• Lily

Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!

Hej!

Jag är en tjej på 26 år, min sambo är ett år äldre. Vi har varit tillsammans i några år, men har har blivit sambos ganska nyligen. Vi arbetar båda två, men har ganska olika arbetstider, så jag går ofta och lägger mig 1-2 timmar före honom några kvällar i veckan. Problemet är att jag upptäckte av en tillfällighet, när jag skulle kolla en sak på vår dator, att han surfat på porrsidor på Internet när jag gått och lagt mig! Jag känner mig ledsen, lite äcklad och otillräcklig på grund detta. Det värsta är, att jag nu förstått att han t.o.m. "tjatat" på mig att jag ska gå och lägga mig, så att han kan surfa på nätet ostört sedan! (på porrsidor naturligtvis...) Är jag överkänslig som tycker att detta är jobbigt, är det normalt att "vuxna" män bär sig åt på det här sättet, när de har en bra relation sedan många år? Jag tror t.ex. inte att han skulle bli speciellt glad om jag satt uppe halva nätterna, medan han låg och sov, och dreglade över nakna, sexiga manskroppar på Internet.
    Jag har inte tagit upp det här med min sambo ännu, för jag vet inte riktigt hur jag ska göra det. Har någon här råkat ut för samma sak, tycker ni också att det är jobbigt eller helt OK? Hur gjorde ni?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!
  • Mastermind

mud - Tack för lektionen, det där har man ju inte fått inmatat i hjärnan sen man föddes eller så..

sinefa - Du råkar inte vara vänster också, möjligtvis? För då passar du in i min fördomsprofil till 100%.

• sinefa

Mastermind

Så länge vi är en del av ett kollektiv som systematiskt förtrycker kvinnan kan vi inte göra det vi vill. Tyvärr lever idag män och kvinnor på helt olika villkor pga normbildning, patriarkala strukturer och så länge detta pågår kan vi inte leva fritt och fullt ut. Det förväntas av oss att vara på olika sätt, vi fostras till det och därför beter vi oss utefter det.
    Kvinnor och män konkurrerar på olika villkor på tex arbetsmarknad och en massa andra delar i samhället. Synen på kvinnan är ett stort hinder för henne i olika sammanhang. Det år inte att blunda för, det har gjorts massvis med forskning på det och det pågår olika beredningar om lagförslag för att tex kvotera in kvinnor på arb.marknaden, ge delad föräldraledighet för att förenkla för kvinnans ställning på arbetsmarknaden.
    Det infördes en lag år 2000 för ett förbud av försäljning av se*x i Sverige.

Dessa är små små steg för ett mer jämställt samhälle, där kvinnor och män kanske någon gång kan ses som individer istället för utifrån sitt kön, vilket de gör idag i allra högsta grad.

• mud

En värld utan könsroller, det vore vackert. Och när världen blir vacker ska jag skaffa barn.

Tyvärr är inte världen eller ens sverige könsneutralt. Inte heller är den fri från rasism eller fördomar. Könsrollerna finns, men om man inte ser dom går det inte att bryta mot dom.

• Mastermind

sinefa - Tycker du om könskvotering? Vill du bli befodrad före Nils enbart för det du har mellan benen, inte för det du har innanför skallbenet?

• sinefa

Mastermind

Som sagt, jag är inte intresserad av dina åsikter angående mig som person och dina fördomsprofiler sägerrätt mkt mer om dig än mig.

Trist förresten att kasta skit när argumenten börjar sina.

• Ei saa peitää

Jag funderar å funderar fortfarande om det kan vara så jag är konstig som kan gilla p-film...Hmmm...Jag använder inte smink och har inte silikonbröst och har en man som älskar mig för den jag är. Tror inte det bara är p-filmerna som har gjort samhället till vad det är idag. Det är ju bara att kolla i var och varannan affär så säljs det ju string och push-up bh:ar som är till för att behaga männen. Kanske lika bra vi bojkottar det också då för det objektifierar ju kvinnan också. Eller varför inte slopa allt smink som säljs. Det är väl också till för att få oss tjejer att se snyggare ut för killar.

För övrigt tycker jag att många veckotidningar objektifierar kvinnan i lika stor grad som herrtidningarna. Tycker nästan synd om killarna som knappt får vara med i tidningarna. Eller så är det synd om oss tjejer som inte har så mycket bilder på snygga killar att kolla på.

• Mastermind

Ei saa peitää - Jag tycker att det borde införas en lag på att kvinnor borde klä sig säckigt och osexigt. Annars kan ju män bli attraherade och då är vi offer! :o Jag menar, ser jag att min sambo tittar på porr och köper Slitz så springer jag genast iväg och köper kläder värdiga en prostituerad och kvider om att få bli tagen där bak. Och hans bästa vän får ju mer än gärna vara med. Jag är ju ändå inte mer än kvinna, och kvinnor är svaga, det säger ju könsrollerna. :D

• mud

Ei saa peitää:
    Precis som du säger finns det många bitar som måste på plats innan vi har ett jämställt samhälle.
    "Tjejtidningar" är inget som har försvarats här precis...

Sen är det klart att man kan tända på att se människor ha sex, men det betyder ju inte nödvändigtvis att man låter någon tjäna pengar på det, specielt inte som det förmodligen inte är skådespelarna som får slantarna.

Angående veckotidningarna upprepar jag vad jag sa i ett tidigare inlägg: bara för att det "visst finns tjejer som gör så" betyder det inte att det är OK.
    Varför ska någon få objektifiera kvinnor överhuvudtaget? Det blir väl inte bättre bättre av att det är fler som gör det?

• sinefa

Ei saa peitää

por'filmer är bara en del av ett helt system, en del av kvinnoförnedring och objektifiering.
    Om du läser det jag skrivit tidigare, så tycker jag att tidningar som vänder sig till kvinnor är lika illa.

Det är väl rätt trist att det ser ut som det gör? stringtrosor för småflickor, små bh-toppar för 6 åringar?
    Så klart man ska bojkotta, jag tycker inte att tjejer behöver mer "tips och råd" över vad de ska göra med sina kroppar, de duger som de är! Därför blir jag heligt förbannad när kvinnokroppen exponeras och bjuds ut till allmänheten som vad som helst. Särskilt äcklande med gubbslem som dreglar över unga tjejers kroppar.
    Smink tycker inte jag ingår i den kategorin då det inte är sexualiserat på det sättet som stringtrosor, p-filmer osv, men självklart är sminkindustrin också en del av boven i dramat: kvinnan duger aldrig som hon är, hon kan alltid bli bättre, snyggare.

• mud

professorer 93 % män
    fakultetsschefer 90 % män
    institutionsschefer 88 % män
    Rektorer 78 % män.

Tror du att alla dessa har valts ut för att dom är mest kompetenta? Kan det inte vara så att män väljer män? Skulle inte en man känna sig inkvoterad när han såg den här statistiken eller handlar det om att män är kompetentare än kvinnor?

(siffrorna tagna ur "under det rosa täcket" av Nina Björk)

Svar på tråden Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!