• wienerwaltz

Hur ska man välja hundras?

Vi ska skaffa hund i framtiden, men känner oss osäkra på hundras.
    Finns det någon sida på nätet där man kan göra ett test för att se vilka raser som passar?
    Jag förstår att det inte är så enkelt i slutänden, men det skulle vara kul.

Jag har sett att det finns test på utländska sidor, men språk är inte min starka sida.

• Svar på tråden Hur ska man välja hundras?
  • K.C

får ibland känslan av att många som aldrig haft hund innan vill ha det så enkelt som möjligt. Man vill ha en enkel päls, en ras som kan vara ensam, en ras som inte vill ha så mycket motion, som inte tar så mycket plats etc etc... Jag blir så himla rädd att man ska skaffa en hund som sen inte kommer att ha det så bra som de förtjänar. Jag fattar att det är svårt att tänka sig var en hund innebär, men det känns så läskigt att bröja planeringen med att man inte vill göra för mycket. Själv gör jag ALLT för mina hundar. Kna inte ens gå ut med dem utan att prata med dem - låter säkert kocko, men de är ju mina vänner. Skulle aldrig välja vänner som INTE har pojkvänsproblem eller dålig självkänsla för att jag bara vill prata om roliga saker när vi fikar... Är ni med?

• Miss Molly

KC: Kan det inte vara så att man kanske väljer en hund som inte kräver så mycket pälsvård, aktivering m.m just för att man vill vara säker på att man klarar av att uppfylla hundens behov ??
    Vet jag med mig att jag inte kan lägga ner x antal timmar varje dag på att sköta päls, träna m.m utan bara vill ha en hund som sällskap så blir ju förutsättningarna så mkt bättre för att lyckas och att både hund/ägare trivs i familjen om man tar med de aspekterna i valet av ras än om man lägger ribban för högt - bara en teori från min sida.

Dexia: Jag tror vi är överens Vet själv hur det är att bli "vald"
    Min kompis har en omplaceringsförmedling och för ett par år sedan hade hon en tibetansk spaniel hane som hon skulle omplacera. Han hade varit hos henne ett par veckor utan att rätt människa dykt upp. Jag var där och fikade en em och till hennes stora förvåning så hoppade han rakt upp i mitt knä, la sig till rätta och somnade efter en stunds kel.
    Kan inte påstå att jag riktigt "köpte" hennes prat om att han aldrig gjort så tidigare men efter ytterligare två besök hos henne då han tydligt visade att han tyckte om mig och efter moget övervägande från min sida så blev det till slut så att han följde med mig hem
    Här är han kvar och fem år senare kan jag bara konstatera att han aldrig gör så mot andra, han är mycket restrektiv med att visa kärlek och tillgivenhet till andra. Sambon fick kämpa hårt för att bli accepterad och det är fortfarande bara i mitt knä han ligger och sover

• K.C

MISS MOLLY: men så kan det säkert vara ibland och det är jättebra att man tar reda på sånt innan... men ibland får jag ändå känslan av att man tycker att det finns jobbiga sidor av hund och att man helst vill slippa dem... Det är ju synd, för vill man inte jobba nåt med hunden eller liksom offra så ska man inte ha hund. Är alltid så orolig att hundar inte ska få det bra...

Din hundhistoria var världens gulligaste.. Blev jätterörd.

• wienerwaltz

Jag kan bara tala för mig själv, men när det gäller mina önskemål om hur hunden ska vara, så beror det just på vad jag vill göra med hunden.
    Jag vill inte ha en jakthund - för jag vill inte jaga. Jag vill inte heller ha en hund med massor av pälsvård, för jag tycker att man kan göra annat med hunden i stället. Jag har inte heller rätt kunskaper för att ta hand om en pälshund.
    Kraven sätts utifrån mina kunskaper, intressen och framtidsvisioner inte för att jag vill ha det "enkelt"

• Miss Molly

KC: Tyvärr är det nog så ibland, att folk inte riktigt inser vilket jobb det innebär när man "skaffar" hund. Man väljer att se det "söta" o tror att hunden är ngn accesoar och sen när man inser vilket jobb & ansvar det faktiskt är så tröttnar man

Min lilla Zippo är världens gulligaste och självklart har han en alldeles speciell plats i mitt hjärta eftersom han valt mig
    Jag var absolut ingen hundmänniska tidigare men han väckte ett intresse hos mig, tyvärr är han inte så "arbetsvillig" utan föredrar mest att få strosa runt i sin egen lilla värld så i somras fick han en liten "kompis" i staffvalpen Mårran

• K.C

MISS MOLLY: åh! vad rart! låter som ett bra uppslag till en barnbok!

• Miss Molly

KC: Kanske vore något, att göra verklighet av sina författardrömmar och knåpa ihop en liten saga lagom tills sonen är tillräckligt stor nog att uppskatta sagoläsning

• fairy

winerwaltz

sök på google . com efter animalplanet sen väljer du alternativ nr 2 som finns på listan. Har för mig det står animalplanet dogs, breeds eller något åt det hållet.

AnimalPlanet är en kanal som ingår i discovery kanalerna (om jag minns rätt) som bara handlar om djur på ett eller annat sätt. Dock är denna sida på engelska.

sen finns också
    alltomhundar . com men den kanske du redan fått tips om :)

canis . se är en jättebra sida! De har något som de kallar för rasväljaren, ta och testa där :)!

• fairy

Som första gångsägare så se till att hitta en uppfödare som du litar 100% på, duktig, aktiv, seriös uppfödare som följer upp sina hundar. Gärna med aktivitetsdagar osv..
    Och välj inte hund själv, det ska uppfödaren göra åt dig/er!! Hon/Han kan valparna och vet vad du/ni söker i eran hund och väljer den valp som passar er bäst.

En bra uppfödare, en valp uppfödaren valt åt er och bereder er mentalt på att detta med en valp hemma kommer vara så j*dra jobbigt så det finns inte. Valptiden är en jobbiga tid man tar sig igenom för att kunna få en bra hund i framtiden. Det är definitivt ingen dans på roser. Att äga en hund är ett stor ansvar och början av eran tid kommer vara den tid som är absolut jobbigaste. Men är man bara inställd på att det kommer vara förj*vligt jobbigt så kan det ju inte bli värre, bara bättre.. och en totalt underbar resa :)!

• fairy

missade en sak
    ta reda på syftet för den ras du är intresserad av.
    Ingen hund är en bra förstagångs hund men golden är ex en "bra" förstagångs ras.

Svar på tråden Hur ska man välja hundras?