• mrs.

ViktNeråt-05

Hejsan!

Jag tänkte öppna en ny tråd, Japp denna är för alla 2005-"bantare"

Jag tänkte att man kan kan cheka upp mått, vikt....peppning.

Kanske kan man lägga in ett bra smalmat-recept eller andra bra ideer.

• Svar på tråden ViktNeråt-05
  • olin

Sorry mormallis; det var inte min avsikt att lägga mig i.. Blev bara lite upprörd då jag läste 300 % - förstår att du inte menar på det sättet nu.
    Det kretsar så mycket "rykten" om morgonpromenader så ibland måste man blanda sig i diskussionerna :)

Du förbränner precis lika många kalorier när du än tränar på dagen - om du tränar med samma puls och lika länge.
    Din puls avgörs av hur hårt du tränar (på en person med övervikt stiger pulsen snabbare än hos en normalviktig), men pulsen kan också höjas av sånt som koffein, starka kryddor (och om du blir rädd, har feber etc...)

Så säg att du promenerar en timme och förbränner 200 kcal. det kommer du göra även på kvällen.

Det "magiska" med morgonpromenaderna är att du innan frukost har möjlighet att se till att dessa 200 kalorier tas från fettdepåer istället för mat.

Då kroppen anstränger sig och behöver energi för att orka jobba så kan man säga att den tar det ifrån energi som åker omkring med blodet i kroppen. Det är kolhydrater som brutits ner till stärkelse som simmar runt där och som kroppen haffar. För musklerna blir det lätt att ta upp den energin eftersom den åker omkring och fördelas.

Om du promenerar på morgonen så blir kroppen fundersam. Den tänker "vad tusan håller hon på med? motionerar innan jag fått energi att röra mig med?" eftersom det inte simmar omkring energi som den lätt kan använda.
    Istället måste den vända sig till fettdepåerna (hehe - det gillar vi!! :) ). Det är krångligare för kroppen, tar längre tid, men den har ju inget annat val.

i båda fallen har du bränt lika mycket.
    Men morgonträning kan ju alltid vara bra för att komma igång. Träning höjer ju alltid värmen (pulsen) i kroppen för en tid framöver och det kan kännas mer motiverande att äta sunt efter en bra start på dagen.

Så visst upplever man ofta snabba resultat av morgonträning
    - men 200 kcal är alltid 200 kcal :)

/olin
    kostrådgivare, instruktör och personlig tränare

• olin

såg förresten att morgonpromenader diskuteras på ett annat frum.

www.exhalemag.com
    å sedan trycker man på "forum"

det kan tyckas vara lite för mycket inriktat på fitness och bodybuildning där - men är man intresserad av att motion, att tappa vikt och få bra recept-tips så är det ett utmärkt forum!

/o

• mrs.

Tänkte säga HEJ!

det var ett tag sedan, vad duktiga ni är alla :)
    kul att det går bra för er!
    Blir så glad när det går bra för andra, själv mår jag väl bra, alltså det går bra med mat-relationen osv. (tex åt inget onödigt som godis/choklad/kex/bullar fast hela helgen hade vi allt möjligt framme på bordet och fortf. choklade i skåpet, inte ett dugg sugen
    Det som är jobbigt är att jag för 1a gången i mitt liv har fått m.blödning, och det är inte alls som mina vanliga menstrationer. Jag har varit väldigt stressad senaste tiden...kan det kanske bero på det?!
    Nåja, livet går inte under *skratt* för så lite.

Jag är istället stolt över mig själv, jag har inte alls "gottis" sug, jag äter massor utav god mat samt hälsosam, jag känner mig stark (visste inte att det finns så mycket gott man kan göra såååå enkelt och nyttigt).

Träningen har blivit lite liggande, bara ute och går varje dag istället, eftersom jag inte alls att jag är riktigt i form just nu för styrketräning, men så fort detta är över så börjar jag igen.

Ha det så jätte bra /många kramar Mrs.

• blivande fru J

lite väl mycket fitness för mig.. :)

ska snart iväg på styrkegympa, sen får jag äntligen mat.. har givetvis ätit lunch:
    fullkornpasta med yoghurtsås, persilja och kryddor med morot till (ingen höjdarlunch, jag vet...) föredrag imorogn så det är bara att äta det som finns hemma

• mormallis

Olin:
    Jag läste det i boken:
    Gå ner i vikt med GI-metoden. Av Ola Lauritzon..
    Ok..Jag ska citera:(s.78, Morgonstund har guld i mun)Heter överskriften
    så här exakt står det:
    Det sägs att man bränner 300 procent mer fett om man tränar på morgonen jämfört med senare på dagen.Det låter osannolikt,men är egentligen logiskt.Förklaringen ligger i att du inte har ätit på länge och därför har lägre blodsockernivå.I brist på högoktanigt bränsle i form av socker,börjar kroppen i stället ta av sina andra reserver och framför allt från fettdepåerna.

Vill du att jag ska fortsätta??

• mormallis

Jag vet inte,men så skriver han iallafall...

• vixen not a tramp

I love morgonpromenader eftersom det får mig att känna mig så sund och spänstig under resten av dagen, och så älskar jag promenader på alla andra tider oxå eftersom att gör en såå glad! Så ut och promenera under alla timmar på dygnet!
    (Mia.Maria, hög och flamsig av viktnedgångsrus, börjar närma mig målet!!)

• smultronet

Mia.Maria!

Drickar du fortfarande bara modifast?
    hur har det gått?

• vixen not a tramp

Japp, men har börjat med frukost och frukt nu. Går riktigt bra faktiskt!

• smultronet

Mia.Maria!
    på hur lång tid drack du bara modifast då?

Svar på tråden ViktNeråt-05