• Lily

Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!

Hej!

Jag är en tjej på 26 år, min sambo är ett år äldre. Vi har varit tillsammans i några år, men har har blivit sambos ganska nyligen. Vi arbetar båda två, men har ganska olika arbetstider, så jag går ofta och lägger mig 1-2 timmar före honom några kvällar i veckan. Problemet är att jag upptäckte av en tillfällighet, när jag skulle kolla en sak på vår dator, att han surfat på porrsidor på Internet när jag gått och lagt mig! Jag känner mig ledsen, lite äcklad och otillräcklig på grund detta. Det värsta är, att jag nu förstått att han t.o.m. "tjatat" på mig att jag ska gå och lägga mig, så att han kan surfa på nätet ostört sedan! (på porrsidor naturligtvis...) Är jag överkänslig som tycker att detta är jobbigt, är det normalt att "vuxna" män bär sig åt på det här sättet, när de har en bra relation sedan många år? Jag tror t.ex. inte att han skulle bli speciellt glad om jag satt uppe halva nätterna, medan han låg och sov, och dreglade över nakna, sexiga manskroppar på Internet.
    Jag har inte tagit upp det här med min sambo ännu, för jag vet inte riktigt hur jag ska göra det. Har någon här råkat ut för samma sak, tycker ni också att det är jobbigt eller helt OK? Hur gjorde ni?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!
  • Mastermind

"Varje gång ni konsumerar p0rr stödjer ni våldtäkter av barn och djur, droger, illegal vapenhandel, övergrepp och våld." - Men för hel*ete! Hur tusen kan man säga nåt sånt????!!!

Läs på, människa!

"Alla tycker inte det är OK att killar får göra saker just för att dom råkar vara födda med snopp. I skolorna fnissar lärare åt pojkar som tafsar på flickor för att "pojkar är såna". Vad sänder det för budskap till unga flickor och pojkar?" - Vad tusan har det med p0rr att göra?!?!?!

Och ni som kallar er feminister, hur kan ni? Gå in på antifeminist.nu och fatta hur det egentligen ser ut. Herregud. Ni beter er som vilda blodhundar som inte blivit matade på år och dar som slåss om en kastad köttbit! Lugna ner er och inse att vissa tycker om porr och andra inte, och att dom som ser på porr (man behöver inte köpa porren och därmed ge pengar till nånting alls, EL) INTE stöder pedofilism och andra helt avskyvärda saker!

• Ei saa peitää

Om man som tjej gillar att kolla på p-film. Är man konstig och omoralisk då? Jag tycker det låter så på er som är helt emot porr. Måste nog ta å rannsaka mig själv för att försöka komma fram till vad det är för fel på mig som inte tycker att porr är särskilt ojämlikt. Åtminstone inte de filmer jag sett. Ok att det finns filmer som går över gränsen men jag tycker det finns många filmer där kvinnan och mannen ger och tar lika mycket.

• pumpa

ni tjejer är för roliga ibland :D

• Nina75

Lily:
    Min sambo surfade runt på porrsidor i början av vårt förhållande. Jag hittade även porrfilmer i garderoben. Det var slumpen i början men sen satt jag faktiskt och kollade vad han varit in på för sidor. Jag själv har alltid varit överkänslig mot porr (har en far som tittade då jag växte upp) Till slut orkade jag inte längre utan förklarade för min sambo att jag blir äcklad, han förstod iofs inte. Konstigt, vilken man skulle göra det?
    Han tyckte vi kunde se filmerna för att krydda sexlivet lite - då hade vi varit ihop ett halvår ung. (Lite tidigt i förhållandet för krydda, eller?) Iaf så gjorde han sig av med filmerna och slutade surfa efter att jag talat med honom.
    Det jag tyckte var värst var att vår dator var precis bredvid sängen där jag låg. Jag kunde närsomhelst sätt mig upp och se vad han höll på med...

Men vi har olika syn på porr, jag blir äcklad och han upphetsad. Ingen av oss förstår den andra, men vi accepterar iaf vad den andra tycker.

• mud

Jag var inne på antifeminist.nu och undrar fortfarande varför dom kallar sig antifeminister, dom vill ju tydligen ha jämställdhet, skilnaden är kanske att dom ägnar sin tid åt att debattera mot feminister istället för att ta själva jämställdhetsdiskussionen.
    Det är tråkigt att feminist verkar ha blivit ett skällsord och att betydelsen som står i ordlistan har försvunnit.

Och vad har sexuella övergrepp med p0rr att göra? Allt. P0rren (och sammhället i stort) förmedlar en bild av kvinnor som produkter som är dekorativa men inte mycket mer.
    I p0rr är kvinnan till för att tillfredsställa mannen.
    I reklamen är kvinnan den som ska göra sig vacker för att behaga mannen.
    I veckopressen läser kvinnan om hur mycket tid hon borde lägga på skönhetsvård för att bli "naturligt vacker".
    I rättssalen är en sexuellt erfaren kvinna en person som antas kunna hitta på att hon blivit våldtagen.
    2004 säger en professor i medicin "blir vi tillräckligt gamla får vi alla prostatacancer".

Ser du inte att vi lever i ett sammhälle där man är norm och kvinna undantag?

boktips: Nina Björk "Under det rosa täcket"

• Mastermind

mud - Jag medger att vi har en del kvar tills samhället är jämlikt, tyvärr. Men att säga att kvinnan alltid är offret är att utmåla henne som offer, tycker jag. Du ser visst inte att det finns många starka kvinnor, och att männen ofta får lida av detta (inte i samma utsträckning som vice versa, men det är dåligt nog). Män framstås som osympatiska och oförstående (läs t.ex Nina75's inlägg; "Till slut orkade jag inte längre utan förklarade för min sambo att jag blir äcklad, han förstod iofs inte. Konstigt, vilken man skulle göra det?"), utmålas som dumma, men snygga köttbitar (har du nån gång läst FRIDA, VeckoRevyn, SOLO etc så förstår du vad jag menar). Män får ofta skit och kallas mansgrisar ifall dom råkar kritisera en person, och personen i fråga råkar vara en kvinna. Om dom snackar högt om oss tjejer i olika kläder och positioner får f1ttstimsfeminister raseriutbrott, samtidigt som dom (feministerna) själva kan sitta i en soffa och tala förtroligt om sina mäns pen1sstorlekar och dumma små "påhitt" utan att blinka.

Och du, om du tycker att kvinnan är offret i många porrfilmer så har du inte sett många filmer i den genren.

• Mastermind

Den blinkande smileyn skulle givetvis vara en slutparantes.

• sinefa

Det är ingen nyhet att porr görs av män för män. Porr är en form av förtryck av det kvinnliga könet, likaså prostitution som ligger nära.
    Kvinnokroppar som förnedras, sätts på och penetreras i alla möjliga hål utav en eller flera män samtidigt är inget annat än förtryck.
    Det är allmänt känt att sättet att filma män och kvinnor som är med i filmerna görs på helt olika sätt: kvinnokroppen filmas minimalt medan man fokuserar på hennes underliv medan mannen oftast filmas till både kön och helkropp. Samlaget är över när mannen ejakulerar medan kvinnans kvinnans njutning enbart förmedlas genom hennes skrik och stön (totalt overkliga). Allt detta skapar helt olika bilder av kvinnlig och manlig sexualitet där den kvinnliga är underlägsen den manliga.

Varför tror ni småflickor tror att de måste ställa upp på an*als*ex och småpojkar tycker att det är sexisgt att ta tjejer där bak? Varför rakar sig småflickor i underlivet och går runt i string som om det vore det mest normala i världen? Varför har så många kvinnor i vuxen ålder ännu inte njutit av en orgasm?Bara detta tyder på hur den snedvridna bilden som förmedlas i po*rren går ut hos ungdomar och blir till något "normalt", något som alla provar och som senare blir gällande för både kvinnor och män: kvinnan ska 2hålla på sig" och kallas för slampa medan killens erövringar bejakas och hurras.

Det är helt sjukt att människor inte har insikt eller ens ifrågasätter rådande ideal. Självklart är jag feminist och alltid kommer vara det, detsamma gäller min sambo och alla andra i min bekantskapskrets. Både män och kvinnor. Det borde vara en självklarhet och jag förstummas över att kvinnor idag inte ställer upp på varann och håller ihop!

• Mastermind

sinefa & alla sdom håller med - Vart 17 har ni fått tag på dom p0rrfilmerna som ni talar om?? Jag har sett en hel del i mina dar, men nåt så förnedrande har jag inte ens kommit i närheten av! Eller är det kanske så att ni läst om det och skriver det ni lärt er att p0rr handlar om, utan att ha några egna erfarenheter?

• sinefa

Mastermind

Jag vet inte vad du har för bekanstskapskrets, men tydligen en som är väldigt olik min. Min sambo tycker lika illa om porr som jag och hans kulle vinna överlägset mot mig i en feministdiskussion Detsamma gäller vår övriga bekantskapskrets och helt ärligt skulle jag inte kunna umgås med folk som tycker att porr inte objektifierar kvinnan och förmisnkar henne till ett sexobjekt vilket är ett faktum.

Jag håller HELT med dig att tidningar som frida, Amelia Veckorevyn m.m ger en likartad syn på kvinnan dvs att göra sig fin, banta, ger tips på hur man ska tillfredsställa sin partner osv osv, men det känns som snäppet värre när en kvinnokropp serveras i tex tidningar som Slitz, Fibban m.fl där den största läsekretsen är män och som i princip sitter o dregglar över tjejerna. Detta tycker jag är förnedring på högsta nivå, men det är en annan (likartad) fråga.

Vad gäller feminister som kan sitta i en soffa och diskutera diverse storlekar och påhitt. Hmm...att sitta och diskutera intima detaljer med sina nära vänner ser jag inget fel i även om jag personligen inte är den typen att avslöja min sambos storlek på snopp eller detaljer om vårt sexliv. Dessutom har "vi feminister" mycket annat intressant och många andra viktigare frågor att diskutera än vårt sexliv eller vilken filmstjärna som har snyggast rumpa. Faktiskt, tro det eller ej.

Jag tycker att det är äcklig och gubbslemmigt när man går förbi en hop av det motsatta könet och som inte kan hålla ögonen i styr och som i princip dregar över ens bara sommarben eller visslar efter en på gatan. Var tror du sånt härstammar ifrån? Att synen på kvinnan är otroligt neutral och jämställd idag? Likadant tycker jag om smågrabbar i pressbyrån som tjuvkikar på Slitz och jämför rattarna på olika tjejer och vilken string eller rumpa som är snyggast. Detta ÄR förnedring!

Svar på tråden Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!