• wienerwaltz

Hur ska man välja hundras?

Vi ska skaffa hund i framtiden, men känner oss osäkra på hundras.
    Finns det någon sida på nätet där man kan göra ett test för att se vilka raser som passar?
    Jag förstår att det inte är så enkelt i slutänden, men det skulle vara kul.

Jag har sett att det finns test på utländska sidor, men språk är inte min starka sida.

• Svar på tråden Hur ska man välja hundras?
  • ztar

Men golden är STORA , tänk på det, läge att skffa kombi nästan om man vill ha den med någerlunda säkert i bilen. Hatar verkligen när människor har sina hundar lösa i baksätet, det är det ju ingen som gör så med sina barn???? *morr*

• Miss Molly

ztar:
    Det finns käcka små selar som man sätter på hunden och sen spänner fast i säkerhetsbältet för hundar som måste åka där. Fungerar alldeles utmärkt

• ztar

Miss Molly

Fan va smart! Har jag faktiskt inte sett. Bra uppfinning i så fall, borde fler använda.

Däremot ser man många hundar som hänger över in i framsätet i de bilar man möter, tycker synd om hunden om de krockar. Man ska vara rädd om sina djur!

• Miss Molly

ztar: Eftersom våran lilla utbrytar kung fullständigt hatar att åka bil bak i kombin så blev jag överlycklig när jag hittade "selen" i zoo affären.
    Reagerar precis som du med bestörtning på hur folk så tanklös har "lösa" djur i bilen, att spänna fast sig själv och barnen är en självklarhet men hunden ?? Tror dom att det bara är människor som blir skadade vid en ev krock, eller

• Dexia

hur ni änn gör så ta hand om hunden för det är så ofta som någon skaffar ett djur och sen efter ett tag tröttnar på det och inte bryr sig så mycket som de egentligen borde göra...
    Jag har själv hund, tre hästar, och fjorton katter och jag gör allt för det. och jag vet att det är mycket jobb första gången man skaffar en hund. och jag tycker att ni själva ska tänka efter ricktigt noga om hur mycket jobb det är med att ha en hund och ansvaret... man bör inte skaffa sig djur förren man är redo att skaffa ett barn för det är så mycket jobb med det... för djuret blir en familjemedlem och det är inte en grejj man bara gör sig av med... jag vet att det finns många som bara gör sig av med dem och så... men det tycker jag är fel för har man antagit sig ett djur så får man fan stå för sitt val.

• Dexia

Blandras hundar kan ofta vara bra nybörjar hundar...

• Suusaan

Ang. blandraser som nybörjarhundar: Jag tyckar på ett sätt att det kan vara svårare att veta vilket temperament som man har att vänta sig från en blandras. Alla rashundar beter sig ju inte på samma sätt som sina rasfränder, men eftersom de är framavlade till ett visst syfte, och därmed temperament, så kan man nog ha lite bättre hum om vad man kan vänta sig. Jag menar naturligtvis inte att det inte går att få bra blandrashundar, och inte heller att de flesta är helt opålitliga, utan min poäng är bara att man kan ha lite bättre hum om vad man får om man har en rashund.

:)

• fairy

Dexia hur tänker du då?!

billigare i inköp, det du menar?

Blandras hundar kan ju antingen vara det bästa av 2,3,5,10 världar eller det absolut värsta. Du har aldrig någon aning om vad för typ av psyke en blanis har.

För övrigt så är _ingen_ hund en lättare hund.

sen utan att vara nedlåtande eller elak av mig så tycker jag att att bara skriva det där utan något mer är ungefär som om jag skulle skriva att blåa skor är bättre..

• Dexia

Suusaan: Jag förstår din poäng, men blandrashundär är oftast jättemysiga och de har ofta väldigt bra temperament och de är (anser jag) en bra nybörjar hund.

fairy: Blandhundar är ofta snälla och har bra temperament, Visst det är billigare men det var inte det jag syftade på, jag anser bara att en bra nybörjar hund är en blandras...

Och det man absolut inte ska eller snarare borde köpa är en liten hund för de kan verkligen gå åt hel*t eftersom att de är så små och blir lätt bortskämmda(jag menar nu inte att de inte funkar som nybörjar hund men de är svåra) och om man vill ha barn så är det nog inget allternativ för de flesta små hundar behöver mycket diciplin annars blir de elaka.
    Visst stora hundar kan också bli det men det är lättare att skämma bort en liten hund änn vad det är med en stor.

Svar på tråden Hur ska man välja hundras?