• Ladye

Betalar din familj nått för ditt bröllop?

Jag undrar hur vanligt det är att bruden/brudgummens familj lägger en slant på ens bröllop?

Gör eran familj det och i så fall hur mycket?

Min pappa vill nämligen lägga pengar på mitt bröllop, men jag vet inte om jag borde ta emot den sortens summa.
    Vad tycker du?

• Svar på tråden Betalar din familj nått för ditt bröllop?
  • Wikströmskan

Våra föräldrar hjälper oss med mer än hälften och det är jätteskönt och uppskattat. Vi hade inte kunnat åka på bröllopsresa annars.

Ibland kanske man behöver säga till att man vill ha hjälp. Vissa av oss är ju så individualistiska att vår omgivning kanske inte vågar fråga om de får hjälpa till, men önskar att vi skulle göra det. Sen kan det kanske också vara så ibland att människor känner sig otillräckliga när det kommer till saker som bröllop - hur gör man egentligen?

• bellarina

Vi hade planerat att betala allt själva. Men min Pappa vill betala minst middagen som han själv uttryckte det. Det kommer att bli dryga tusenlappen per person.

• Zozo

Vi betalade allt själva. För det första har vi ingen tradition i familjen om att föräldrarna betalar en massa till oss; jag har varit ekonomiskt självgående sedan jag flyttade hemifran för 14 ar sedan och för det andra var det VI som bjöd till bröllop, inte vara föräldrar.. Kändes bäst sa helt enkelt. HADE nagon kommit med bidrag.. tja, da hade vi säkert tagit emot det, har inte funderat sa mycket pa det, men det skulle ha känts knepigt.

• Fru Nilsson 1/7-06

Mina föräldrar betalade större delen av vårt bröllop. Vi betalade själv en liten del, ringarna, skorna, brudbuketten. Hans föräldrar betalade halva spriten.

• Josefin_U

Jag och min m2b gifter oss nu i augusti och när vi erkände förlovningen för ett år sedan, hade vi inte en enda tanke på att vi skulle få hjälp med kostnaderna.
    Men så ringde svärfar till min pappa och föreslog att vi skulle få 10 000 var - alltså 20 000 sammanlagt.
    En så himla mysig överraskning, eftersom vi redan hunnit spara några slantar och kommit överens om ett sparsamt bröllop men som ändå uppfyller alla våra önskemål.

Och nu fick vi även 5000 av min m2b´s farmor i bidrag, och vi har hunnit spara ännu mer.

Vi behåller våra sparsamma bröllopsplaner och lyxar till det rejält på vår smekmånad istället - västindien 2 veckor!

• Melis

Jag och min blivande får hela bröllopet betalat enligt tardition i vårt hemland och vi ska endast betala vår smekmånad. SKÖNT med tanke på att hela kalaset kommer att kosta cirka 130 000!

• ~Norpan78~

Mina föräldrar betalar 1/3 av kostnaderna.
    Min m2b's föräldrar tror jag inte kommer bidra med något. Jag är lite ledsen, inte att vi inte får bidrag men att hans föräldrar inte hjälper till med något av de praktiska inför bröllopet. Jag förväntar mig inte pengar men lite delaktighet hade varit trevligt
    Tror inte att de gillar bröllopet, vi har trots allt varit tillsammans i 10 år så det är inte så konstigt att vi gifter oss.

• Mrs 2007

Hej!
    Hur gör man om man är besviken på sina föräldrars engagemang.....
    Min sambos föräldrar är engagerade och ställer up med 15.000 kr. Mina föräldrar är inte lika intresserade, pappa minst. Han skyller på sin nya familj, på dålig ekonomi m.m. Jag kan ju inte gärna tvinga fram något engagemang eller????
    Detta känns väldigt jobbigt och jag vet inte hur jag ska göra. Det lägger en trist skugga över den dagen som borde vara den bästa i våra liv....

Någon som har något förslag på vad jag kan/bör/ska göra......

Tacksam för svar!

• gizmolarson

våran släky hjälper till lite.. men bara för att dom vill och vårat bröllop kommer inte bli så dyrt

• DeeDee

Vi får blommor och brunch dagen efter och dessutom massor av praktisk hjälp från mina föräldrar. Mina föräldrar har en väldigt bra attityd.

De har erbjudit sig att betala mer. Har sagt nej eftersom även om mina föräldrar har ganska gott ställt så tjänar vi betydligt mer än dem. Hade vi verkligen behövt mer ekonomisk hjälp och mina föräldrar velat hade jag nog accepterat större ekonomiska bidrag.

M2B familj har inte möjlighet att hjälpa till pga ålder. Jag är dock helt säker på att det kommer någon överdådig present istället.

• Josefin_U

Mrs 2007

Förstår verkligen att det känns trist, jag skulle känna likadant...
    Men sånt där är skitsvårt, det man minst vill är att skapa irritation på bröllopsdagen, allra minst att ens egna bröllop ska bli en ekonomisk börda för någon annan.

Men det är ert bröllop och ert val att gifta er och med handen på hjärtat finns det inga skrivna regler för vad som gäller.
    Visa extra uppskattning till dina svärföräldrar istället och var glad att dom finns och hjälper till!

Hoppas det ordnar sig och låt ingen förstöra er dag pga materiella saker.

• Mrs 2007

Josefin_U

Tack för ditt svar.
    Jag och min sambo pratade/bråkade en del om detta i helgen men har nu bestämt oss för att det får vara nog.
    Det är vår dag och den kommer att bli precis som vi vill ha den, oavsett våra (mest mina) föräldrar.
    Vi har bestämt oss för att se framåt och inte låta detta förstöra vår dag. Vi har ekonomin och det mesta är planerat och klart. Vi har en helt underbat toastmadam som håller i massor och e väldigt engagerad. Helt uderbart.

Vad gäller mina föräldrar kommer jag nog att ta en disk. med dem efter bröllopet.

Tack för alla svar!

• Julibrud i Lomma

icke en spänn.Vi får pröjsa rubbet själv...men men...vi går med huvudet högt

• Melis

Ja jag går också med huvudet högt fastän vi inte betalar nåt... vi var helt beredda att betala allt själva men våra föräldrar kom överens om att stå för allt! så jag går med huvudet högt för att vi har underbara föräldrar som vill unna oss detta!!!

Svar på tråden Betalar din familj nått för ditt bröllop?