Inlägg från: K.C |Visa alla inlägg
  • K.C

Hur ska man välja hundras?

har inte läst alla trådar, men nån har säkert sagt detta redan..
    När man väljer ras är det viktigt att man först sätter sig ner och tänker ut hur man vill leva med din hund. Kan man ge hunden den aktivering den kräver, vill man ha en stor, liten, vaktkänslig eller familjehund. Sen kan man kolla upp hundar som har de egenskaperna. Självklart kan det finns råtuffa mopsar och supersnälla rottweilers, men i regel.. När man får rätt profil kan man sen välja utifrån de raser man får fram.
    Tyvärr köper alltför många hund efter vad de vill synas med och inte efter vad hunden behöver/vad man kan ge som hundägare. Det blir många omplaceringar...

lycka till!

• K.C

Grejen är att alla raser har någon som är frälst i just dem, men det viktiga är att tänka ut var hunden kräver och vad man själv är beredd att ge.

• K.C

får ibland känslan av att många som aldrig haft hund innan vill ha det så enkelt som möjligt. Man vill ha en enkel päls, en ras som kan vara ensam, en ras som inte vill ha så mycket motion, som inte tar så mycket plats etc etc... Jag blir så himla rädd att man ska skaffa en hund som sen inte kommer att ha det så bra som de förtjänar. Jag fattar att det är svårt att tänka sig var en hund innebär, men det känns så läskigt att bröja planeringen med att man inte vill göra för mycket. Själv gör jag ALLT för mina hundar. Kna inte ens gå ut med dem utan att prata med dem - låter säkert kocko, men de är ju mina vänner. Skulle aldrig välja vänner som INTE har pojkvänsproblem eller dålig självkänsla för att jag bara vill prata om roliga saker när vi fikar... Är ni med?

• K.C

MISS MOLLY: men så kan det säkert vara ibland och det är jättebra att man tar reda på sånt innan... men ibland får jag ändå känslan av att man tycker att det finns jobbiga sidor av hund och att man helst vill slippa dem... Det är ju synd, för vill man inte jobba nåt med hunden eller liksom offra så ska man inte ha hund. Är alltid så orolig att hundar inte ska få det bra...

Din hundhistoria var världens gulligaste.. Blev jätterörd.

• K.C

MISS MOLLY: åh! vad rart! låter som ett bra uppslag till en barnbok!

Svar på tråden Hur ska man välja hundras?