Dexia
Du verkar inte speciellt påläst, ingen påläst människa sitter och rekommenderar blandraser till en nybörjare.
-Och ingen påläst människa stödjer blandrasavel.
De saker du sitter och skriver om avundsjuka och aggressioner är högst ovetenskapligt...
En nybörjare ska börja med en renrasig, reggad, vaccinerad hund med stamtavla (så att man kan kolla upp hundens linjer) från en seriös uppfödare och allra helst en kennel med lång erfarenhet av rasen.
Man ska kolla upp hundens förfäder, om deras hjärtan är kollade och u.a, vid vilken ålder de dog. Om det förekommit mycket andra sjukdomar i deras liv.
Är man intresserad av utställning kan det vara roligt att veta om någon/några förfader/förfäder exv har titeln SUCH.
Gärna kontakta tidigare köpare för att se hur kontakten mellan kenneln och köparen har fungerat efter köpet.
Komma överens om ifall kenneln hjälper till vid ev omplacering, vissa kennlar vill ibland köpa tillbaka sina hundar för att se till att de får ett bra hem.
En renrasig hund kostar vanligtvist mellan 8-12 000 kr, kontakt med säljaren bör ske flera gånger från det att man tingar en valp tills att man hämtar den (och därefter förstås!).
Helst ska man naturligtvis åka till kenneln och få träffa valparna och se vilken valp som väljer en själv och sedan tinga den.
Kön är ofta lång med väntetider på upptill 1år för att få tinga en valp, så man har oftast all tid i världen att kolla upp kennlar, se över om man har möjligheterna för att ta hand om en hund på bästa vis.
Hur löser man exv det med jobb och hund, det är inte optimalt att låta hunden vara hemma ensam hela dagarna!
Räcker ekonomin till? Varför vill jag ha en hund? Kommer jag ha tiden (promenader, pälsvård, aktivering)?
Testet Lime, ovan, refererar till är ett mycket bra test. Det är utformat på så vis att det väljer bort de olämpliga hundraserna och tar fram de lämpliga för testtagaren.
Kommer inte ihåg om det var i den här tråden eller någon annan där en tjej prompt hävdade att hon skulle ha en viss hundras fast testet visade att den var direkt olämplig för henne. Det är ren idioti i mina ögon. Man ska skaffa en hund av en viss ras för hundens skull, inte för att den är "så sööööt". Olika raser har olika behov, är man inte villig att tillfredställa dem för just den rasen ska man inte ha en sådan. Det är snudd på djurplågeri.