• Lily

Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!

Hej!

Jag är en tjej på 26 år, min sambo är ett år äldre. Vi har varit tillsammans i några år, men har har blivit sambos ganska nyligen. Vi arbetar båda två, men har ganska olika arbetstider, så jag går ofta och lägger mig 1-2 timmar före honom några kvällar i veckan. Problemet är att jag upptäckte av en tillfällighet, när jag skulle kolla en sak på vår dator, att han surfat på porrsidor på Internet när jag gått och lagt mig! Jag känner mig ledsen, lite äcklad och otillräcklig på grund detta. Det värsta är, att jag nu förstått att han t.o.m. "tjatat" på mig att jag ska gå och lägga mig, så att han kan surfa på nätet ostört sedan! (på porrsidor naturligtvis...) Är jag överkänslig som tycker att detta är jobbigt, är det normalt att "vuxna" män bär sig åt på det här sättet, när de har en bra relation sedan många år? Jag tror t.ex. inte att han skulle bli speciellt glad om jag satt uppe halva nätterna, medan han låg och sov, och dreglade över nakna, sexiga manskroppar på Internet.
    Jag har inte tagit upp det här med min sambo ännu, för jag vet inte riktigt hur jag ska göra det. Har någon här råkat ut för samma sak, tycker ni också att det är jobbigt eller helt OK? Hur gjorde ni?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!
  • sinefa

Mastermind

Du kan väl ändå inte förneka att i de allra flesta filmerna så är mannen den aktiva och drivande parten medan kvinnan är den passiva? Att mannens utlösning betyder slutet på samlaget (=kvinnan har ingen utlösning?) Eller att kvinnan penetreras av flera olika män samtidigt?

• Mastermind

sinefa - Tror du inte att det finns tjejer som kollar efter killar som går förbi, visslar och kniper i rumpan?

Inte för att vara elak, men du kunde inte sagt något värre än att jämföra Slitz och FIB Aktuellt; nu ökade du mina fördomar mot feminister. "Ni" ska ALLTID jämföra tidningar som Slitz och Café med p0rrtidningar. Har du ens kollat i någon av tidningarna du nämner? Ärligt nu? OM du har det: ser du minsta lilla gemensamma nämnare? Berätta gärna vad isf. Och kom inte och säg att Slitz visar mkt hud och att dom är farliga för ungdomen, för alla tjejtidningar visar -minst- lika mkt hud som dom. Jag läser Slitz regelbundet sedan nåt år tillbaka, och jag kan säga dig att den tidningen ger mig så mkt mer än någon tjejtidningen någonsin gett eller ger mig. Dom har intressanta reportage och roliga undersökningar och ger mig inte 50 olika tips på hur man går ner 5 kg på en halv vecka; tvärtom. Alla tjejer som "viker ut sig" är inte trådsmala (vilket alla modeller är i tjejtidningarna), och skribenterna skriver ofta om hur vackra och underbara kvinnor är och ger män tips på hur man ska uppvakta och bete sig för att vara bättre pojkvänner. FIB och c:o visar uselt tagna nakenbilder med ännu sämre bildtexter. Sexannonserna flockas och den ena är äckligare än den andra. Tycker du att det verkar som två tidningar som är lika varann? Nej, just det.

Och du, om jag och min sambo hamnade i en JÄMSTÄLLDHETSdiskussion så hade vi nog varit LIKA BRA på att diskutera.

• Mastermind

sinefa - Nej, tyvärr. Den sortens p0rr jag tittar på slutar inte så. Där är kvinnans njutning viktig. Vet du varför? För att många män njuter av att tillfredsställa sin kvinna, och många kvinnor tycker om att titta på andra tjejer som njuter (inte bara att killen njuter, menar jag). JÄMSTÄLLDHETSp0rr kallas det visst.

• sinefa

Jag undanber mig generaliserande kommentarer och fördömanden.

Självklart är inte Slitz och Fiban på samma nivå, men närapå. Café ska tydligen vara en mildare variant men jag vidhåller att Slitz är bra mycket bättre på att ge en snedvriden bild av kvinnan, med i princip nakna tjejer eller i string på omslaget. Jag tycker det är förnederande mot oss kavinnor och jag kan verkligen inte känna igen mig i den bilden som framställs. Vrför duger en tjej endast i avklätt tillstånd? Varför är hon bara snygg när hon är smal och iklädd endast minimal string? Varför är det inte lika ok att ha vanliga små bröst än opererade?
    Allt detta ger en bild av tjejen som föränderlig, anpassningsbar, snygg ,ett sexobjekt till allas förfogande. Ett ögongodis.

Som jag redan gjorde klart i mitt tidigare inlägg ser jag veckotidningar som riktar sig mot tjejer som lika illa men de för männen som något värre, där kvinnan serveras mannen som nåt slags run*kobjekt.

• Mastermind

sinefa - Du svarade inte på min fråga, men ditt inlägg var väl svar nog, antar jag. Att döma av din syn på Slitz så vet jag att du inte kollat i den nångång. Det finns en massa tjejer utan silikonbröst, undersökningar visar faktiskt på att killar hellre köper tidningen när det är en helt vanlig tjej på omslaget än en pumpad och blåst bimbo. Som jag sedan nämnt så hyllar dom kvinnan; av- såväl som påklädd.

Vad läser du för tidiningar då? ETC?

• mud

Mastermind:

Visst har jag läst "tjejtidningar" och ogillat stereotyperna. Och jag gillar inte heller att män dumförklaras eller att kvinnor objektifieras men det betyder inte att jag gillar systemet med könsroller som vi har idag. Om män dumförklaras tillkommer ytterligare en effekt som jag inte gillar nämligen att någon måste ta hand om dessa "oförstående" män.... vem gör det?

Och jag vet att det finns starka kvinnor som inte gillas av män, men jag vet inte hur många av dessa kvinnor som figurerar i p-filmer. Eftersom jag helt fräckt antog att dessa starka kvinnor inte är överrepresenterade så bortsåg jag från det i just det här specifika fallet.

Du har rätt i att det inte är bra att utmåla människor som offer. Det är heller inte heller bra att påstå att allt är ett fritt val när det styrs av normer som finns i sammhället.

• sinefa

Förresten, glömde svara på din fråga: ja jag ahr kollat i både Café, Slitz, Amelia, Fiban, Veckorevyn m.m
    Detta kanske inte duger för dig som källa, men jag har själv läst genuskurser och fått analysera både herr och damtidningar. Några kursare gjorde en analys och jämförde Slitz med Amelia tex och fann tydliga skillnader i framställandet av de båda könen i båda tidningar.

Det går liksom inte att komma undan, det är mycket olika sätt man presenterar kvinnor och män, där män är överlägsna kvinnan, och vilka jag redan redogjort för i itdigare inlägg.
    Detta är bara en liten (eller egentligen ganska stor) del i hela systemet av förtryckande natur gentemot kvinnan. Patriarkat kallas det visst..

• Mastermind

Varför är alla så könsrollsfixerade? Varför inte bara leva och vara människa och göra och säga det man vill (sålänge det är moraliskt och lagligt, såklart), utan att bry sig om vilket kön man tillhör? Jag har aldrig låtit mitt kön hindra mig från nånting, och inte heller har jag märkt att andra låtit det hindra mig heller.

• mud

Mastermind:
    Bara för att tjejer också tafsar och fäller sexistiska kommentarer betyder INTE att det är OK att göra så. Visssa har inte alls någon känsla för vad man får och inte får göra mot en annan människa, att utan tillåtelse ta på någon annans kropp anser jag vara en sån sak man inte får göra. Det funkar inte att säga att killar får göra så för att det "visst finns tjejer som gör så". Däremot kan det vara bra att inse att anledningen till att det mest är killar som gör så (och att tjejer inte slår dom för det) är att det är ett kulturellt inlärt beteende. Därmed är både män och kvinnor utsatta för stereotyper som båda förlorar på. Kvinnor förlorar rätten till sin egen kropp och männen blir idiotförklarade.

• sinefa

Mastermind

Jag läser inte veckotidningar riktade till de olika könen, har synat bluffen Allvarligt talat tröttnade jag för länge sen på stereotypifieringen.
    Jag läser DN, ordfront, Bang och andra politiska tidsskrifter. Allt annat är ointressant.

Svar på tråden Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!