• Sarge

Hur funkar Cambridge-kuren ?

Hej !

Har fått tips om den sk. Cambridge-kuren (stavning??) av en vän...

Hur funkar den?
    Vad kostar det ?
    Vad ger den i form av viktnedgång?
    Vart vänder man sig om man vill börja med den?
    Dela gärna med er av Era erfarenheter !!

Jag väger idag 80 kilo (har gått ner 5 kilo redan..yiipie) & vill ner ca 10 kilo till, kanske 15...

Själv så har jag lyckats tappa mina första 5 kilo genom att slopa smör på smörgåsen helt och hållet & äta lite mera grönsaker...jag älskar mat, så jag har inte dragit ner på det, men lägger lite extra grönsaker på tallriken istället för pasta/potatis/ris & så äter jag knappt något godis.

Kram
    Sarge

• Svar på tråden Hur funkar Cambridge-kuren ?
  • marpea

Sorry - lyckades skicka innan jag hade skrivit mer än rubriken

Jag har tidigare gått ned ca 12 kg med Cambridgekuren för ett par år sedan så jag vet att det fungerar. Jag kände mig aldrig hungrig, men tyckte att det var lite jobbigt att alla runt omkring skulle lägga sig i varför man inte åt hela tiden.

Tyvärr har jag ballat ur och gått upp allt jag gick ned + en del ytterligare.

Nu tycker jag att jag borde ha all motivering i världen med ett fastställt bröllopsdatum, men jag verkar inte kunna komma igång!

Är det någon som har något bra tips? // Mia

• Linda365

Hejsan!
    Efter att jag läst en massa här inne om Cambridge så tog jag beslutet att testa.
    Är i dag inne på min andra dag och det känns bra faktiskt,var ganska hungrig igår på efetermiddagen men nu känns det bättre.
    Vägde 71,6 kg igårmorse och idag när jag vägde mig så stod vågen på 69,8 kg hoppas det fortsätter i samma takt för då känns det ju inte lika tungt.

• Gloriousgirl

Hur går det för er allihop?? Behöver läsa om er framgångar/nedgångar här för att få lite styrka och hjälp...

• Sarge

Rapportering från Sarge !

För mig går det bra....jag äter inte ren kur, utan en måltid om dagen & har tappat 6 kilo sedan starten i slutet av Januari
    Jag är nöjd !!
    Det "jobbiga" är mest folk som frågar varför man inte äter....annars tycker jag att det funkar bra..inga direkta hungerskänslor eller sötsug, men det kan ju hänga ihop med att jag äter mat en ggn/dag...

• emma_l

*suck*
    Jag klarade 4 dagar ren kur. Igår kunde jag inte hålla mig på kvällen, jag åt tre mackor med smör på! Och i morse åt jag frukostbullar på jobb. Så duktig var jag, men jag kör på igen. Hur e det med er andra? mår ni bra o så? Jag har kännt mig lite nedstämd dessa dagar...

• citronen

Varfär gör ni så emot er själva, pulver pulver och pulver.

Jag har fortf, övervikt, jag började röra på mig mer och äter nyttig bra mat, och mellanmål, frukt, bär, yoghurt m.m.

Jag har gått ner 1,6-2kg i veckan.

så det går även utan den där skiten.

• Sarge

Citronen,

Jag kan ju bara tala för mig själv om varför jag "håller på"

Jag har som mål att totalt gå ner ca 15 kilo...vägde 86 kilo när jag började & väger nu ca 75.
    De första 6 kilona gick jag ner tack vare ändrad kost & långpromenader, men efter ett tag stagnerade viktnedgången + att jag i samma veva opererade min fot, vilket gjorde att jag inte kunde promenera mera på flera månader.....jag blev rekomenderad att testa Cambridge & det har hjälp mig att gå ner ytterligare ca 5 kilo.
    Jag lider inte nämnvärt av att inte äta "normal" kost, utan det mål jag har satt upp gör mig motiverad....
    jag ÄLSKAR mat, men klarar av det ändå...
    1997 vägde jag endast 50 kilo (pga att jag levde i ett mkt jobbigt förhållande etc) & efter att jag tog mig ur det så har jag altså gått upp ca 35 kilo, som sitter mest konsentrerat runt mage/rumpa/lår....inte särskilt snyggt....
    Jag gör detta för MIN skull, inte för någon annans, kan jag tillägga...jag vill kunna titta på mig själv i spegeln & känna mig snygg, men lagom propotioner....nu ser man ju ut som ett "päron" !

Självklart GÅR det att gå ner i vikt utan "skiten" men eftersom jag arbetar så ohyggligt mkt så hinner jag inte träna regelbundet & då är detta ett bra alternativ....

När jag har nått mitt mål VET jag att jag kommer att må bättre & behålla min nya vikt, tack vare min kostomläggning...sen kan man ju alltid hoppas at man hinner röra på sig lite mer, men det hänger ju tyvärr på mitt jobb....

• Gloriousgirl

Citronen: Tro mig, alla vi som äter Cambridge har testat det du gör, alltså ändrat våra kostvanor, testat olika bantningsmetoder osv...CK är inte det allra första man testar när man vill gå ner i vikt, snarare det sista.

Skiten som du kallar det är för mig en hjälp som gjort att jag nu kan leva ett bra liv. Min skit är snarare maten. För det är den jag har problem med, den jag inte kan kontrollera, det där den som får mig mer sugen på kolhydrater etc. Jag har matproblem på så sätt att jag använder maten som substitut för annat när jag är glad, ledsen...vad som helst. Jag känner heller inte mättnad på samma sätt som normalviktiga personer gör. De slutar äta när de är mätta...tyvärr gör inte jag det.

Av denna anledning ansåg jag det bättre att ta bort det onda för mig, alltså maten. CK hjälper mig genom att jag inte behöver tänka på mat jämt, jag känner mättnad numera eftersom jag lär mig lyssna på mig kropp. Mitt blodsocker är stabilt och jag mår mycket bättre eftersom jag får i mig det jag behöver.

Jag kommer börja äta mat sen, naturligtvis. Målet för mig är att jag lär mig se hur mycket jag behöver, mentalt sätta stopp när de där dumma tankarna kommer och känna mättnad. Jag kommer då fungera som en normalviktig person men jag kommer alltid få leva med min "sjukdom". Jag kommer aldrig att kunna släppa på allt och vräka i mig konstant. För jag har ett problem och det vill jag lösa. Jag börjar på ny kula så att säga. Skapar nya vanor och ett nytt liv. CK är bara en utav många metoder, alla fungerar om kaloriintaget är mindre än utgifterna, men med CK ser jag snabbare resultat.

Jag började med CK den 25:e januari i år och vägde in mig på 99,5kg. Under 1½ år dessförinnan hade jag lyckats få ner från 104kg till 99,5. Bra, men absolut inte lyckat. Problemet fanns ju kvar...
    Nu, snart 2 månader senare väger jag 83kg. Fattar du/ni?! 83KG!! Trodde aldrig jag skulle väga så lite...och nu är det bara 20kg till jag ska ner, något jag verkligen ser fram emot, för det kommer bli en resa jag aldrig kommer glömma.

Jag har precis börjat på ett nytt jobb (jippi) och ja, alla frågar varför jag inte äter mat som dem gör. Jag förklarar kort, men det är sällan någon förstår fullt ut. De tror att jag "unnar" mig mat på helgen, att detta är något jag gör 1 vecka osv...men nej, jag äter detta JÄMT. Jag dricker vatten med citron i, dricker te på kvällen. That´s it. Och fy fan jag är stolt över mig själv.

Jag har lämnat skiten bakom mig alltså...

• Sarge

Starkt jobbat, Gloriousgirl

Vi är duktiga, vi

Kram
    Sarge

• citronen

det är bra att ni tycker det e ok att dricka det där, men som vissa jag läst, måste stå vid toa för att dom e på väg och spy osv, att tvinga i sig, då tycker jag verkligen att man kan göra annat,

bra mat och motion går man ner på.

Lycka till tjejer hur ni än gör, bara ni mår bra.

Svar på tråden Hur funkar Cambridge-kuren ?