• Lily

Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!

Hej!

Jag är en tjej på 26 år, min sambo är ett år äldre. Vi har varit tillsammans i några år, men har har blivit sambos ganska nyligen. Vi arbetar båda två, men har ganska olika arbetstider, så jag går ofta och lägger mig 1-2 timmar före honom några kvällar i veckan. Problemet är att jag upptäckte av en tillfällighet, när jag skulle kolla en sak på vår dator, att han surfat på porrsidor på Internet när jag gått och lagt mig! Jag känner mig ledsen, lite äcklad och otillräcklig på grund detta. Det värsta är, att jag nu förstått att han t.o.m. "tjatat" på mig att jag ska gå och lägga mig, så att han kan surfa på nätet ostört sedan! (på porrsidor naturligtvis...) Är jag överkänslig som tycker att detta är jobbigt, är det normalt att "vuxna" män bär sig åt på det här sättet, när de har en bra relation sedan många år? Jag tror t.ex. inte att han skulle bli speciellt glad om jag satt uppe halva nätterna, medan han låg och sov, och dreglade över nakna, sexiga manskroppar på Internet.
    Jag har inte tagit upp det här med min sambo ännu, för jag vet inte riktigt hur jag ska göra det. Har någon här råkat ut för samma sak, tycker ni också att det är jobbigt eller helt OK? Hur gjorde ni?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!
  • Hallonsylt

ooops här fick jag så jag teg. Men ok det kanske lät värre än vad det är. Jag menar att jag precis som någon skrev ovan läser de senast använda länkarna som ramlar ner när man skriver in en ny adress i sökfältet. Några mer rafinerande metoder använder jag inte. Jag litar på min pojkvän till 100% i alla andra lägen men just här har jag blivit väldigt sårad och då tar det (iaf för mig) ett tag innan man har läkt helt igen. Det tycker inte jag är så konstigt, i alla andra fall där man blir sårad så kan man väl knappast begära att man ska lita på den personen meddetsamma igen (om man nu bestämmer sig för att förlåta) lite tid får det väl ta?

Jag menar om någon glömmer din födelsedag (eller vad det nu kan vara) ett år och sedan lovar att inte göra om det nästa år, är du inte lite osäker ändå på att den personen ska komma ihåg?

Så ok jag kanske uttryckte mig klumpigt, men därifrån så tycker jag att det är ett ganska långt steg till att säga att jag har ett osunt förhållande. Hoppas att jag förklarat nu vad jag menade i alla fall.

• Galleon Jack

Det är klart att han måste lägga av med detta. De som kollar på porr väldigt ofta kan bli helt beroende av det och bara måste kolla fastän det mest känns jobbigt. Han skulle garanterat må bättre själv av att hålla sig borta från det. Sen fattar inte jag att nån vuxen människa gillar att kolla på porr. Det är väl mest småbarn som hittar en sönderriven porrtidning i skogen som tycker att det är spännande. Men när man är vuxen är det bara äckligt och destruktivt (observera att jag inte menar att det är bra om barn kollar på porr osv)

• CyberPet

Jag tror att detta har mycket med ålder och även osäkerhet att göra. För länge sen (när jag var mellan 20-25) så blev jag helt hysterisk när jag hittade en porrtidning bland min dåvarandes prylar. Jag kom med alla argument som man läst här om kvinnoförnedring osv osv. Men idag, när jag är äldre och förstår min sexualitet bättre, och framförallt hur männens sexualitet fungerar, så reagerar jag inte. Jag struntar fullständigt i om maken kollar på porr eller inte. Om han gör det, hoppas jag han bjuder in mig i sina fantasier så vi kan göra något konstruktivt med dem.

Petra

• Galleon Jack

CyberPet: Hur funkar männens sexualitet?

• MimmiMus

Hmm... Mitt förra inlägg gjorde jag utan att ha läst hela tråden. Nu har jag läst hela tråden!

Hur mår vissa av Er egentligen? Ja, menar, hur orkar Ni att gå omkring och tycka synd om kvinnan och tycka att allt är så j''la ojämställt? Feminism är det mest patatiska påfund som finns. Ligger i alla fall ngnstans "10-i-topp". Porrindustrin vs nazism?????

Jag är nästan gråhårig efter att ha läst detta. =)

Nuppelidupp!

Mimmi

• mud

mimmi mus

Har du verkligen läst alla inlägg om porrindustrin? Porr har alltid gjorts av män för män och har inte mycket med kvinnors sexualitet att göra. Porren förmedlar en bild av kvinnor som passiva objekt som skall utnyttjas för att det är vad dom tjänar pengar på.

Du kanske har läst men tydligen inte förstått vad som skrivits. Alla tycker inte det är OK att killar får göra saker just för att dom råkar vara födda med snopp. I skolorna fnissar lärare åt pojkar som tafsar på flickor för att "pojkar är såna". Vad sänder det för budskap till unga flickor och pojkar?

Jag ser fram emot den jättestora diskussion du just har dragit igång.

*tittar sig omkring efter Electric Lady*

• Electric Lady

Män har inte en annan sexualdrift än kvinnor. Alla människors sexualitet är individuell, men självklart påverkad av omgivningen. Flickor hämmas ofta medan pojkar uppmuntras i sin sexualitet.

Sex, o n a n i och allt sånt är helt naturligt.

Men p0rr har inget med sex att göra. P0rr är en del av en konservativ, viktoriansk sexualmoral. Vilka är det i samhället som talar om "förbjudet", "p e r v e r s t", "Över gränsen" etc? Varför heter p0rrklubbar "Tabu"? p0rren lever på att sex är förbjudet och nertystat. Foucault har i sexualitetens historia visat att p0rren exploderade under den viktorianska eran.

Att du, Mimmi mus, uppmanar trådstartaren att göra något 6uellt som hon inte vill för att behaga sin man, visar på en typisk otidsenlig sexualmoral.

Varje gång ni konsumerar p0rr stödjer ni våldtäkter av barn och djur, droger, illegal vapenhandel, övergrepp och våld.

Varje gång ni säger att kvinnor och män är olika trycker ni ner folk och gör dem mindre än vad de är. Tänk vad många männikor som fått lida av könsstereotyperna: alla tjejer som kallas h0ra, Fadime, alla kvinnor som sparkats när de fått barn, alla män som misshandlats för sitt feminina yttre, alla hemmafruar som hindrats att utveckla sig, alla småkillar som mobbats på gymnastiken.................

• Meddelande borttaget
  • mud

Tack EL, jag är inte riktigt lika bra på att uttrycka mig i ord som du är.

• Galleon Jack

mimmimus: Var får det här med att det är skillnad på män o kvinnors sexualitet ifrån? Det är väl självklart att det inte är så! Det handlar bara om könsroller.

Svar på tråden Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!