• Lily

Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!

Hej!

Jag är en tjej på 26 år, min sambo är ett år äldre. Vi har varit tillsammans i några år, men har har blivit sambos ganska nyligen. Vi arbetar båda två, men har ganska olika arbetstider, så jag går ofta och lägger mig 1-2 timmar före honom några kvällar i veckan. Problemet är att jag upptäckte av en tillfällighet, när jag skulle kolla en sak på vår dator, att han surfat på porrsidor på Internet när jag gått och lagt mig! Jag känner mig ledsen, lite äcklad och otillräcklig på grund detta. Det värsta är, att jag nu förstått att han t.o.m. "tjatat" på mig att jag ska gå och lägga mig, så att han kan surfa på nätet ostört sedan! (på porrsidor naturligtvis...) Är jag överkänslig som tycker att detta är jobbigt, är det normalt att "vuxna" män bär sig åt på det här sättet, när de har en bra relation sedan många år? Jag tror t.ex. inte att han skulle bli speciellt glad om jag satt uppe halva nätterna, medan han låg och sov, och dreglade över nakna, sexiga manskroppar på Internet.
    Jag har inte tagit upp det här med min sambo ännu, för jag vet inte riktigt hur jag ska göra det. Har någon här råkat ut för samma sak, tycker ni också att det är jobbigt eller helt OK? Hur gjorde ni?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!
  • sinefa

Mud

Mäns sexualitet ja. Tyvärr har den genom tiderna fått det största spelrummet jämfört med den kvinnliga. Därför är det idag mycket mer accepterat att män får ta för sig så mycket de bara orkar medan kvinnans är en slyna ,hora, och allt möjligt när hon tar för sig lika mycket.

Det är så extremt typiskt att killars beteende ska rättfärdigas redan när de är små och tafsar på tjejernas bröst, kommenterar dem och reta dem angående deras utseende med "pojkar är såna". Inte ett dugg konstigt att det i vuxen ålder sedan blir berättigat med en våldtäkt exempelvis, där det är tjejen som blir stämplad som hora, att sexuella trakasserier överhuvudtaget förekommer är ju en konsekvens av att man accepterar pojkars beteende redan i ung ålder. Det blir en otroligt snedvriden bild av kvinnokroppen och den kvinnliga sexualiteten när tjejer inte tillåts leka med sitt kön såsom pojkar, att man pratar om manliga instinkter "jägaren" osv.
    Allt detta bidrar till ett system av berättigat förtryck, att prata om manliga gener bidrar till en ofäränderlighet, dvs att det inte går att göra något åt saken "män är män" (pojkar är pojkar")

• sinefa

smileyn på slutet skulle INTE VARA DÄR

• sinefa

Dessutom glömde jag tillägga att jag anser det respektlöst mot alla män och kvinnor som väljer att inte konsumera p*orr att hävda att "de flesta män tänder på det" eller "män tänder mer på visuella bilder" "män behöver se på sånt för att tända"

Eeh..Var kommer det ifrån? fattar ingenting

• Mastermind

mud - Ja. jag vill ha ett jämlikt samhälle. Men jag har inte samma skräckvisions-grund som ni verkar ha. Och jag tycker verkligen inte att vi ska uppnå det jämlika samhället genom könskvotering. Tänk dig själv hur t.ex. en afrikan skulle känna sig om han/hon visste att denne endast blev befodrad för sin hudfärg. Precis samma sak gäller könskvotering. (Gav det en annan vinkel så att du skulle förstå lättare)

• mud

Skilnaden är då att jag tror att vi har en osynlig kvotering som gör att vita män just nu får sina jobb till viss del för att dom är just vita män.

• sinefa

Jag är FÖR kvotering. Sr inget kosntigt alls med det.
    Kvinnor har i alla år fått stå tillbaka för män framgång, män håller varann bakom ryggen och anställer fler män istället för att ta in kvinnor just pga att kvinnans plats är att koka kaffe och utföra andra oviktiga sysslor. Kvinnor klarar inte av ledarskap, för ledarksap är förknippat med manlighet.
    Jag ser det inte så som vissa gör, att jag blir anställd utifrån mitt kön, snarare blir jag anställd för att jag är LIKA duktig som en man. Självklart ska man inte anställa en person som är okompetent. Varannan kvinna, varannan man utifrån kompetens.
    Så gjorde man i riksdagen - mycket kontrovers i början, men se nu funkar det alldelles utmärkt och ingen klagar över att man anställt mona sahlin eller gudrun pga att de är kvinnor.
    Likaså inkvoteringen av invandrare ser jag som ett sätt för dem att få tillgång till de svåråtkomliga arbeten.
    Idag är den vite medelålders mannen normen i vårt samhälle. Låt oss andra få tillgång till ledarpositioner ockaå för en gång skull!

• Jennifer E

Förresten, Lily; jag förstår att du är ledsen, det skulle jag också vara om jag var du! Inte för att jag är så där jättemycket emot p0rr (jag är för "bra" p0rr) men ändå, tror jag skulle känna mig lite äcklad på ngt sätt. Prata med honom och säg hur du känner. Om han hade varit öppen med det så hade det däremot varit en annan sak.

Efterlyser återigen "kravmärkt p0rr". Ngn som har ngt tips?

• Lilla Y

Jag skulle helt enkelt säga att jag sett dessa sidor och sedan bara fråga vad syftet är och säga att jag faktiskt inte tycker att det känns helt okej.
    Ifrågasätt lite, blir du ledsen så blir du ledsen, känns det som ett problem då ÄR det ett problem.
    Det här är DIN upplevelse av händelsen, ingen annans.
    I ett seriöst förhållande ska man respektera varandra och varandras åsikter, när de glider isäg får man kompromissa och ibland får någon gå längre för att den andre ska må bra. Förstår han dig inte så tycker jag, barnsligt nog, att du ska ge igen. Tydligt dessutom, på ett sätt som du finner bäst själv.
    Jag tror inte att dessa sidor är livsnödvändiga för din sambo, jag har råkat ut för samma sak själv (ej porr men allmänt brud-surferi, är inte svartsjuk annars men detta tyckte jag inte var ok som det skedde lite i det fördolda)och då konfronterade jag honom och förklarade hur jag kände. Han förstod och ångrade sig väldigt; anledningen till surfandet var en gammal vana. Och det godtog jag. Nu har vi inga problem med sånt här längre...och vi ÄR lyckliga båda två över att jag tog upp det här.

• _M_

Jag förstår att du känner dig ledsen och så. Det skulle jag också göra.
    Det är vanligt att vuxna män beter sig så. Men jag tycker att du ska prata med honom om det. Fråga varför han gör det.
    Det är bättre att få svar av han..
    Eftersom att du själv kan förvärra saken då du tänker på det.. Och blir ledsen..

• odin

Jag skulle bli både ledsen och besviken om min sambo gjorde så, eftersom jag förutsätter och har fått uppfattningen att han delar min syn på detta. Har inte sett mycket p*rr men det lilla jag sett känns förnedrande och äcklar ihjäl mig. Säg vad du tycker, att du inte accepterar det. Älskar han dig förstår han dig.

Svar på tråden Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!