• wienerwaltz

Hur ska man välja hundras?

Vi ska skaffa hund i framtiden, men känner oss osäkra på hundras.
    Finns det någon sida på nätet där man kan göra ett test för att se vilka raser som passar?
    Jag förstår att det inte är så enkelt i slutänden, men det skulle vara kul.

Jag har sett att det finns test på utländska sidor, men språk är inte min starka sida.

• Svar på tråden Hur ska man välja hundras?
  • <:3 )~~~~

Nej du Dexia, jag läser inte ur någon bok..
    Men jag har erfarenhet av flera hundköp och är allmänt intresserad av djur och speciellt hundar. Därför besitter jag nödvändiga kunskaper om dem.
    Din teori om småhundar och agression stämmer inte heller, då små(/)hundar är framavlade av människan och skulle inte ha funnits naturligt idag om det inte vore för att vi avlat fram dem.

Jag har inte heller något emot existerande blandraser (dock är jag emot all planerad avel på hundar av olika raser), jag har faktiskt två stycken själv. En tax/JRT blandning och en norsk älghund/jämthunds blandning, jämten är den finaste jakthund vi någonsin haft. Den lille taxen dock är lite smått bakom flötet, men det är en annan historia..

Jag vidhåller fortfarande att renrasiga hundar är att föredra då man i större utsträckning vet vad man får än om man köper en blandras.

• Dexia

Jag skriver bara så som jag tycker... och efter mina erfarenheter...

Det enda de borde tänka på innan de skaffar en hund är om de är berädda med att aktivare den mycket och ge den en massa kärlek...

jag har sett hundar bli förstörda och det är hemskt..
    Har själv en shäfer blandning hemma hon är helt otrolig och underbar... Men när hon först kom för ungefär 4 år sedan så var hon så förstörd så hon visste inte ens hur man lekte hon var rädd för allt och alla och hon avskyr alla andra hundar utom en för att hon har blivit attakerad av en annan hund och och av människor har hon blivit misshandlad...
    Jag funderade länge på om jag skulle orka ha kvar henne(Jag hade fått henne på en fest) Jag tyckte så synd om henne och alla andra som jag känner som har hundar har sagt att jag skulle avliva henne men jag bestämmde mig att jag inte skulle klara av det.. och första natten hon var hemma hoss mig så kröp hon fram till mig när jag låg på soffan och la sin nos i min hand och bara låg och pep och pratade i en timme ungefär..
    och nu är hon fem och så gott som återhämtad, hon gillar inte andra hundar, och främmande människor gör henne nervös och hon är mörkrädd.... men annars så fungerar hon som villken annan hund som helst...

Så de ni borde tänka på är att när man skaffar en hund kan man inte bara göra sig av med den för den tillhör familjen...

Och angående blandrashundar så är det nog så att jag går välldigt bra ihop med sånna pga att jag själv känner mig som en sånn själv...
    För det är inte många som vill ha en blandras och den blir oftast lämnad på olika hem och platser villket jag för min del tycker är helt fel...
    och jag förstår er om ni tycker att jag har helt fel i mina teorier men det är bara så som jag fungerar med blandhundar...
    jag känner gemenskap med dem på ett helt annat sätt...

och angånde småhundar så är de oftast agressivare av sig..

• fairy

Inge fel på blandrashundar det enda som jag tror (om inte annat jag) reagerade på var att du sa att blandras hundar var lättare/enklare/bättre (minns inte exakt vilket ord du satte) hundar. För en förstagångs ägare så krävs det att du får en _bra_ uppfödare, livslång support och att du har vet vad du kan förvänta dig av hunden psykiskt. En blandras hund kan du inte alltid få den stabiliteten ifrån uppfödaren, samt du vet faktiskt inte vad du har att vänta dig.

Har haft att göra med blandisar och renrasiga. Jag passar med alla hundar.

Att en blandras hund många gånger skickas runt till olika hem är för att den som fött upp hunden inte tar ansvar för valpens fortsatta utveckling, den hjälper inte till aktivt om omplacering om det behövs. En blandras kostar inte lika mycket som en renrasig hund, vilken jävla idiot som helst kan skaffa sig en, vilken idiot som helst kan föda upp och bara se vilka pengar han/hon kan tjäna på en valpkull. Det är många gånger enklare att skaffa en blandras, många tycker det är ju så gulligt med en valp och sen tänker de inte på att det är _mycket_ jobb bakom för att få en bra hund att fungera sen när hunden blir lite äldre och blir "jobbig" av sig så skickas den till nästa hem osv

Det de flesta borde intala sig själva när de skaffar hund är att detta kommer blir skit jobbigt. En hund är massor med jobb och framför allt är det ingen katt som tuggar sig igenom möblerna om du misslyckas med att lära hunden vara ensam.

Man ska aldrig jämföra hundar med människor men de flesta som skaffar blandras ger upp vid minsta lila motgång, frågan är om de skulle göra samma sak om de skaffa barn.

• Suusaan

För att slippa bli besviken på hunden som man köper, så tycker jag att det är viktigt att man har klart för sig vad man faktiskt är ute efter med sin hund och utgår från det. Detta innebär ju att inte ta en hund för att den är "gullig" eller för att "jag hade en sådan som barn, som jag tyckte så mycket om", utan verkligen läsa på om olika raser, gå på utställningar, prata med uppfödare osv. Jag tror att det ofta är så att människor gör sig av med sina hundar för att de inte motsvarar deras förväntningar, och då tror jag faktiskt att det är lättare att få en hund som gör detta (motsvarar förväntningar, alltså ) om man tar en renrasig hund av en hund som man verkligen läst på om.

Jag tycker absolut inte att det är fel på blandrashundar heller, men för en förstagångsmatte/husse är det nog lättare att inte bli besviken om man tar en renrasig hund.

För övrigt så brukar det finnas många köpa-valp-kurser som man kan gå. Har inte gjort detta själv (fanns inte där jag bor när vi skaffade vår hund), men har hört av många att det är jättebra!

• Zippolina

Att gå en "valpkurs" borde man ha som ett "måste" när man bestämmer sig för att skaffa hund.

Vi har precis skaffat våran femte hund och traskar ändå glatt iväg på valpkursen en gång i veckan, kanon för den lilla valpen att träffa andra valpar o skolas socialt och även om vi är hyfsat vana hundmänniskor så är det perfekt att få lite viktiga påminnelser.
    Jag tror att ett bra förarbete innan man bestämmer sig för en viss ras/valp och sen en valpkurs på det ger en goda förutsättningar att lyckas med sitt hundägande

• Suusaan

Zippolina: valpkurs är verkligen kanon! Vill bara förtydliga att det inte var en sådan jag menade i mitt inlägg ovan, utan en köpa-valp-kurs. Där man får råd från människor som vet hur man skall gå tillväga för att hitta en bra ras, bra uppfödare, bra valp osv.

• Zippolina

Suusaan: Hade ingen aning om att det finns "köpa valp kurs", det låter helt kanon med en sådan. Om folk verkligen hade klart för sig innan valpköpet vad det innebär skulle vi slippa en hel del av de omplaceringar som sker idag bara för att folk inte "orkar" med att vara hundägare...
    Som sagt, en hund är ingen leksak eller gosleksak utan en levande varelse som kräver långt mycke mer än det går att föreställa sig.... Tur för dom små liven att dom ger så enormt mycke tillbaka ifrom av gränslös kärlek o sällskap

• Dexia

fairy: Jag förstår i villka banor du tänker, men jag tror inte att de som gör sig av med en hund ser hunden som en levande varelse på det sättet som de borde bli betraktade på... För de ser nog mest hunden som en sak som kan kan skaffa och sedan göra sig av med när de tröttnat på den....

Suusaan: som jag skrev i ett tidigare inlägg det är inte männsikan som väljer hund det är hunden som ska välja människan och då får man den hund man passar bäst ihop med....Det hä med att gå valpkurs är väll ett bra alternativ skulle jag tro... (Har aldrig gjort det själv)
    funderade på att gå en lyndnads kurs med min mammas hund men ändrade mig... det går att lära sig själv av hunden... hunden lär en och man lär hunden... men valpkursen låter som ett bra alternativ för de som inte haft hund tidigare.

• Suusaan

Dexia: när du skriver att "som jag skrev i ett tidigare inlägg det är inte männsikan som väljer hund det är hunden som ska välja människan och då får man den hund man passar bäst ihop med" menar du då detta som svar på att jag tycker att det är jättebra med köpa-valp-kurser? Det jag tycker är bra med dem är att man får råd om vad man skall tänka på som blivande hundägare, man får inblick i vilket ansvar som faktiskt krävs, och vilka kunskaper man bör skaffa sig. Det är inte direkt någon som står längst framme och säger "Den bästa hunden som ni kan köpa är en grå storpudel av hankön från en uppfödare i Kiruna", utan mer att man får hjälp att klargöra för sig själv vad man vill få ut av sitt hundägande. Även om t.ex border-collies verkligen tilltalar en med sin intelligens, sitt utseende eller det där "odefinierbara" som man kan känna, så är det inte alls lämpligt att skaffa en sådan om man bara vill ha en vanlig sällskapshund.

• Zippolina

Dexia:
    Jag var hos uppfödaren till vårt senaste tillskott igår. Hon hade ett gäng sju veckors valpar som samtliga kröp runt i knät på mig - hmmm Betyder det att vi måste köpa alla sex ?? Jag menar, alla visade ju tydligt att dom sökte sig till mig.....

F´låt, men jag kunde liksom inte låta bli
    Vi överlåter faktiskt till uppfödaren att se ut en valp i kullen som hon tror kommer att passa våran famijl både vad det gäller oss som personer och våra två hundar

• Lina L

Har ryska vinthundar. En väldigt speciell hundras men otroligt ståtlig och glamourös (och jättestor). Dock ingen hund som man kanske ska skaffa som första hund. Jag har "övat upp" mig med retrievers innan som är lite lättare.

Mitt råd: Tag reda på så mycket information om raserna du kan hitta. Besök hundklubbar/kennlar på Internet och gå på utställningar, där finns det alltid trevliga människor att prata med och så kan du bekanta dig lite med rasen.

• Suusaan

Håller med Zippolina om att det är det bästa att uppfödaren ser ut en valp åt den blivande ägaren. Hon/han känner sina valpar bäst, och vet bäst vilken typ av ledare (husse/matte ) som behövs för att göra relationen mellan hund och människa så bra som möjligt. Tror aldrig att jag har hört någon som fått sin hund utvald av uppfödaren bli missnöjd (när det är en seriös uppfödare, alltså ) med uppfödarens val av valp till dem, medan jag har stött på flera gånger att det blivit mer eller mindre fel när den nya ägaren valt själv och valt t.ex den tuffaste (som så många "experter" säger att man skall göra... ) som senare visar sig vara _för_ tuff. Det är nog inte så svårt att tycka om en valp, även om man inte har valt den själv :)

• Dexia

Suusaan: Nej det var inte så jag menar.. Jag vet vad de där kurserna går ut på.. och tycker det är jättebra om nyblivande/blivande hundäger går på sådanna... vad jag menar är att det inte är en själv som ska välja hunden det är hunden som ska välja ägaren..

Zippolina: Lät ju helt underbart det där:D
    nja... om du inte vill så;) Heheh.. Det kan vara så att du passar ihop med alla valparna men det är även bra att ni låter uppfödaren välja ut en hund eftersom hon/han har mest erfarenhet av den rasen..(om ni inte haft den rasen förut i många år och fött upp dem själva...) Men du borde ju bara tacka och ta emot när en hel kull tycks välja dig:D

• Suusaan

Dexia: Okej! Förstod bara inte riktigt vad du menade. Att jag talat (skrivit :)) mig varm för köpa-valp-kurser menar jag f.ö. inte som försvar för eller kritik mot att du kanske tyckte att de var dåliga (vilket du ju inte gör), utan bara att de verkar så himla bra :)

• Zippolina

Dexia: Det får nog räcka med en av valparna med tanke på att vi redan har två hundar i familjen, vi vill ju ha lite tid över till annat ochså

Tror mest att valparnas intresse berodde på att jag blev sittandes där en lång stund och att jag luktade spännande av både hund, katt & häst

• Moster S

Jag har vuxit upp med boxervovvar (med korta avbrott med en labrador och en schäfer). Helt underbara hundar med sköna personligheter och härligt barnasinne. Perfekta familjehundar (välj en tik om man inte vill ha en så stor hund) och bra vakthunda.

Svar på tråden Hur ska man välja hundras?