• wienerwaltz

Hur ska man välja hundras?

Vi ska skaffa hund i framtiden, men känner oss osäkra på hundras.
    Finns det någon sida på nätet där man kan göra ett test för att se vilka raser som passar?
    Jag förstår att det inte är så enkelt i slutänden, men det skulle vara kul.

Jag har sett att det finns test på utländska sidor, men språk är inte min starka sida.

• Svar på tråden Hur ska man välja hundras?
  • Ellte

musen: nej tack :D jag vill ha en stor vovve ;)

• EmmaPemma

Musen:
    ja, det ligger helt klart något i det du säger! Jag upplevde det också som ett ganska seriöst test (men det kanske var för att det blev som jag "ville" när jag gjorde det ).

• Tessius

Vi har en blandrasprinsessa! Hon är en blandning mellan Golden, Berner Sennen och St Bernhard. Hon blir fyra år i vinter och är världens lugnaste. Innan vi skaffade henne var vi inne på en hane men tyvärr vad hanarna "slut" så det blev en tik istället. Detta är något jag absolut inte ångrar eftersom hon är så lugn. Överlag är alla tikar jag känner väldigt lugna och stillsamma medan hanarna jag känner är raka motsatsen. Sen är det äckligt när hanarna ska "para" sig med ens ben osv. Om jag ska ha fler hundar lär det bli en stor eftersom de oftast är mer lugna. En liten hund har ofta mer energi och kräver mer! Ni hade skrattat gott om ni hade varit med mig en dag....här är det jag som tar initiativen till att gå ut, inte hon. Och om jag vill vara lite hurtig och gå fort ska hon stanna överallt och lukta på allt, hehe!

• Pa´sHeffaklumpan

Testet är väl menat, dvs. fungerar som en tanbkeställare - vad vill jag med min hund ???
    Fler som skaffar hund borde ställa sig den frågan o inte bara köpa en som ser söt.

Blev bara lite full i skratt eftersom de raser jag blev rekomenderad skilde sig rätt bra ifrån vad jag "vill" ha - dvs. som i nuläget en labrador o en Am.staff

• *pink*

Jag har två underbara cavalierer! Dom är totalt olika. En är väldigt lugn och har varit det sen hon var valp. Den andra är väldigt fartig. Allt går i 180! Så även om dom är samma ras har dom helt olika temperament, så det får man ha i åtanke när man väljer ras också.
    Jag tränar lydnad + lite sök och tänker börja med agility med den fartiga tjejen. Har fått väldigt mycket beröm när jag gått lydnadkurser att dom är så otroligt samarbetsvilliga och uppmärksamma. Dom älskar att jobba, men ligger lika gärna i soffan och slappar!

Angående sjukdomar hos olika raser så är det viktigast att man är noga när man letar uppfödare att det är någon som är seriös i sitt avelsarbete och inte avlar på hundar som är anlagsbärare på någon ärftlig sjukdom. Det finns faktisk uppfödare som inte bryr sig om sånt bara dom får sälja valpar.

Vill du veta mer om cavalieren så kolla på cavaliersällskapets hemsida: www.cavaliersallskapet.net

Wienerwaltz, vet inte om jag blandar ihop dig med någon annan, ber om ursäkt i såfall, men om du är från Västerbotten så kan jag tipsa om några bra uppfödare i närheten, om ni känner att en cavalier skulle vara något för er. Mejla på jenny@caboose.se

Lycka till i hundletandet!

//*pink*

• Titrania

Tessius vad menar du exakt med att " det äckligt när hanarna ska "para" sig med ens ben osv" ?? Det gör även tikar då det är en dominanshandling att 'rida'. Har ingenting med att göra om det är en hane eller ej. Sen beror ju allt på hur väl man uppfostrar sin hund oxå...

• Tessius

Titrania:

Jo, tikar kan också göra det men enligt min erfarenhet är det mest hanar som gör det! Jag tycker överlag att hanar är mer stirriga än tikar och det behöver ju inte vara något negativt men för mig passar lugna hundar bättre!

• StinaS

Hm - tror lite det beror på hur man är van, det där med tikar eller hanhundar. Själv vill jag helst ha hanhundar för att jag tycker att de är lugnare. Så det är nog helt enkelt en vanesak.

• Pa´sHeffaklumpan

Att tillskriva en hund egenskaper pga. att det är ett visst kön låter lite vanskligt i mina öron.

Är uppvuxen med hundar, har jobbat på kennel som tonåring och som vuxen haft hand om en hel del omplaceringshundart (utöver mina egna hundar) och att hanhundarna skulle vara mer "ridbenägna" eller stirriga jämfört med honorna är något jag aldrig lagt märke till, snarare beror beteendet hos hunden på deras personliga temprament plus hur du som husse/matte uppfostrar den/tillåter den att vara.....

• StinaS

Pa´sHeffaklumpan. Tror säkert det är rätt. Lite det jag menar med att det är en vanesak. Sedan FINNS det ju vissa beteenden. Som tikar vid löpperiod och hanhundar vid samma period. Och vissa tikar som "boar" och är skendräktiga m.m.

Svar på tråden Hur ska man välja hundras?