För att slippa bli besviken på hunden som man köper, så tycker jag att det är viktigt att man har klart för sig vad man faktiskt är ute efter med sin hund och utgår från det. Detta innebär ju att inte ta en hund för att den är "gullig" eller för att "jag hade en sådan som barn, som jag tyckte så mycket om", utan verkligen läsa på om olika raser, gå på utställningar, prata med uppfödare osv. Jag tror att det ofta är så att människor gör sig av med sina hundar för att de inte motsvarar deras förväntningar, och då tror jag faktiskt att det är lättare att få en hund som gör detta (motsvarar förväntningar, alltså ) om man tar en renrasig hund av en hund som man verkligen läst på om.
Jag tycker absolut inte att det är fel på blandrashundar heller, men för en förstagångsmatte/husse är det nog lättare att inte bli besviken om man tar en renrasig hund.
För övrigt så brukar det finnas många köpa-valp-kurser som man kan gå. Har inte gjort detta själv (fanns inte där jag bor när vi skaffade vår hund), men har hört av många att det är jättebra!