• wienerwaltz

Hur ska man välja hundras?

Vi ska skaffa hund i framtiden, men känner oss osäkra på hundras.
    Finns det någon sida på nätet där man kan göra ett test för att se vilka raser som passar?
    Jag förstår att det inte är så enkelt i slutänden, men det skulle vara kul.

Jag har sett att det finns test på utländska sidor, men språk är inte min starka sida.

• Svar på tråden Hur ska man välja hundras?
  • Miiiaaa

Hmmm.. jag vill minnas att det fanns ett sådant test i någon söndagsbilaga för länge sedan.. aftonbladet eller expressen, prova sök på deras hemsidor.. Men som sagt, det var ett bra tag sedan!!

För oss är golden retriver den givna rasen!!

• wienerwaltz

Jag tycker väldigt mycket om Golden, men tror att jag skulle vilja he en hund som är aningen mindra storleksmässigt.

Skulle vilja ha en hund som är lättlärd och det skulle vara kul att jobba med lydnad, eller lite agillity?

• Miiiaaa

Hmm, Jack Russel-terrier...

Men det kan vara lite svårt med dem, vissa är jättelättlärda, och vissa har för mycket jakt i sig, men oftast får man en "stor hund i en liten kropp" så att säga! Jag har haft en sådan, helt kritvit med svarta ögon, han var jättefin!! Men fick lov att ge bort honom när jag flyttade till stan .... tråkigt nog!

• wienerwaltz

Jack Russel terrier har jag tänkt på, men är det en bra förstagångshund?
    Vi hade hundar hemma när jag var liten, och jag har gått lydnadskurser och utställningar med kompisars hundar.
    Men jag har inte ägt en egen hund.

Vi har barn och katter och bor på landet. Hunden ska ju inte ha så mycket jaktinstinkt att man inte jan ha den lös.

Fler tips?

• wienerwaltz

Jag har varit på Expressen och aftonbladet, men inte hittat något test.

• Pa´sHeffaklumpan

sök på olika hundraser o leta efter rasklubbarnass sidor, oftast så står det ju en hel del fakta om rasen där plus adresser & nummer dit man kan höra av sig med frågor.
    Svenska kennelklubbens hemsida kanske har lite info. om hundköp o val av ras), tror att det är SSK.se

Lycka till i hundplanerandet

• EmmaPemma

Golden retriver, collie och schäfer är exempel på lättlärda hundar.
    Men om man frågar "hundexperter" brukar de svara att alla hundar är lättlärda, barnkära, familjevänliga osv .

• Pa´sHeffaklumpan

Det ligger lite i att hunden blir vad man gör den till

Har själv en "Am.Staff" som är världens goaste´, barn vänligaste o keligaste hund. Tog ett tag innan grannarna vande sig o insåg att hon är precis lika snäll som familjens andra hund, en labrador.

Många som ryggade tillbaka i början och inte kunde förstå varför vi skaffade en "pitbull", brorsan var väldigt tveksam till att vi skulle få ta med henne hem till dom eftersom dom hade småbarn o nu ett år senare väntar dom på att få hämta hem sin valp om två veckor....

• wienerwaltz

Ja, det är väl så att det egentligen handlar om brå/duktiga hundägare.

• wienerwaltz

stavning...jag menar BRA/duktiga hundägare

Svar på tråden Hur ska man välja hundras?