Jag har två underbara cavalierer! Dom är totalt olika. En är väldigt lugn och har varit det sen hon var valp. Den andra är väldigt fartig. Allt går i 180! Så även om dom är samma ras har dom helt olika temperament, så det får man ha i åtanke när man väljer ras också.
Jag tränar lydnad + lite sök och tänker börja med agility med den fartiga tjejen. Har fått väldigt mycket beröm när jag gått lydnadkurser att dom är så otroligt samarbetsvilliga och uppmärksamma. Dom älskar att jobba, men ligger lika gärna i soffan och slappar!
Angående sjukdomar hos olika raser så är det viktigast att man är noga när man letar uppfödare att det är någon som är seriös i sitt avelsarbete och inte avlar på hundar som är anlagsbärare på någon ärftlig sjukdom. Det finns faktisk uppfödare som inte bryr sig om sånt bara dom får sälja valpar.
Vill du veta mer om cavalieren så kolla på cavaliersällskapets hemsida: www.cavaliersallskapet.net
Wienerwaltz, vet inte om jag blandar ihop dig med någon annan, ber om ursäkt i såfall, men om du är från Västerbotten så kan jag tipsa om några bra uppfödare i närheten, om ni känner att en cavalier skulle vara något för er. Mejla på jenny@caboose.se
Lycka till i hundletandet!
//*pink*