• Annastasia

kuvertavgift?

Vi har inte ekonomin att ha ens ett "litet" bröllop, med andra ord inga sparpengar. Att köpa förlovning + vigselring är alldeles nog för oss (känner mig som en fattigråtta)

Hur är det där med kuvertavgift?
    Betalar gästerna en avgift för att komma på vårat bröllop?
    Är det sniket att göra så?

• Svar på tråden kuvertavgift?
  • jocelyn

Även de som tar kuvertavgift betalar ju lite själva. Har ni inte ett korvöre så är det kanske en idé att vänta en tid.

Skillnaden mellan kuvertavgift och present? Blir man BJUDEN på fest innebär det inte att man TVINGAS köpa en present. Eller att det är en exakt summa som är satt för denna.

• Duchess

För egen del betalar jag, som jag skrev tidigare, väldigt gärna en kuvertavgift. Anledningen till att vi själva inte ska ha kuvertavgift är att våra vänner och släktingar har väldigt olikartade ekonomiska förutsättningar. För några av dem skulle 250 kr/kuvert vara småpengar. För andra skulle det vara enormt mycket.

Många av våra gäster måste också resa långt för att vara med på bröllopet, och då har de redan lagt ut mycket pengar på resa och övernattning. Det tycker jag är en stor gåva i sig, och förväntar mig inte alls något mer än så från dem.

Vi har valt att önska oss fina grattiskort från våra gäster. De som vill kan få sätta in ett festbidrag på det konto som vi själva använder för att spara till bröllopet. Man får välja själv vilken summa man då sätter in, och om man vill skriva avsändare eller vara anonym.

För oss är detta en perfekt lösning. Vi får fina grattiskort, och de som kan och vill ge ett bidrag får göra det. De andra gläder oss med sin närvaro, och vi är lika glada för alla gäster :)

• Anncha73

Jag tycker då det e helt perfekt att ha kuvertavgift. Vi har du skrivit i vår inbjudan att kuvertavgiften är 400:-.

Vi har inte hört någon som tycker det dåligt, eller sniket. Snarare har alla tyckt , va härligt slipper vi ju ta med present (vi har då självklart undanbett oss presenter)

Men som sagt bröllop kostar ju iaf, vi får ändå stå för väldigt mycket själv oxå, så konstigt är det inte..Men det e vad jag tycker iaf...

• Gerda

Anncha73

Tar ni 400kr/person eller par/familj?

• Snart Erics fru :)

400 per person är mycket pengar. är man två så blir det ju 800 !!! är man flera blir det extremt dyrt.
    gillar inte alls tanken på kuvert avgift. har aldrig varit på ett sånt bröllop och kommer nog aldrig behöva gå på ett. hade aldrig hört talas om det innan jag började hänga här..
    men som nån sa tidigare alla e ju olika :)

• Anncha73

Jo det är 400 per person (alltså om man e vuxen barn e gratis)men som sagt det skulle egentligen bli mer men vi drog ner på priset till en jämn summa..

Vi hamnar på å betala ca 15000:- själv iaf..fast vår släkt å vänner tycker det e helt ok med 400/pers, fast jag har då varit på en 30 årsfest där jag å min blivande betalade 800:- (för vi två) + hotellkostnader å flygresa så...

• Gerda

Anncha73

Vad skulle bli mer? Skulle maten kostat mer menar du? Vad ær det ni betalat 15000kr sjælva - resten av brøllopet eller maten?

Tycker att 400kr/person var i dyraste laget næmligen. Har inget emot kuvertavgift, bara det ær rimliga summor.

• Moltas

Jag tycker nog att kuvertavgift är lite konstigt... Fast man gör ju som man vill såklart!

• Anncha73

Ha ha nja inte så, men vi ska vara på en herrgård som ligger en bit härifrån så det är ju serveringspersonal + brudskål + tårta å maten + 2 valfria drinkar (öl vin eller vad man vill ha) som ingår..(+ att vi har hyrt en buss som tar alla människor ut till festplatsen å det betalar dom inte för)

Så nee jag tycker inte det e dyrt, men hade jag haft catering d.v.s att alla får ta maten själv då hade 400:- varit dyrt..Det håller jag med om..

Det beror nog på vart man ska hålla tll efter själva bröllopet, om det är i en vanlig lokal eller resturang med betalbar...Ja man kan ha ett jättefint å bra bröllop för lite pengar, eller spara å bjuda på allt å få alla presenter, men det e ju som man själv vill ha det..:)

Svar på tråden kuvertavgift?