• Sarge

Hur funkar Cambridge-kuren ?

Hej !

Har fått tips om den sk. Cambridge-kuren (stavning??) av en vän...

Hur funkar den?
    Vad kostar det ?
    Vad ger den i form av viktnedgång?
    Vart vänder man sig om man vill börja med den?
    Dela gärna med er av Era erfarenheter !!

Jag väger idag 80 kilo (har gått ner 5 kilo redan..yiipie) & vill ner ca 10 kilo till, kanske 15...

Själv så har jag lyckats tappa mina första 5 kilo genom att slopa smör på smörgåsen helt och hållet & äta lite mera grönsaker...jag älskar mat, så jag har inte dragit ner på det, men lägger lite extra grönsaker på tallriken istället för pasta/potatis/ris & så äter jag knappt något godis.

Kram
    Sarge

• Svar på tråden Hur funkar Cambridge-kuren ?
  • Gloriousgirl

Generellt sett krävs ju stenhård disciplin om man ska gå på ren kur, så det gäller att man innan tänker ut att man kommer kunna utsättas för frestelser osv och man måste bestämma hur man ska förhålla sig till dem. Inget är ett problem förräns man gör det till ett problem.

• lintott

Gloriousgirl ...

mycket klokt sagt. Det är bara man själv som skriver sin egen livs historia!

• Guldgrisen

Hej!

Tänkte höra om det är ok att jag hänger på den här tråden? Är på min 7:e dag på ren kur och det är ganska tufft så det känns att man behöver lite stöd... Det där "välbefinnandet" och inga hungerskänslor har inte riktigt infunnit sig för min del.

Förlåt mig om jag inte läser hela tråden, men hur länge har ni hållit på och vad har ni för mål?

Själv satte jag upp ett stort mål (för mig), 12 veckor på ren kur, eller 75kg. Det innebär -24,3kg, startvikt 99,3kg till 172cm. Just nu känns det lite tungt... gnetar dock på så länge det är möjligt. Målvikten är 65-68kg. Har ingen aning om hur jag ser ut i den vikten, eftersom jag alltid varit överviktig, så vi får se var det landar.

Nåja, nog med tjat om mig Skulle gärna vilja veta era mål och hur långt ni kommit.

• Gloriousgirl

Guldgrisen: Välkommen! Naturligtvis får du ta oss till hjälp, vi som är veteraner ;)

Kortfattat kan jag berätta mina mål och resultat: startvikt 104 kg, längd 165cm. Har nu gått på ren kur i 2 ½ månad och väger idag 80kg. Alltså -24kg. Midjemåttet har minskat med 20 cm så även stunder då vågen inte rör sig så mycket minskar kroppen. Jag har inte fuskat en endaste gång, förutom att jag skulle kunna bli bättre på att dricka vatten...

Mitt tips till dig är att ha ett mål, men ingen tidsperiod som du ska uppnå detta. Låt allt ta sin tid. Låt kroppen förbränna på sitt eget sätt, ju smalare man blir desto mindre går du ner i vikt...början är alltid jobbig, men ge inte upp!!! Det är aldrig värt det

...jag har väl iofs bestämt mig ordentligt och jag skulle aldrig kunna fuska eller äta nåt nu. Jag ska börja äta lite smått när jag väger 65kg. Det komemr ta lååång tid innan jag kommer kunna äta 3 måltider om dagen utan att gå upp i vikt så se din viktminskning väldigt långsiktigt. Var beredd på att du får leva med CK under flera år. Så strunta i dina 12 veckor. Fokusera på din viktminskning och skit i hur lång tid det tar, annars är risken större att du blir besviken och ger upp och går upp allt igen!

• citronen

Gloriousgirl!

Måste först säga att du är duktig och grattis

sen en fråga, har du fått något överflödshud?

• lintott

Guldgrisen... och ni andra

Hej på dig! Jag är ju också ny anhängare till denna tråd. Jättekul att vi blir fler!

Imorgon börjar min resa. Jag började med att byta ut frukost och lunch idag mot några påsar nutrilett som mjukstart men imorgon börjar jag på ren kur.

Jag är 165 cm och väger 68 kilo. Jag har därmed inte så jätte mycket att gå ner. Jag har dock haft; gick ner 18 kilo för tre år sedan men tappade sedan motivationen att ta tag i de sista kilona. Jag har nu provat det mesta men med VV gick jag ner typ 0.2 kg per vecka och tappade sugen efter 5 veckor då inget hände.

Nu har jag plockat fram mitt jäklaranamma och ska gå på ren kur tills jag väger cirka 56 för att sedan trappa upp. Ska bli jättespännande och jag kommer garanterat skriva mycket här. Kanske flera ggr om dan ifall man behöver stöd :)

Jag vill bara säga att ni alla som gör ren kur är så otroligt duktiga!! Upp till bevis för mig nu.

Rapporterar om min första dag imorrn.
    Kramar

• Gloriousgirl

Citronen: Nej, jag har så fin hud så..märks ingenting på att nåt skulle ha blivit slappt eller att nåt hänger. Så jag tror min hud hänger med i viktminskningen. Jag tränar ytterst sparsamt kan jag tillägga, men försöker lyfta lite vikter då och då.... Men det tycks se bra ut ändå.

Nu är det ju så att jag ser ingen skillnad på min kropp alls, utan jag märker bara på kläderna och på vågen, så att gå ner i vikt har inte stor betydelse för ens mentala bild kan jag säga.. någon annan som upplever samma sak?

• Sarge

Hej !

Min viktnedgång ser ut som följer

Startade på 86 kilo & 172 cm.....
    Började med att ta bort smör på mackan & att äta nyttigare (kolhydratsfattigt) samt att ta en långpromenad (ca 2-3 timmar) en gång i veckan...detta gick jag ner 5-6 kilo på.
    Jag var dock tvugnen att avbryta promenaderna pga en operation i foten, så därav började jag med CK, som jag blev tipsad om.
    Sedan starten i slutet på Januari har jag tappat ca 6-7 kilo tack vare CK, men jag har inte gått på ren kur, utan jag äter CK till frukost & lunch på vardagarna & riktig, men nyttig & kolhydratfattig mat på kvällar & helger.
    Det funkar skitbra för mig & jag är supernöjd...!!
    Imorgon ska jag ta en promenad för första ggn efter operationen...hoppas att det går bra & att jag kan säta igång ordentligt med det igen...då kommer jag garanterat att tappa några kilo till, utan någon större ansträngning...

Jag ser verkligen upp till Er som kör ren kur, Ni är så starka som fixar det !

Måste få dela med mig av min glädje:
    I fredags var jag på stan & kollade på lite kläder....behöver nya byxor för dom andra jag har är såå slitna allihopa...
    Min glädje var total när jag kom i strl 42 !!!! sist jag köpte byxor var det i strl 46 !
    Hittade dessutom en top i strl 40 !! Tidigare fick jag alltid handla minst strl 44 !
    Sååååååå lycklig !

Kram på Er alla & lycka till!

/Sarge

• lintott

Hej svej!

He he..så idag var min första dag då. Känns nästan lite högtidligt eftersom detta är den första dagen på resan mot mitt mål som jag har trååånat efter länge länge. Jag har slitit mig i håret och haft ångest och gråtit över att jag inte lyckats gå ner de sista kilona innan. Nu ska det bli slut på lidandet! Och jag har mentalt bestämt mig för att ingen helg hos svärföräldrar eller dylikt ska få stoppa min rena kur. Nä, efter att ha läst om så många som följer Cambridge så verkar det onekligen som lättast att fortsätta med ren kur när man väl hållt på ett par veckor.

Invägning idag tisdagen den 11/4 2005 alltså på: 68.5 kilo.
    Jag har ju fortfarande inte fått mina cambridgepåsar (hoppas på att de kommit fram i eftermiddag till posten) så jag dricker nutrilett tills jag har dem.

Sarge...
    Åå fy fanken va bra gjort alltså!! Jag vet själv hur härligt det var att för tre år sedan minska i storlekarna och få köpa mindre kläder. Jag var nästan på stan varje dag sen :D
    Hur mycket har du kvar nu att gå ner?

Kramar på Er!!

Svar på tråden Hur funkar Cambridge-kuren ?