• mammacatta

äntligen fredag...!

tänk att det äntligen är fredag. vad ska man förgylla helgen med nu då...?
    motormässa...? *tror inte det*
    prommis *för hurtigt*
    tvtittande *för slött*

nej ja vet; sitta å häcka framför datorn som en annan dönick och skriva kuliga saker i andras seriösa inlägg eller skämta om totalt opassande saker...

nån som hakar på? :D:D:D

• Svar på tråden äntligen fredag...!
  • Hilde

Kul med eget hus. Vi letade hus som tokiga i Göteborg för några år sedan, men efter en helt misslyckad affär, där vi backade ur pga hittade allvarliga brister, så åkte vi på visning av ett mysko hus en bra bit ut på landet, 5,5 mil från Göteborg. Det huset kan man säga köpte oss Jättemassa mycket att renovera men oj vilken potential.... så vi köpte det och vi har hunnit sucka många gånger över det, för man får slita ont ett tag, när man köper ett renoveringsobjekt. I allafall om det såg ut som vårt Köket var utrymt, golvet obefintligt (dvs. hål rakt ner) vattenläcka under diskmaskinen som orsakat att de behövde bryta upp och torka ur hela trossbotten. Sedan hade vi fyra små toaletter, men inget badrum. Vi fick bada i sjön de första veckorna

Vi köpte en gammal skola. Huset var anpassat för offentlig verksamhet, men inte för boende, så vi har fått fixa en del. Men nu är det värt det!

• Maya K

Hilde:

Vad roligt och mysigt erat "hus" låter. Det huset som vi tänkt köpa är menat för en mindre familj och eftersom vi inte kommer att skaffa mer än två barn så är det ju perfekt. I det huset måste man köpa ett helt nytt kök med vitvaror och köksskåp, det finns inget ordenligt badrum där så badrummet får vi också bygga, golvet ska vi byta och även tapater.. sen är det små objekt som byte av fönsterkarmar och måla huset osv som tillkommer men inte mer än det :)

• Hilde

Låter helt överkomligt Vårt projekt var lite av ett vansinnesprojekt från början, åtminstone om man får tro blivande svärmor, men min mamma har hittat på värre saker, så hon var aldeles lugn Vi behövde ju inte bo i husvagn eller tält o det fick jag göra både en och två gånger under min uppväxt

Jag tror faktiskt att blivande svärmor blev lite gråhårig efter första besöket här ute.

De första vi behövde var att bygga nytt kök, byta stammar och bygga badrum, bryta bort asfalterad parkering osv. Nu börjar vi dock komma till de roligare detaljerna, som tapeter och målning av de andra rummen. Fridfull sysselsättning i jämförelse med det andra.

• Maya K

Hilde:

Kan tänka mig att svärmor var bekymrad... Bra att du nämnde det med stammarna... måste kolla upp det i våran villa..

• Hilde

mmm kolla upp elen också. Stammar och el är dyra grejer.

Vi har föresten valt att sätta in jordvärme. Fungerar jättebra, så det kan jag rekommendera om det är så att man har plats för det på tomten. Blir ju inte lika dyrt som bergvärme.

• Maya K

Hilde:

Ja... elen är det ingen fara med.. Det är gasuppvärmning i huset så det är billigt och bra men just det med stammarna... aja,... vi får se vad det blir.. slutar väll med att vi inte köper villan utan köper en lgh istället..

• Hilde

Får man fråga hur gammalt huset som ni vill köpa är?

• Maya K

byggt 42 tror jag att det var.. 42-45.... huset har ju som sagt stått tomt men ägaren har sett till att det inte blivit fuktskadat osv där inne... de brukar ju vara där och ta hand om den :)

• Hilde

Aha. Har det varit åretruntbostad från början då? Sedan är det väl så att ett litet hus ändå inte kostar lika mycket att renovera som ett stort, varje del blir inte ett sånt jätteprojekt.

• mammacatta

lylllooooos eeer ju! vi tänkte åxå köpa nåt gammalt billigt hus å renovera så vi får d exakt som vi vill ha d. tyvärr så går alla hus här för 1 mille, å d finns ju inte i hela världen att köpa för så mycket för att måsta renovera ALLT. å nu ska vi ju titta på sommarstuga istället, å då dröjer d nog innan vi kan köpa kåk. vi bor i en kåk vi hyr nu, MYCKET liten tomt, men en tomt är det!

dessutom så har små planer på att flytta till 031 börjat dyka upp, å då blir d inget hus på måååånga år än.

jag har satt i kruka, d är snö på marken än... men d går fort nu, vissa rabatter har lök-grönt i sig... :D:D:D

*sjunger* vååååren är hääääär...

Svar på tråden äntligen fredag...!