men bara om det är i presentkort - jag ger inte kontanter eller insättningar på konton. Festbidrag är för mig samma sak som kuvertavgift. Man får mätta mun efter matsäck!

Vi har sparat 2 år till vårt bröllop och det kommer ändå vara långt ifrån mitt "drömbröllop". Skulle jag fått allt jag ville ha till bröllopet hade vi nog fått spara 5 år och så länge ville vi inte vänta... Jag kommer gifta mig med min älskade och alla vi vill ha med kommer vara där - det är det viktigaste!

• Snart_FruL

Kronström och ni andra som tycker det är ofint med kuvertavgift hur hade ni reagerat om någon som står er väldigt, väldigt nära, en syster, bror eller annan valt att gifta sig i hemlighet på grund av att de inte hade råd att bjuda på någon fest? Dvs att ni blivit uteslutna totalt på grund av enbart ekonomiska orsaker.

• Klurifax

Jag hade tyckt det var ok! Hade troligen bjudit hem brudparet på middag vid lämpligt tillfälle för att fira dem och dessutom uppvaktat med present för present hör ju till lyckönskningarna!

• Klurifax

Snart_FruL
    Sen kan jag ju tycka att man kan göra som min kusin, bjuda på pastasallad och tårta och alkoholfritt till det. Deras bröllops kostade inte mer än 3000:- för 150 gäster! Alla hade jättetrevligt!! Bruden hade köpt en ny sommarklänning och brudgummen använde en kostym han redan ägde. Ringen var en slät enkel guldring för 800:-. Jag menar bara att de allra flesta har råd med NÅGOT, ytterst få har råd med ALLT. Man får lägga sig på den nivån man har råd med.
    Ett problem i dag är att vi matas med så mycket bilder från tv och film at vi tror at vi "måste" så mycket... Men vi måste inte ha allt!

Är man beredd att gifta sig hemligt pga ekonomi, så borde man också vara ok med en enklare fest, för är det inte trevligare att fira enkelt än inte alls?

Men jag har förståelse för att allla tycker olika... men så tänker jag och då skulle jag agera som jag skrivit tidigare om jag blev bjuden på "kuvert-bröllop".

• Snart_FruL

När de gifte sig hade de inte råd med nåt eftersom alla deras pengar var låsta vid ett lägenhetsköp. De var tvungna att gifta sig för att få köpa lägenheten.

Men visst du har poänger, men min poäng är att jag som sagt gärna hade betalat mycket pengar för att få ha varit med och sett när de gav varandra sina löften.

• Miamaja

Förtår inte varför det skulle vara oförskämt at ta ut en kuveravgift. Fast då får man ju lov att vara tydlig m att det är presenten. Subskriberad fest som det heter är inget nytt påfund. Och det går ju jättebra att ta betalt av folk när man ordnar födelsedagsfest, varför ska då det inte gör det när det är bröllopsfest? I "ett tidigare liv" när jag var tillsammans m en annan man och vår ekonomi var av ett helt annat slag än idag och jag drömde om bröllop så hade jag många tankar om ett pick-nick-bröllop dr gästerna skulle fått ta med sig egen pick-nick-korg. Det tycker jag är helt OK.

• Duchess

Tack ni som svarat om kuvertavgift vs. festbidrag vs. bröllopsresa. För mig personligen är det lite svårt att förstå varför bidrag till resan är okej, men inte festbidrag eller kuvertavgift. Som jag ser det faller de i samma kategori, men med undantaget att kuvertavgiften är en förbestämd summa.

Själv gillar jag kuvertavgift. Jag hatar att leta presenter :)

• jocelyn

Jag kan svara på det där med festbidrag och resebidrag som present.

Festbidrag? NEJ det skulle jag inte ge! Det är ju samma sak som en kuvertavgift i grunden...dvs ett sätt att finansiera brudparets val.

Resebidrag? JA det skulle jag kunna tänka mig om det är så att brudparet önskar sig en resa och redan har "allt" annat.

• Klurifax

Miamaja
    Jag har varit på många subskriberade fester, fast när det gäller bröllop (och faktiskt också födelsedagsfester) så tycker jag inte att det är helt ok. Tycker det är fel att man ska betala för att få fira någon!
    I många andra sammanhang kan jag tycka att det är super! Tex när man gemensamt ordnar en stor fest.

Svar på tråden kuvertavgift?