• Sarge

Hur funkar Cambridge-kuren ?

Hej !

Har fått tips om den sk. Cambridge-kuren (stavning??) av en vän...

Hur funkar den?
    Vad kostar det ?
    Vad ger den i form av viktnedgång?
    Vart vänder man sig om man vill börja med den?
    Dela gärna med er av Era erfarenheter !!

Jag väger idag 80 kilo (har gått ner 5 kilo redan..yiipie) & vill ner ca 10 kilo till, kanske 15...

Själv så har jag lyckats tappa mina första 5 kilo genom att slopa smör på smörgåsen helt och hållet & äta lite mera grönsaker...jag älskar mat, så jag har inte dragit ner på det, men lägger lite extra grönsaker på tallriken istället för pasta/potatis/ris & så äter jag knappt något godis.

Kram
    Sarge

• Svar på tråden Hur funkar Cambridge-kuren ?
  • Sarge

Lintott,

Ja, det gäller att planera sitt vätskeintag inför möten/föreläsningar

När du är hos svärföräldrarna tycker jag att du ska äta normalt, fast TÄNK på vad du stoppar i dig....välj bort potatis/ris/pasta & ta grönsaker istället!
    eller så tar du lite potais & mera grönsaker än vanligt, så märks det inte lika mkt !
    Mina föräldrar har ingen aning om att jag håller på med "pulver", för jag äter normalt/nyttigt när jag är hos dom
    ska tala om det för dom SEN, när jag är klar.....annars kommer det "är detdär verkligen hälsosamt??" (föräldrar, ni vet....)

/Sarge

• lintott

Sarge...

ja guud, jag känner igen det. Mina föräldrar är väl ganska toleranta och vill väl mest att jag ska vara glad oavsett vad jag äter. men just när det är sambons föräldrar som man träffar 3 ggr per år och inte känner så jättebra.
    Ja, jag bestämde mig igår kväll för att jag skulle göra så som du skrev. Jag skrev ett kontrakt med mig att den helgen är den enda helgen som jag får kliva av ren kur. Ska vi till kompisar sen så kommer jag förklara för dem. Hoppas de är förstående :)

Kram

• lintott

Sarge..

glömde fråga: Har dina föräldrar märkt att du gått ner nåt då? Blev lite nyfiken :)

• Sarge

Jodå, det har dom märkt...fattas bara annat !!!
    fast jag "skyller på" att det beror på ändrade kostvanor !! hi hi hi hi

Jo, de flesta kompisar brukar förstå...det är värre med kollegor..*suck*
    Man bli lite ifrågasatt kan jag säga & måste liksom "försvara" varför man bantar !

• Gloriousgirl

Jagb skiter i vad folk tycker och tänker eller vad de säger...min kontrakt med mig själv består av att aldrig bryta ren kur tills jag är klar med den största viktnedgången. Och det innebär ju att man får äta pulver på födelsedagar (idag tex fyller min syrra 30 så det är släktfest), vid middagar med vänner eller restaurangbesök. Jag ser det inte som ett problem för mig och vill folk störa sig eller kommentera så är det inte mitt problem. Jag har valt detta och tänker aldrig låta nåt hindra mig från att äta som jag vill.

Så...jag tycker personligen att man ska kunna stå för den man är och sina val och det får folk respektera helt enkelt. Min mamma tycker jag är så duktig och hon tycker jag är så fin nu.
    Släkten frågar, men tycker det är bra efter att jag förklarat...kollegorna tycker det är konstigt, men jag ifrågasätter ju inte varför de käkar en pizza till lunch...folk får snarare dåligt samvete när de käkar med mig. Men jag tycker inte man ska säga till sig själv "bara den här gången..." för det är så lätt att man trillar dit igen, speciellt när man går på ren kur.

• Sarge

Visst håller jag med om att man egentligen ska skita i vad folk tycker !
    Det är lite som att jag är nykterist....sååå många klankar ner på mig för det & försöker pracka på mig att dricka alkohol, men jag VILL inte !

Jag tycker att alla ni som kör ren kur är superduktiga !!!

• lintott

Gloriousgirl...

mm, va du är duktig!!! Du får verkligen fram mitt jä*laranamma. Jag tycker du har så rätt så. Önskar bara att jag inte var så mesig :)

Jag vill inte bryta den rena kuren när jag åker iväg till svärföräldrarna, verkligen inte. Vill ju inte göra det jobbigare för mig själv. Men ändå vet jag inte hur jag ska säga det till dem eller hur det ska va när man sitter där runt deras middagsbord (pappan ska alltid laga 3-rätters) och ska motivera och försvara sitt val utan att detta ska tolkas som att jag inte tycker om deras mat. För den är verkligen supergod såklart.

Detta med att motivera för andra i sociala situationer är det jag haft jobbigast med vid viktminskning tidigare och är nåt jag behöver jobba med. Vette sjutton hur bara.

Kramar!

• Sarge

kan du inte ringa till dom & berätta då, så dom är förvarnade?
    Du kan ju säga att det är ok att alla andra äter, men att du avstår för tillfället !

• Gloriousgirl

Ja, ring dem eller förvarna dem på nåt sätt så slipper laga massa onödig mat i så fall. Jag brukar kort bara säga att jag tar med mig egen mat då jag just nu äter specialkost. Då frågar nästan ingen....förräns man äter, men då svarar jag bara att jag inte mådde bra innan när jag var tjock men att jag hittat en lösning nu och äter detta en kort tid.

• lintott

Mmm bra råd! Jag ska samla mod och ringa innan. Pratar ju me sambon min innan också så får väl han också övertyga dem om att det är helt rätt som jag gör.

Tack för allt stöd!! Fast jag inte ens har börjat ännun :)

Svar på tråden Hur funkar Cambridge-kuren ?