• wienerwaltz

Hur ska man välja hundras?

Vi ska skaffa hund i framtiden, men känner oss osäkra på hundras.
    Finns det någon sida på nätet där man kan göra ett test för att se vilka raser som passar?
    Jag förstår att det inte är så enkelt i slutänden, men det skulle vara kul.

Jag har sett att det finns test på utländska sidor, men språk är inte min starka sida.

• Svar på tråden Hur ska man välja hundras?
  • Tine

Bruja

Jag har en svart tik. Hon kommer ifrån kennel Caci´s i Borlänge. Vart kommer era amrisar ifrån?
    Har ställt ut henne en del med blandat resultat. Du vet kanske hur det är. Upp som en sol på den enda utställningen och ner som en pannkaka på nästa. Men det är kul ändå. Tycker jag!

• Bruja

Tine,
    jo, våra komer från konkurrenten, Rotojet. Tina var redan färdigutställt när vi fick henne (hon kommer egentligen från Highlights ursprungligen, men köptes av vår uppfödare), men vi har ställt ut Shaggy ganske mycket. Vi lyckades med svensk championtiteln i Stora Stockholm förra året, men den internationella verkar vara lite seg, så vi funderar på att klippa ner honom efter ACC utställningen på lördag i Örebro, om den inte går bra, vi får se. Jag är jättesugen på att träna agility med honom och Tina, de kommer att ha så roligt!

• Kacci

Jag och min make är på väg att skaffa oss en liten vovve. :) Vi har fastnt för rasen mops, de är så otroligt söta och goa. Eftersom vi inte är intresserade av en stor ras, passar denna oss perfekt. Den blir inte större än katterna vi har hemma och är väldigt anpassningsbar till andra djur, stora som små. Nu är det bara att vänta tills vi har tiden att vara hemma med honom och sedan ska det ju passa med att en uppfödare får valpar! :)

• Pa´sHeffaklumpan

Kacci:

Jag har haft en mops, tyvärr så var vi tvugna att hjälpa honom vidare till "hundhimlen"

Helt underbar Dvs om man står ut med att ha en snarkande vovve som stundtals låter som en astmatiker

Våran Kurre var vårt eget lilla charmtroll som älskade att bli buren, han ville ofta ligga med en tass på varsin axel och borra in nosen i halsen, älskade att "prata" och skulle alltid ha sista ordet.

Vill man ha en hund med stor personlighet så är mopsen att rekomendera

• K.C

har inte läst alla trådar, men nån har säkert sagt detta redan..
    När man väljer ras är det viktigt att man först sätter sig ner och tänker ut hur man vill leva med din hund. Kan man ge hunden den aktivering den kräver, vill man ha en stor, liten, vaktkänslig eller familjehund. Sen kan man kolla upp hundar som har de egenskaperna. Självklart kan det finns råtuffa mopsar och supersnälla rottweilers, men i regel.. När man får rätt profil kan man sen välja utifrån de raser man får fram.
    Tyvärr köper alltför många hund efter vad de vill synas med och inte efter vad hunden behöver/vad man kan ge som hundägare. Det blir många omplaceringar...

lycka till!

• harjula

jag har två hundar: amerikansk cockerspaniel och borderterrier. och den sistnämnda är en helt fantastisk ras!! jag är helt chockad egentligen. men jag måste berätta för er om min andra, cockerspanieln vid namn torsten. han är sju år men har ändå vart med om:
    * ett par halsfluss
    * tandsten(väldigt ofta)
    * ryggont
    * stressmage(blod, diarré)
    * psykisk sjuk (folk och ljudskygg)
    * korsbandet gick av.

så tänk på att det är fasligt dyrt att ha hund så försäkra!!

• wienerwaltz

Papillon, Pyrineisk vallhund och Mittelspitz - Vad har dom för likheter månntro? ?
    Det är Berger des pyrénées (pyreneisk vallhund) som ligger etta och verkar absolut mest intressant.

Det är dom raserna jag tittar mest på nu.
    Cavalier king charles spaniel och West highland white terrier är två andra.

Lite pälsvård, lydnad, agility, lagom storlek, barn i familjen och ingen jakt. Det är lite av det jag utgår ifrån.....
    Vad tror ni?

• bride of june

Vi har "beställt" en boxer till vår/sommar 2005 och längtar som bara den! Är det någon som har/känner till boxer och har råd/synpunkter/berättelser?

Vi har såklart träffat en hel del boxrar och läst det vi kommit åt och tycker rasen verkar underbar för oss; social, mentalt utmanande, fysisk och kärleksfull. Vad tycker ni?

• fairy

animalplanet hade förr ett formulär man fyllde i om allt möjligt, sen tog den fram de 10 mest lämpade raser utifrån man svarat

(kanske någon redan sagt, inte läst alla svar)

Svar på tråden Hur ska man välja hundras?