wienerwaltz
Skillnaden mellan papillion, king charles cavalier och Berger des pyrénées (pyreneisk vallhund) är nog ganska stor!
Papillion är det ganska mycket fart och bus i, en hund för den som gillar att tex träna lydnad, agilyty (hur de nu stavas..) och vara ute i skogen och härja.
King charles cavalier är mer av en lite soffpotatis, men inte helt energilös för det! Själv har jag en blandning mellan de båda rasera och hon passar mig perfekt! En kompis i soffan då man känner sig lat, men ändå med på långa promenader och timmar av bus om man är på det humöret.
Berger des pyrénées har jag ingen erfarenhet av, men om det är en vallhund så är det garanterat ett energiknippe! Problemet med att kolla på alla listor som finns över "populäraste" hundraserna är att de inte säger något om ägaren köpt hunden för dess egenskapers skull eller för utseendet.
Tyvärr visar detta sig ofta genom att man får en "problemhund" (snarare problemägare i mina ögon) när hunden inte passar ens livsstil. Tex alla som bor i stan som köper border collie (som är en vallhund) för att de är så söta men inte tänker på att de behöver MYCKET motion och behöver använda hjärnan för att inte blir "knäppa" (käka upp möbler, yla och skälla osv.)
Var noga med att hunden du väljer passar er livsstil, både för er skull och för hundens!! Lycka till!