• Annastasia

kuvertavgift?

Vi har inte ekonomin att ha ens ett "litet" bröllop, med andra ord inga sparpengar. Att köpa förlovning + vigselring är alldeles nog för oss (känner mig som en fattigråtta)

Hur är det där med kuvertavgift?
    Betalar gästerna en avgift för att komma på vårat bröllop?
    Är det sniket att göra så?

• Svar på tråden kuvertavgift?
  • Jema 26/11-2005

Det är inte alls sniket eller fult att ta ut en kuvertavgift på bröllopet.
    Så länge man håller det på en rimlig nivå och inte höjer ribban på gästernas bekostnad.

Gästerna betalar inte för ert bröllop, utan för all den goda maten och drycken dom sätter i sig.

• Gerda

Anncha73

Ok, men vi ser nog lite olika ut på kuveravgift ändå. För mig så tar man ut kuvertavgift men försöker hålla ner kostnaderna för gästerna (och sig själv, för det är väl så att man inte har ås mkt pengar).

Å andra sidan, hade nära vänner eller släkt gift sig hade jag inte tackat nej till deras bröllop bara för att det är kuvertavgift. Men jag vet att folk skulle undra varför så dyra val om man redan har ont om pengar.

• Troll-P

Den eviga frågan... :)

Kuvertavgift = kostnad för mat och dryck, inte för konstnader runt omkring dvs kläder, blommor, musik mm får ni stå för själva. På ditt inlägg låter det som att ni inte har råd med det och då tycker jag att ni ska vänta och spara.

Det finns massor av fantastiska alternativ som inte är så dyra, tex Bruden Blås förslag, men som är minst lika uppskattade. Med vilja och fantasi kommer man oerhört långt!

Välj något som passar er och ert umgänge, ni får själva avgöra om kuvertavgift är ett alternativ för er. För oss är det inte det.

• Anncha73

Jema 26/11-2005

Nee men självklart betalar ju inte gästerna för vårt bröllop eller så..Men jag tycker kuvertavgift är ett superbra alternativ iaf..:)

Vi har sparat pengar, men inte så att det räcker med att bjuda alla våra gäster, men för oss är det en bra lösning..

Gerda

Nja dyrt val är det väl inte (tycker jag iaf), det är inte det lättaste att kanske hitta en bra lokal heller (man vill ju oxå känna att det känns rätt där man ska hålla festen)

Jag tycker det är trevligt med dom som inte har kuvertavgift, fast då ska man ju kanske hitta en bra present för ca 500:- (tycker jag iaf) å det kan ju vara lite problematiskt oxå..:D

• atamon

Det är inte sniket att ha s.k. kuvertavgift.
    Har varit på flera bröllop där det redan i inbjudan skrivs att brudparet skriver i still med "istället för presenter ser vi gärna ett bidrag till bröllopsfesten"
    Jag ser inget konstigt i det. Det är praktiskt, för då behöver man som gäst inte leta present heller. Presenten till brudparet blir ju festen.
    Vid kuvertavgift är det bra om det står vad som ingår. Men att ha både kuvertavgift och presenter skulle jag tycka vara märkligt.

• Tussa85

Ja tycker heller inte att de är sniket.
    Många i min släkt har haft kuvertavgift, just för att min släkt är gigantisk med men..!
    De är ju som vissa här säger, litet bidrag till bröllopsfesten istället för presenter.
    Men sen tycker ja att man inte ska ha för dyr kuvertavgift..

• 11 augusti

Vi har kuvertavgift, 350 kr/pers. Detta är bara för mat och dryck för gästerna.
    Maten är trerätters (catering med sittande bord och servering) med dryck, samt tårta och kaffe, snittar och bubbel innan maten samt nattvickning.
    Vi känner att vi inte vill ha några presenter då vi levt tillsammans i ca 15 år. Bröllopsresa och reskassan är redan ordnat. Vi har bara fått positiva reaktioner. För bröllopet i övrigt kommer vi själva att lägga mellan 35 000 och 40 000. Brud, brudgum och tre barns kläder, ringar, blommor, dekorationer, lokal, musik, fotografering, serveringspersonal, bröllopsnatt, är exempel på saker som vi har utöver själva maten.

• Jeaneteloing07

Jag tycker det är sniket. Däremot har jag inget emot att gå på bröllopsfest och bli bjuden på smör, bröd, ost och en lättöl.
    Men jag gillar inte att betala för att andra ska ställa till kalas. Det är i så fall en bättre lösning att be gästerna ta med sig mat, alltså knytkalas. Sådana bröllop har jag varit på det är helt OK.

• Anncha73

11 augusti

Ni har ungefär som vad vi har då, tycker det e helt ok att göra som ni gör (och som vi ska göra)Vi kände att det är ju så trevligt att alla kan komma å vara med på vår dag, å för 400:- (som vi tar i kuvertavg) så får dom äta tills dom storknar (ungefär) + att det blir tårta å bubbel såklart..:D

Jeaneteloing07

Okej, det är ju oxå en lösning, men köper du någon present då eller?

• Cornelia-07

Håller med Jeaneteloing om att knytkalas i sånt fall är ett bättre alternativ.

Kuvertavgift känns inte bra. Jag har aldrig varit på något, men skulle jag bli bjuden till ett så skulle jag hålla god min och låtsas som om det var ok. Så man kan nog inte lita på vad gästerna säger i det fallet.

Svar på tråden kuvertavgift?