För egen del betalar jag, som jag skrev tidigare, väldigt gärna en kuvertavgift. Anledningen till att vi själva inte ska ha kuvertavgift är att våra vänner och släktingar har väldigt olikartade ekonomiska förutsättningar. För några av dem skulle 250 kr/kuvert vara småpengar. För andra skulle det vara enormt mycket.
Många av våra gäster måste också resa långt för att vara med på bröllopet, och då har de redan lagt ut mycket pengar på resa och övernattning. Det tycker jag är en stor gåva i sig, och förväntar mig inte alls något mer än så från dem.
Vi har valt att önska oss fina grattiskort från våra gäster. De som vill kan få sätta in ett festbidrag på det konto som vi själva använder för att spara till bröllopet. Man får välja själv vilken summa man då sätter in, och om man vill skriva avsändare eller vara anonym.
För oss är detta en perfekt lösning. Vi får fina grattiskort, och de som kan och vill ge ett bidrag får göra det. De andra gläder oss med sin närvaro, och vi är lika glada för alla gäster :)