• wienerwaltz

Hur ska man välja hundras?

Vi ska skaffa hund i framtiden, men känner oss osäkra på hundras.
    Finns det någon sida på nätet där man kan göra ett test för att se vilka raser som passar?
    Jag förstår att det inte är så enkelt i slutänden, men det skulle vara kul.

Jag har sett att det finns test på utländska sidor, men språk är inte min starka sida.

• Svar på tråden Hur ska man välja hundras?
  • Ansku

Skall vara stabyhoun och inte staby hound som jag skrev...

• bellis

Jag kan inte annat än att hålla med Ansku angående att inte skaffa en dalmatiner som första hund. Med samma motivering!

• Ejla

Vi ville ha en ganska stor hund som gillar rejäla promenader över stock och sten, tycker om sällskap, men inte kräver massor av pälsvård och träning (typ border collie). Vi hade några raser på förslag och det blev till slut en basset hound, delvis på grund av att uppfödaren som jag pratade med i telefon var så trevlig och seriös. (Vi har fortfarande tät kontakt efter snart fyra år).

Det är min första hund men makens nionde. Han ville INTE leva utan hund och nu förstår jag honom. Jag kommer aldrig mer att leva utan hund, så länge jag har möjligheter att ha en

Och såhär ser han ut: www.frids.net/fridolfnet

• StinaS

Ejla - förstår maken. Har själv nästan alltid haft hund, men har ingen nu. Vi vill inte heller skaffa någon pga jobb och så. Men jag saknar det mycket. Kan fortfarande ibland känna mig dum för att jag är ute och går. UTAN HUND!

• Ejla

Nej, det är ju det där med jobb... Min man hade inte haft hund på flera år när jag träffade honom, för det funkade helt enkelt inte i hans livssituation. Som heltidsarbetande ensamstående förälder hade han redan mer än tillräckligt. Och det är ju en ekonomisk fråga också.

När vi köpte hund pluggade jag och var hemma nästan hela tiden, och så kunde min man ta med hunden till sitt jobb. Det var en förutsättning för att skaffa hund alls i det läget.

• wienerwaltz

Är det någon här som har en Berger des Pyrénées?
    Det verkar vara en ras som passar mig, men jag har aldrig träffat någon i verkligheten.
    Jag letar nu med ljus och lykta efter någon i närheten av Umeå som har en sån hund.

• Nean

Vi är sålda på Irländsk terrier och siktar på att skaffa en liten kille till våren/sommaren nästa år. Någon med erfarenhet av den rasen? Vi känner nämligen ingen som har en sån. Vi ska gå på uställningen på Stockholmsmässan i december, men det är så låååångt dit och vi längtar!

• Bruja

Tine!

Jag har också två amrisar! Vi ställer ut bara hanen, och det är lite jobbigt med pälsen, men annars tycker jag att den är en underbar ras. Lättlärda, orkar med jättemycket, och man kan träna med dem nästan allting: spår, agility, lydnad, etc.

Vad har du för amris, och vilken kennel kommer den ifrån om man får fråga?

Wienerwaltz: som de har sagt förut, gå på utställningar och titta och fråga. Det finns mycket information som de olika rasklubbar ger mer än gärna, om mycket också på kennelklubben (skk). När du har bestämt dig för rasen, fråga alltid i flera kennlar innan du köper hund. Det är jätteviktigt att ha en uppfödare som stödjer dig, särskild om det är din första hund!

• Miiiaaa

Berger des Pyrenees, är det detsamma som Pyreneeisk vallhund? (eller hur det stavas)?

• wienerwaltz

Här kan ni se bilder på Berger des Pyrénées.
    Det finns ju inte så många av den rasen.
    Därför hjälper det inte att gå på utställningar i min hemtrakt om jag inte vet att någon ägare ska ställa ut sin hund.
    Jag har hittat ett fåtal uppfödare i södra sverige.

clubbergerdespyrenees.se/

Svar på tråden Hur ska man välja hundras?