• wienerwaltz

Hur ska man välja hundras?

Vi ska skaffa hund i framtiden, men känner oss osäkra på hundras.
    Finns det någon sida på nätet där man kan göra ett test för att se vilka raser som passar?
    Jag förstår att det inte är så enkelt i slutänden, men det skulle vara kul.

Jag har sett att det finns test på utländska sidor, men språk är inte min starka sida.

• Svar på tråden Hur ska man välja hundras?
  • Suusaan

Men hur ska man veta vad man kan förvänta sig av en blandras? Även om man har två fina hundar av olika raser som parar sig, så vet man ju itne vilka karaktärsegenskaper som de för över. Och det är ju faktiskt så att alla hundar har sina nackdelar.

När det gäller små eller stora hundar så förstår jag ärligt talat inte vad du grundra dina påståenden på om att små hundar skulle ha lättare att bli elaka. Det är kanske sant att det är lättare att skämma bort små hundar, men i de fallen är de ju _ägarens_ fel och inte hundens. Som hundägare skall man ju vara medveten om att alla hundar är vargar i grund och botten, oavsett om det är en chihuahua eller en rottweiler.

• Dexia

Suusaan: Jag är uppvuxen med små hundar och stora hundar och de är de små som blir elakast visst det kan beror på ägaren, men små hundar är oftast agressivare änn vad stora är, och små hund ar är välldigt avendsjuka av sig visst de stora kan också vara det, och oftast så gillar inte små hundar barn..(Finns dock sällan undantag) angående en blandras psyke så visst det kan bli fel men det blir oftast så att hunden övberför de goda egenskaperna, Man får kolla så att det som har hunduppfödning kan sin sak och har gjort det förut och vet någotsånär om det hela och kan uppfödarna sin sak så blir det oftast rätt.

• Suusaan

En seriös hunduppfödare avlar inte fram blandraser. Och det går inte alls att säga vilka egenskaper som förs över. Och jag är också uppvuxen med både små och stora hundar, och kan inte alls säga att det går att dra några slutsatser liknande de du gör. Om små hundar skulle ha varit elakare mot barn eller tyckt mindre om dem, så skulle mina föräldrar aldrig ha skaffat någon sådan...

• Zippolina

Att små hundar skulle ha lättare för att bli elaka o avundsjuka m.m beror inte på att det är små hundar utan snarare är det väl så att för en del hundägare känns det inte lika viktiga att dressera en liten hund eftersom den är mera lätthanterlig än en stor hund.
    En skällande schäfer vill ingen ha men överseende med en dito småhund är i en dels ögon rätt ok, dvs. folk tror att en större hund kräver mer diciplin och lägger inte ner samma jobba på en liten hund.

Är själv uppvuxen med både små och stora hundar som har uppfostrats efter samma principer och krav och det har inte varit någon större skillnad i vare sig elakheter, avundsjuka eller att vara speciellt barnvänliga av sig.

Att köpa en blandras valp är alltid en chansning eftersom man inte vet i förväg vilka karaktärs drag som får överhanden.
    En blandis kan vara världens underbaraste kompis men jag slår ändå ett slag för den renrasiga hunden, uppfödd av en seriös uppfödare.
    Satsar man lite tid och engagemang på att leta rätt ras och kennel så har man störst förutsättningarna för att lyckas med sitt hundägande.

• fairy

med en seriös uppfödare får du ett livslång engagemang, du får hjälp, har någon du kan ringa vid minsta lilla fråga, du får en valp som är id-märkt, vaccinerad, har genomgått en hälsokontroll, avmaskad, du får ofta med en del bra "nybörjar" saker till hunden (ex viselpipa, matskål, lite foder, en filt med doft från mamma och syskon osv).

Något du oftast inte får när du köper en blandras, du vet heller inte vilket temprament du får i den hunden. Att blandisar oftast är snälla med bra temprament vet man aldrig. Köper du en renrasig så har du ett bra hum om hur din hund kommer bli och du har framför allt den stora hjälpen i att uppfödaren väljer ut en hund som passar just dina önskemål.

Seriös uppfödare - renrasig hund, det är vad jag förespråkar.

• Lime

här kan man göra ett test som går ut på att man fyller i hur mycket man vill motionera hunden, hur mycket pälsvård man vill ha mm. mkt bra test!!

www . sveland . se / rasval_sveland_ny.swf

• <:3 )~~~~

Dexia
    Du verkar inte speciellt påläst, ingen påläst människa sitter och rekommenderar blandraser till en nybörjare.
    -Och ingen påläst människa stödjer blandrasavel.
    De saker du sitter och skriver om avundsjuka och aggressioner är högst ovetenskapligt...

En nybörjare ska börja med en renrasig, reggad, vaccinerad hund med stamtavla (så att man kan kolla upp hundens linjer) från en seriös uppfödare och allra helst en kennel med lång erfarenhet av rasen.

Man ska kolla upp hundens förfäder, om deras hjärtan är kollade och u.a, vid vilken ålder de dog. Om det förekommit mycket andra sjukdomar i deras liv.

Är man intresserad av utställning kan det vara roligt att veta om någon/några förfader/förfäder exv har titeln SUCH.

Gärna kontakta tidigare köpare för att se hur kontakten mellan kenneln och köparen har fungerat efter köpet.

Komma överens om ifall kenneln hjälper till vid ev omplacering, vissa kennlar vill ibland köpa tillbaka sina hundar för att se till att de får ett bra hem.

En renrasig hund kostar vanligtvist mellan 8-12 000 kr, kontakt med säljaren bör ske flera gånger från det att man tingar en valp tills att man hämtar den (och därefter förstås!).
    Helst ska man naturligtvis åka till kenneln och få träffa valparna och se vilken valp som väljer en själv och sedan tinga den.
    Kön är ofta lång med väntetider på upptill 1år för att få tinga en valp, så man har oftast all tid i världen att kolla upp kennlar, se över om man har möjligheterna för att ta hand om en hund på bästa vis.
    Hur löser man exv det med jobb och hund, det är inte optimalt att låta hunden vara hemma ensam hela dagarna!
    Räcker ekonomin till? Varför vill jag ha en hund? Kommer jag ha tiden (promenader, pälsvård, aktivering)?

Testet Lime, ovan, refererar till är ett mycket bra test. Det är utformat på så vis att det väljer bort de olämpliga hundraserna och tar fram de lämpliga för testtagaren.
    Kommer inte ihåg om det var i den här tråden eller någon annan där en tjej prompt hävdade att hon skulle ha en viss hundras fast testet visade att den var direkt olämplig för henne. Det är ren idioti i mina ögon. Man ska skaffa en hund av en viss ras för hundens skull, inte för att den är "så sööööt". Olika raser har olika behov, är man inte villig att tillfredställa dem för just den rasen ska man inte ha en sådan. Det är snudd på djurplågeri.

• Dexia

Jag skriver bara efter mina egna erfarenheter skulle aldrig sitta och läsa ur en bok som du verkar ha gjort.. eftersom att det låter som det när du säger påläst...:P
    Men jag säger att jag tycker att blandrashundar är den bättre sorten och gällande småhundar så är det ettrigare och aggresivare pga att de är små och i vilt tillstånd skulle ha svårt att klara sig om de inte var det.

• Zippolina

Måste hålla med "musen" i allt h*n skriver, kanske att det i dina ögon Dexia låter som någon sitter och skriver av en bok men jag skulle önska att de flesta blivande hundägare tog fasta på det som står eftersom det är just de handfasta råd man får av alla seriösa hundexperter och inte någon hemsnickrad teori.....

• StinaS

Jag måste bara slå ett slag för blandrashundarna också, eller försvara dem lite i alla fall. Jag har ingenting emot renrasiga, tvärtom är det renrasiga hundar jag haft mest. MEN, man kan få tag i riktigt fina blandrashundar. Framförallt om man jämför med de raser som är sönderavlade. Däremot har jag, när jag köpt blandrasvalpar även i detta fall kollat föräldrarna.

Man skall inte kasta dem åt sidan med förakt, de är goa härliga varelser de också.

Men sedan kan man inte rekommendera blandrashundar till någon. Det är ju inte som så att blandras är en ras där alla är lika. Det är ju helt och hållet beroende på vilka blandningar det är. Och precis som det finns sönderavlade renrasiga hundar finns det blandrashundar som blandats så de blivit mer eller mindre tokiga. Och det skall till någon med lite mer kunskaper än en nybörjare för att kunna bedöma hundens föräldrar och hunden själv. Det är svårare med en blandras än med en renrasig.

Plus att de kräver precis lika mycket som en renrasig i promenader, träning etc.

Svar på tråden Hur ska man välja hundras?