br_allison: Fast det blir ju en mycket tråkigare bok om man ska skriva "Jag _respekterar_ dig för att du kliar mig på ryggen varje kväll..."
Jag förstår vad du menar, men jag håller inte med dig. Jag skulle sannolikt inte älska den personen jag älskar om han/hon inte hade just de små egenheter, olater och fantastiska egenskaper som man väljer att framhäva i den här boken man skriver. Om man resonerar som du så kan man ju aldrig nånsin sätta ord på sina känslor utan bara krasst konstatera "jag älskar dig av en outgrundlig anledning, för att personkemin är rätt eller för att en högre makt ville det". Trist, tycker jag.
Jag fortsätter att älska min man för att han bakar gott bröd och för att han kan navigera segelbåten så bra, för att han är jämställd med mig, för att han älskar barn, för att han ger mig saker oväntat, för att han.... och så förstås för att han är han.
Knata: Jag använde en liten mockaklädd bok från Ordning & Reda (köpt på Åhléns). Sidorna är vita men pärmarna finns i röd, svart och grön mocka när jag kollade senast. Var A6-format tror jag. Jag gillade den benhårt.