• wienerwaltz

Hur ska man välja hundras?

Vi ska skaffa hund i framtiden, men känner oss osäkra på hundras.
    Finns det någon sida på nätet där man kan göra ett test för att se vilka raser som passar?
    Jag förstår att det inte är så enkelt i slutänden, men det skulle vara kul.

Jag har sett att det finns test på utländska sidor, men språk är inte min starka sida.

• Svar på tråden Hur ska man välja hundras?
  • wienerwaltz

Vad är animalplanet? En hemsida?

• Dexia

Det är igentligen inte ni som ska välja Hund... det är hunden som ska välja er... Ni kan åke till ett center för hemlösa hundar och där kommer ni att känna villken som är den rätta för just er...
    eller så kan ni ju alltid adoptera en hund från utlandet...

• Miss Molly

Dexia: Riktigt så enkelt är det inte, adoptera en från utlandet eller ta hand om en övergiven hund

Har själv stor erfarenhet av omplaceringshundar och skulle tex. inte rekomendera någon första gångs ägare att ta sig an en övergiven hund, skälen till att omplacera en hund är oftast ganska många och det ligger en hel del ansvar att ta över en hund eftersom du inte har den blekaste om vad hunden har med sig i bagaget.

Jag tycker att wienerwaltz ( och alla andra som gör så ) gör helt rätt i att leta runt bland olika raser och tänka efter INNAN dom bestämmer sig för en viss ras, chansen att få en hund som man trivs med och en hund som trivs med familjen är mkt större då än att tex välja ras efter "söthet" och som kanske inte alls passar familjen behov

• Liten Cat

bride of june

Det _absolut_ bästa valet!! Det finns ingen bättre vovve än en boxer! Min man har haft en boxer och en American Bulldogg (som är förvillande lik en boxer) och de är de mest sociala, lojala, underbara, roliga vovvar som finns!! *partisk* Riktiga personligheter!

Tyvärr finns varken Kim (boxern) eller Albin (am. bylldogg) i livet längre.. *gråter* Boxrar har problem med höfterna och blir oftast inte så gamla, tyvärr... :( De är också mycket känsliga under valpstadiet, ganska psykiskt instabila så man måste vara försiktig så att de inte blir ena nervrak vilket de tyvärr lätt kan bli!

Jag skulle kunna berätta långa, många historier om allt bus de har hittat på.. :)

*avundsjuk* Ha det sååå mysigt med er vovve!

Fast vi skall skaffa boxer så fort vi får tag på ett hus!

• StinaS

Tänkte säga ungefär det som nämndes om boxer. Att man måste uppfostra dem ordentligt samtidigt som man inte får vara för hård. Har känt två boxrar som varit tvungna att avlivas för att ägarna gjorde dem till nervvrak och de bet ungefär vem som helst som kom i närheten. Tar man sig igenom det bara så är det en trevlig och glad hund. Gillar dem ännu bättre nu för tiden när de har svans.

• K.C

Grejen är att alla raser har någon som är frälst i just dem, men det viktiga är att tänka ut var hunden kräver och vad man själv är beredd att ge.

• ztar

wienerwaltz

Skillnaden mellan papillion, king charles cavalier och Berger des pyrénées (pyreneisk vallhund) är nog ganska stor!

Papillion är det ganska mycket fart och bus i, en hund för den som gillar att tex träna lydnad, agilyty (hur de nu stavas..) och vara ute i skogen och härja.

King charles cavalier är mer av en lite soffpotatis, men inte helt energilös för det! Själv har jag en blandning mellan de båda rasera och hon passar mig perfekt! En kompis i soffan då man känner sig lat, men ändå med på långa promenader och timmar av bus om man är på det humöret.

Berger des pyrénées har jag ingen erfarenhet av, men om det är en vallhund så är det garanterat ett energiknippe! Problemet med att kolla på alla listor som finns över "populäraste" hundraserna är att de inte säger något om ägaren köpt hunden för dess egenskapers skull eller för utseendet.

Tyvärr visar detta sig ofta genom att man får en "problemhund" (snarare problemägare i mina ögon) när hunden inte passar ens livsstil. Tex alla som bor i stan som köper border collie (som är en vallhund) för att de är så söta men inte tänker på att de behöver MYCKET motion och behöver använda hjärnan för att inte blir "knäppa" (käka upp möbler, yla och skälla osv.)

Var noga med att hunden du väljer passar er livsstil, både för er skull och för hundens!! Lycka till!

• Meddelande borttaget
  • <:3 )~~~~

Vill bara klargöra att det är skillnad på CAVALIER king charles spaniel (vilken är den mer vanliga av dessa två raser) och KING charles spaniel.
    Jag vill också tillägga att cavalierer inte är att beteckna som soffpotatisar, utan de behöver en hel del motion de med. att träna agility med en cavalier går t ex jättebra.

Cavalieren kräver MYCKET pälsvård, annars får den massor av tovor bakom öron, vid armbågar och i ljumskarna.

Angående att importera hundar från exv Spanien har jag bara en sak att säga - Gör det inte! De dras med många sjukdomar som inte alltid är uppenbara och de har ofta en hemsk historia bakom sig. Det är många gånger jag stött på människor som fått avliva sina vänner för att det har varit helt omöjligt att få ordning på. Envisas man ändå att importera en hund så ska man vara mycket hundvan och vara beredd att lägga ner mycket, mycket tid på sin vän. Detsamma gäller förstås om man köper en valp, men är kanske ännu viktigare när man importerar eller tar en hund från ett hundcenter.

• Dexia

Miss Molly: Har du ju rätt i.... men de borde igentligen inte välja hund själv det är hunden som ska välja dem

Svar på tråden Hur ska man välja hundras?