• Svar på tråden Valborgsbröllop 2005
  • Zandrisen

Har INTE hållt budgeten på 30 000:-, det blev i slutändan snarare 50 000:-, men det beror till stor del på att vi betalat bröllopsresan, pengar som vi sedan får tillbaka då vi önskat oss bidrag till denna i bröllopspresent. Det som blev absolut dyrast var fotografen, det kommer att sluta på ca 7500:-, men då vi var där på genomgång så var det det paket som passade oss bäst. Och som sagt, man gifter sig förhoppningsvis bara en gång! Brukar rabbla det senaste varje gång jag får ångest över hur dyrt det blev...

• Umebruden

Sitter och knåpar med musiken och behöver ert råd!
    En vän sa att det är en bra idé att ha lite musik i bakgrunden under middagen så känns det inte lika "tyst" för folk om de är lite stela och tysta till en början. Väninnan föreslog lite soft jazz som musikval för detta.
    Vi har en skiva med typisk sådan "dinner jazz" eller pianojazz eller vad man ska kalla det, och jag har också lite musik från Robbie Williams "Swing when you're winning" och lite Sinatra och Nat King Cole.
    Men när jag lyssnar så vet jag inte om det känns rätt. Vi vill ha en ganska avslappnad stämning och jag trodde musik i bakgrunden skulle hjälpa, men den här musiken känns... hur ska jag säga... lite för "fin" kanske.

Jag har också funderat på att spela kärleksballader, typ love songs, men vi har inte tillräckligt många av dem för att det ska räcka under hela middagen...
    Dessutom måste vi blanda de båda stilarna, för vi har inte tillräckligt mycket jazza heller för en hel middag.

Vad tycker ni? Ska vi köra på en blandning av de två stilarna eller ska vi skippa musik under maten? Har ni musik då? Behövs det? Stör det kanske till och med? Hjälp, jag blir tokig av dessa funderingar...

(Om någon hade sagt att något sånt här skulle göra mig tokig för ett år sedan hade jag skrattat och sagt aldrig i livet... :D)

• Gucci

Vi ska inte ha någon musik under middagen.
    Tänk också på att någon måste skruva ner musiken varje gång någon ska hålla tal...

• Zandrisen

Ingen musik här heller, det kommer att bli stimmigt ändå!

Umebruden, jag fattar precis vad du menar om att man hade garvat läppen av sig förut, för vissa av "problemen" man har nu..! Jag låg tex och tressade upp mig häromkvällen för att fotografen skulle använda en ful bakgrund till våra bilder, och att jag skulle vara för feg för att säga till... Jag somnade nog framåt 2 den natten. STOOOORT problem, eller hur...

• Umebruden

Har diskuterat saken med blivande, och vi kom fram till att vi skulle skippa musiken. Så nu är det problemet ;) ur vägen...

• Umebruden

Vi har just fixat band till festen!
    Vi hade tänkt spela cd men gjorde en kovändning nu i sista minuten eftersom vi fick ett kompispris på ett Beatlescoverband här i stan. Så nu blir det förhoppningsvis riktig feststämning... *Jätteglad*

• mrs tate to be

Grattis till bandet...låter härligt med ett riktigt band...vi kommer dock att ha vanliga cd...låter kanske inte 100 % bra men vi var på ett annat bröllop där det var ordnat med cd skivor och det gick verkligen superbra...förrutom att cd:n med just deras inspelade wienervals till brudvalsen inte funkade så 3 killar som sjungit under middagen med varsin gitarr, melodin raj raj till egen skriven text om brudgummen ställde upp och spelade så brudparet fick en alldeles egen variant av brudvals..hihi..
    vet ni vad....om 3 veckor idag vaknar vi upp nygifta.....fy 17 vad underbart!!!
    Kram EVA

• Zandrisen

Kul med band! fast vi har en rätt liten festlokal, så volymen blir nog tyvärr för hög med band. Har i stället "fått" en professionell DJ i present från vår toastmaster, och sen planerar vi kareoke på kvällskvisten...

I går var vi i kyrkan och bestämde ingångsmarsch med kantorn, trot eller ej, men i slutändan blev det mendelsohns(osäker på stavning)! Fick rysningar och tårar i ögonen när hon spelade den, det är nåt djupt inrotat sen barndomen tror jag, att man knyter den till bröllop, det känns mer "på riktigt" med en klassiker, tror att jag skulle ha svårt att fatta annars! Som utgång blir det "all you need is love", en killkompis skall spela den, han har spelat orgel sen han var 4 år.

• Zandrisen

Förresten, det är NITTON DAGAR KVAR idag!!! Shiiiit! Drömde att jag åkte omkring på ett busstak inatt, fick hålla i mig som fasen i svängarna... kan ju tolkas som att man är lite småstressad....

• Umebruden

Vi ska också ha Mendelsohns in! Tycker precis som du att den ändå känns så väldigt pampig och "bröllopig"... ;)

Vi vet dock inte vad vi ska ha som utgångsmarsch, men prästen ringde nyss och bokade tid med oss för vigselsamtal, och då fick vi även numret till kantorn. Vi ska be att få lite olika förslag.

Svar på tråden Valborgsbröllop 2005