• wienerwaltz

Hur ska man välja hundras?

Vi ska skaffa hund i framtiden, men känner oss osäkra på hundras.
    Finns det någon sida på nätet där man kan göra ett test för att se vilka raser som passar?
    Jag förstår att det inte är så enkelt i slutänden, men det skulle vara kul.

Jag har sett att det finns test på utländska sidor, men språk är inte min starka sida.

• Svar på tråden Hur ska man välja hundras?
  • Pa´sHeffaklumpan

Helt rätt Stina, beteendet runt löpningen är ju hormonstyrt o en helt annan femma

• Tessius

Jo, det är nog en vanesak, själv har jag ju bara haft min tik så jag har bara henne att jämföra med men alla jag stöter på som har hanhundar är betydligt stirrigare än min tik. MEN, nu är det ju så att hon är kanske för lugn, hehe, hon kan i princip ligga still en hel dag! Jag har faktiskt aldrig stött på en lugn hane och jag känner många. Det är inte det att de är ouppfostrade eller så, de är bara det att de är mer aktiva.

• Memma

Här är några länkar till rastest:

www.canis.no/sverige

aolsvc.decisionguides.aol.com/dogs/guide.jsp

www.mypetstop.co.uk (under "select a dog" i"breed corner")

www.selectsmart.com/DOG

www.dogbreedinfo.com/search.htm

www.ivillage.com/pets/tools/breedselector/questions/dog/size

animal.discovery.com/guides/dogs/selector/selector.jsp

Ta inte dom här testen för allvarligt bara.. Se dom mer som en liten fingervisning om vilken typ av ras du ska titta närmare på. När du fastnat för nån får du titta närmare på t.ex. rasklubbarnas hemsidor som du hittar länkar till på www.skk.se. Det bästa sättet att välja ras är förstås att träffa en massa hundar av olika raser och se vilken typ man gillar. Jag kan rekommendera dig att åka till en hundutställning och bara gå runt och titta på alla hundar och prata med kunnigt rasfolk. Nu vet jag ju inte var du bor, men i december är det en stor utställning i Stockholm där det brukar finnas rasmontrar som är till just för dom som är nyfikna på olika raser. Där kan man träffa rasen och prata med kunniga hundmänniskor. Kanonbra!
    Lycka till!

/Memma (som f.ö. aldrig skulle tillåta att min hanhund red eller juckade)

• <:3 )~~~~

Tessius
    Om du stöter på hanhundarna när du har med dig din tik (eller luktar av henne) så är det väl inte så konstigt att de blir stirriga?

• wienerwaltz

Nu har jag gjort alla test som föreslås ovan.
    Det blir olika resultat varje gång, men det är en återkommande ras
    - WEST HIGHLAND WHITE TERRIER
    Undrar om det bror på att det är en hund som passar alla, eller är det verkligen en ras som passar mig?

• Memma

Läs allt du kan komma över om westien! Om du tror att den passar rekommenderar jag att du tar kontakt med en uppfödare i närheten och ber om att få komma på "studiebesök". För att veta om en ras är rätt måste man nästan ha träffat flera individer av rasen och höra av "proffs" om erfarenheter och rasens egenheter. Så: ut och jaga westies!

www.westiealliansen.se

• Tine

Hej
    Jag skulle rekommendera att Ni åker på någon av SKK utställningar. Där finns nästan alla raser med och även uppfödare och ägare av dessa raser som man kan fråga och även se hur hundarna är i sättet. Den 11-12 december är det en stor utställning på Älvsjömässan. Där har de även ett rastorg där många raser har ett stånd.
    Själv har jag en Amerikansk cocker, om man bortser från pälsjobbet så är det en underbar ras. Men man behöver ju inte ha pälsen lång.
    Lycka till med hundletandet!!

• wienerwaltz

Skulle gärna åka och titta på Älvsjömässan, men bor i Umeå, så det blir långt.

• Ansku

Jag kan inte låta bli att lägga mig i hunddiskussionen...

Jag såg att någon skulle skaffa en dalmatiner. Det är åtminstone inte en ras man skall ta om det är ens första hund. Dalmatinern är en av de hundraser som oftast lämnas tillbaka till uppfödaren pga. av att de trots allt inte var så trevliga och gulliga som många tror att de är. Jag har en nära bekant som föder upp dalmatiners och min bror har en sådan. Enligt dem kräver dalmatinern en mycket bestämd ägare och passar inte speciellt bra i barnfamiljer. De är dock mycket trevliga hundar om de har en ägare som verkligen har bra hand med dem, dvs. är tillräckligt bestämd och inte faller för dalmatiners fula "trick". Den är nämligen både slug och lömsk.

Själv har jag en blandras och en irländsk setter. Settern är inte heller speciellt bra som första hund. Den är otroligt snäll, men kräver mycket tid. Bland blandrashundarna kan man hitta riktiga pärlor, men då gäller det ju att se på föräldrarna.

Skulle jag nu ta en till hund så skulle jag gärna ha en jack russel, pinscher, nova scotia eller staby hound. Nova scotia-retrivern är en mycket duktig agilityhund. Den är den minsta retriver-rasen, men kräver dock en del arbete.

• Tine

Gå in och titta på skk.se. Jag vet att de har utställningar uppe där du bor ochså. Om du funderar på en spaniel eller retriever så kan du även gå in på ssrk.se och se efter vart dom har utställningar.

Svar på tråden Hur ska man välja hundras?