• wienerwaltz

Hur ska man välja hundras?

Vi ska skaffa hund i framtiden, men känner oss osäkra på hundras.
    Finns det någon sida på nätet där man kan göra ett test för att se vilka raser som passar?
    Jag förstår att det inte är så enkelt i slutänden, men det skulle vara kul.

Jag har sett att det finns test på utländska sidor, men språk är inte min starka sida.

• Svar på tråden Hur ska man välja hundras?
  • wienerwaltz

Är det någon som har haft en Cavalier king charles spaniel då?

• Pa´sHeffaklumpan

Vi hade en när jag var "liten" dvs. bodde hemma.
    Perfekt om man vill ha en "stor hund i litet format".
    Våran lilla Knubbe var pigg, villig att lära (syrran gick kurser...), otroligt kelig, barnvänlig (mamma var dagmamma ett tag och det var aldrig några problem), fungerade alldeles utmärt ihop med familjens katt men han hade en viss tendens att vilja sätta efter rådjur o annat löst som smög runt knutarna

Man ska dock inte låta sig luras av deras söta uppsyn, en fast hand som bestämmer är helt på sin plats

• Missen2004

Vi ska skaffa oss en liten valp nästa sommar. Vi har kommit fram att bästa rasen för oss är en Dalmatiner. Vi har hittat en hel del information på:

www.vovve.net - de har en hundforum där man kan fråga om tips och råd. Som BT, fast om hundar.

www.skk.se - Där hittar du rassidor om varje ras som är godkänd av Sveriges kennelklubb.

www.sveland.se/rasval_sveland_ny.swf

På den sista länken kan du göra en ras-test. Det kanske inte är att lita helt och hållet,men lite kul är det i alla fall.

Lycka till och välkomna till hund-gänget!

• wienerwaltz

Missen 2004
    Tack för länkarna!
    Nu har jag gjort testet som visade att jag skulle skaffa en Fransk bulldogg!! Det vill jag inte ha.
    Men det var ju många raser som föreslogs, så nu ska jag ut och läsa om dom.

• Pa´sHeffaklumpan

Kunde inte låta bli att göra testet

skulle aldrig kunna tänka mig att skaffa någon av de raserna som passade mig

En afghan ??? Beagle?? Basset?? Brr.......

Tur man har humor

• Missen2004

Jo, jag vet att testresultatet är lite si och så. Fast vi vet att en Dalmatiner är perfekt hund för oss, så påstår denna test att: rasen inte alls passar för oss..vi fick 3 av 5. Så resultatet får man ta med en stor näve salt

• <:3 )~~~~

Jag har en cavalier king charles spaniel!
    Det är en underbar familjehund, glad, lättlärd, aktiv (jättebra att träna agility med) men den kräver att man håller efter den fina pälsen. Man måste borsta den ofta för annars blir det hemska tovor, enligt rasstandarden är det förbjudet att klippa.
    Cavalieren har också vissa hjärtproblem som tyvärr drabbar många djur, har sett siffror så höga som 92-94% av alla 10åriga hanhundar har hjärtfel.

JRT:n är en tuff hund och inget för någon som inte är beredd att jobba med den. Alla hundar kräver en fast hand (ej bokstavligt!), men JRT:n behöver den kanske mer än andra. (De flesta terriers har faktiskt ett häftigt temperament.) Den används också ofta till jakt, en grythund.

Golden är den hund som förekommer oftast i 'bitstatistiken' har jag hört, eftersom alla tror att "de är ju så snälla, en familjehund som aldrig skulle göra något.." så har väl handhavandet av dessa varit mindre bra ibland..

www.vovve.net kan du få massor av tips från kunniga (och mindre kunniga, så du får sålla väl) människor med lång erfarenhet.
    Huvudsaken är att du väljer hund efter vad du ska ha den till, alla hundar måste aktiveras och pälsen tas om hand om men vissa mer än andra.
    -Fråga inte vad hunden kan göra för dig utan vad du kan göra för hunden!

Lycka till!
    /

• Ellte

*garv* Jag ska ha en StBernhard :D:D När jag var liten ville jag ha en sån mer än allt annat :D Meeeeeeen...nejje...Var är frågan om jag vill ha en dreglande vovve??? :S Aldrig ;)

• EmmaPemma

Vilket roligt test .
    Det stämde precis på mig. Jag skulle ha antingen labrador, golden, dans/svensk gårdshund (eller några raser jag inte känner till).

Detta är precis som jag tänkt mig!

• <:3 )~~~~

Jag tror faktiskt att det är ett bra test, det sätter upp viktiga frågor och om man svarar annorlunda mot hur det SKA vara (exv ska man kamma cavlieren 3ggr/vecka till dagligen) för en specifik ras så kanske man ska tänka om angående ens rasval.
    Frågorna handlar ju om aktivering, pälsvård, huruvida man vill ha en sällskapshund eller en hund att arbeta med etc.
    Som sagt var, så ska man ju ha hunden för hundens skull. Man ska inte gå på exteriören då kommer det bara bli fel..
    Hur bra kommer en jakthund må som inte får jaga tror ni? Eller en vallhund som inte får röra ordentligt på sig?

Ellte
    Då ska du inte ha en cavalier heller, åtminstone så dregglar min vovve rätt rejält efter en rejäl språngmarsch..

Svar på tråden Hur ska man välja hundras?