• Lily

Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!

Hej!

Jag är en tjej på 26 år, min sambo är ett år äldre. Vi har varit tillsammans i några år, men har har blivit sambos ganska nyligen. Vi arbetar båda två, men har ganska olika arbetstider, så jag går ofta och lägger mig 1-2 timmar före honom några kvällar i veckan. Problemet är att jag upptäckte av en tillfällighet, när jag skulle kolla en sak på vår dator, att han surfat på porrsidor på Internet när jag gått och lagt mig! Jag känner mig ledsen, lite äcklad och otillräcklig på grund detta. Det värsta är, att jag nu förstått att han t.o.m. "tjatat" på mig att jag ska gå och lägga mig, så att han kan surfa på nätet ostört sedan! (på porrsidor naturligtvis...) Är jag överkänslig som tycker att detta är jobbigt, är det normalt att "vuxna" män bär sig åt på det här sättet, när de har en bra relation sedan många år? Jag tror t.ex. inte att han skulle bli speciellt glad om jag satt uppe halva nätterna, medan han låg och sov, och dreglade över nakna, sexiga manskroppar på Internet.
    Jag har inte tagit upp det här med min sambo ännu, för jag vet inte riktigt hur jag ska göra det. Har någon här råkat ut för samma sak, tycker ni också att det är jobbigt eller helt OK? Hur gjorde ni?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!
  • sinefa

Att dra allt till sin yttersta spets kan få effekt, javisst.
    Nu pratar jag inte om att en eller två vuxna personer springer iväg till affären och handlar stringtrosor för att tillfredsställa sin partner.
    Jag åsyftar unga tjejer som faktiskt tror att det är helt i sin ordning och ställer upp på ana*lsex för att killen tjatar, eller rakar sina underliv för det är sex*igt (jag pratar om riktigt unga tjejer nu) eller som tycker det är fult att ha vanliga trosor och att string är det ända rätta.
    Sånt är sorgligt.

• Mastermind

sinefa - Ärligt talat så tycker jag att dom där unga tjejerna som faller för sånt får skylla sig själva, för är man så himla puckad att man gör sånt så får man ta konsekvenserna.

Samhället har alltid varit "porrfixerat", men inte fan gick jag med på analsex eller rakade könshår eller något annat privat för att min kille ville det. Nej, jag växte upp och stod på mig och visste vad jag tyckte och stod för mina åsikter, precis som alla andra vettiga ungdomar.

• mud

En föredetta kompis till mig sa en gång att hon aldrig skulle kunna tänka sig att sluta raka benen för det vore "att misssköta sin kropp". Att höra det från en rökare känns lite underligt på nåt vis och jag tror att det har med "tjejtidningar" att göra.

• Hestia

Alltså, nu måste jag lägga mig i!!!

JA, jag tror att de blivit utsedda för att de har varit de mest kompetenta. Att de sedan är det för att de högre lärosäterna så länge varit mansdominerande är en anna femma (som inte är roligare, men det håller på att ändra sig nu). Jag tror att om 50 år kommer det vara betydligt mer kvinnor på de posterna.

Ang. könskvotering: helt onödigt, anser jag. Jag vill bli vald till något för att jag är den bästa för jobbet, inte för att jag är kvinna...

Ang. bh:ar för minderåriga: det är helt förkastligt!! MEN jag anser att föräldrarna har ansvaret i denna frågan, och inte samhället. Föräldrarna skall se till att de inte köper sådant till sina barn och förklara varför de inte gör det. Samhället kan möjligtvis stötta i detta ledet, men föräldrarna är de som har det yttersta ansvaret.

Ang. att kvinnor ej duger som de är: Vet inte om dessa saker riktar sig till andra än mig, men jag duger alldeles utmärkt som jag är. jag är snygg och intelligent och trivs hur bra med mig själv som helst (förutom att jag vill gå ned i vikt av hälsoskäl, och det har inte med reklam att göra).

Ang. kvinnor som förnedras av män i största allmänhet: Jag säger ifrån om någon behandlar mig på ett visst sätt för att jag är kvinna. Konstigt nog (?) händer det i princip aldrig. Kan det bero på att jag utstrålar något som säger att man inte skall försöka köra över mig? Jag vet inte, men när jag hör om saker som män har gjort mot kvinnor blir jag alltid lika förvånad. Och undrar varför jag är förskonad... (Ja visst, i viss mån kan det vara så att jag inte märker det, men nu pratar jag om övertydliga saker, som nyp i baken, etc.)

Ang. porr: Tänker jag inte lägga mig i överhuvudtaget, då jag inte kollar på det.

• mud

Mastermind:
    Vilken tur du hade som inte behövde gå igenom någon period av osäkerhet i tonåren. Var glad för det, men förlöjliga inte dom som är osäkra fjortisar. Många ungdomar funderar över sin tillhörighet i tonåren och tappar kanske periodvis den spontana kontakten med sina föräldrar och hämtar istället sina värderingar från kompisar och media.
    Och vilken tur du hade om din kille frågade först! Det gjorde inte min!

• Mastermind

mud - Jag gick igenom min tonår med en hel del osäkerhet, det är jag den första att erkänna, MEN någon sexuell osäkerhet har det aldrig varit frågan om. Jag har fortfarande ingen respekt för ungdomar som styrs av media, man har alltid ett ansvar.

Hupphupp. Vad har det här med vad du råkade ut för som ung att göra? Om du blev tvingad till saker så var det ju inte du som var svag. Det är aldrig ditt fel, och det borde du ju veta genom din alldeles nyligen kläckta föreläsning?

• mud

Det enda jag egentligen ville påpeka är att du tydligen haft tur med vissa saker. Ibland hjälper det inte att "inte gå med på" saker om du inte är den starkare parten. Och om då ingen i vänskapskretsen ser det som något onormalt kan man bli osäker på det sexuella planet också.

• sinefa

Hestia

Självklart bär föräldrarna det yttersta ansvaret, men vi lever i ett samhälle inte i en rosa bubbla helt oberoende av yttre världen. Det går inte alltid att skydda sina barn från sådant som man inte vill att de ska utsättas för. En 12-åring är helt kapabel att gå på h&m o själv handla stringtrosor, eller gå in på pressbyrån och se p-tidningar i öginhöjd.
    En mamma skrev in en arg insändare till alla som tyckte att det är föräldrarnas ansvar, att hur lätt är det egentligen, när t,om Big Brother kommer direkt efter Björnes Magasin, där de har s*ex i direktsändning?

Grattis till alla er som lyckats klara er ifrån rådande ideal! Grattis, verkligen!
    I den värld jag lever i misshandlas och våldtas tusentals kvinnor/ år och ca 50 misshandlas till döds av sina män.
    I min värld raggar killar upp mig på krogen med blicken fastklistrad på min kropp och med inte så sällan anväda uttryck som " Vad du är vacker, vilka snygga ben, bröst, hår, ögon, nyper en i rumpan, tafsar på bröst m.m.m.m. Är inte detta att bli behandlad utifrån sitt kön, då vet jag inte vad det är. Jag har ialla fall aldrig sagt det till någon kille och aldrig hört nån annan tjej ragga upp nån på krogen på det viset. Och kom inte och säg att jag utstrålar osäkehet, för det berättigar INGEN att behandla mig på det sättet, INGEN!
    För övrigt förväntas det att killen ska ta initiativ, bjuda på middan/dejten (ta notan) osv vilket jag också ser som ett uttryck för att behandlas utifrån sitt kön.

Du menar alltså att de procentsatser som redovias ovan säger att män är defakto smartare än kvinnor och därmed innehar de flesta positionerna inom de olika yrkena?
    *jag är stum*

• Hestia

sinefa:
    Ja, jag tycker föräldrarna har det yttersta ansvaret. Man kan stänga av tv:n efter Björnes magasin, och säga till sina 12-åringar att inte köpa sådana kläder. Jag tycker till och med att man kan byta trosorna om de köper det i den åldern. Sedan sade jag också att samhället inte är oskyldiga, men att föräldrarna har det största ansvaret.

Nej, jag säger inte att du utstrålar osäkerhet. Jag säger bara att jag inte har blivit utsatt för sådant.
    Jag går inte heller på krogen.

Och återigen, nej, jag säger inte att männen är smartare än kvinnorna (jag tror att det svenska skolsystemet gynnar kvinnor), men jag säger att i det högre skolväsendet för några decennier sedan så var det en absolut majoritet av män, och då är det inte heller så konstigt att de har de högsta posterna nu. Nu för tiden är alla universitet öppna även för kvinnor, och det tror jag kommer avspegla sig i siffrorna om något decennie till.
    Att vara mest kompetent betyder inte att man är mest smart. Sydn att du läser in sådant i mina inlägg som jag inte säger.

• Hestia

Och jag har heller aldrig kollat på Big Brother, då jag förstått från reklamen att det är ett totalt värdelöst program. Då gör jag hellre något mer konstruktivt med min tid.

I dagens samhälle finns det ett otroligt stort utbud av olika saker, och då väljer jag bort sådant som jag är totalt ointresserad av. (Läs: Big Brother, raggning på krogen, porr). Jag anser att mitt liv är otroligt bra även utan de sakerna.

Svar på tråden Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!