• Lily

Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!

Hej!

Jag är en tjej på 26 år, min sambo är ett år äldre. Vi har varit tillsammans i några år, men har har blivit sambos ganska nyligen. Vi arbetar båda två, men har ganska olika arbetstider, så jag går ofta och lägger mig 1-2 timmar före honom några kvällar i veckan. Problemet är att jag upptäckte av en tillfällighet, när jag skulle kolla en sak på vår dator, att han surfat på porrsidor på Internet när jag gått och lagt mig! Jag känner mig ledsen, lite äcklad och otillräcklig på grund detta. Det värsta är, att jag nu förstått att han t.o.m. "tjatat" på mig att jag ska gå och lägga mig, så att han kan surfa på nätet ostört sedan! (på porrsidor naturligtvis...) Är jag överkänslig som tycker att detta är jobbigt, är det normalt att "vuxna" män bär sig åt på det här sättet, när de har en bra relation sedan många år? Jag tror t.ex. inte att han skulle bli speciellt glad om jag satt uppe halva nätterna, medan han låg och sov, och dreglade över nakna, sexiga manskroppar på Internet.
    Jag har inte tagit upp det här med min sambo ännu, för jag vet inte riktigt hur jag ska göra det. Har någon här råkat ut för samma sak, tycker ni också att det är jobbigt eller helt OK? Hur gjorde ni?

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!
  • Divina

Lilla bruden:

Jag tycker precis som du. Och jag fattar inte heller hur vissa inte är oberörda av sådant

• EmmaPemma

Jag har inte läst så många inlägg, och svarar bara till trådstartaren .

Lily:
    själv skulle jag bli fruktansvärt ledsen. Framförallt på grund av att han gör det på kvällarna när du gått och lagt dig för att du inte skall "märka" ngt. Att sedan försöka "skicka" dig i säng för att få se på p*rren tycker jag låter helgalet! Kan det vara så att han lider av ngt p*rrmissbruk kanske?

För mig är inte p*rr ngt naturligt och jag tycker det är fel. Jag ser det som en förnedring mot kvinnor, så om min sambo gjorde det skulle jag se det som att han förnedrar mig (men det är ju min syn på ämnet i sig).

• branwen

EmmaPemma:

kan man verkligen generalisera och säga att all porr är kvinnoförnedrande?
    Jag har haft många såna diskussioner med mina tjejkompisar och de flesta av dessa som tycker så har inte ens sett en porrfilm.. bara undrar..

• DramaQueen

Jag skulle också bli väldigt arg och ledsen om han gick bakom ryggen på mig. Men egentligen så skulle det inte störa mig om han porrsurfade, med tankte på att det är andra tjejer han tittar på. Jag vet att dessa tjejer aldirg kan ersätta mig och jag är tillräckligt självsäker där. Det som skulle störa mig enormt mycket var att han i så fall stödjer en brasch som jag tycekr är både förnedrande mot både män och kvinnor, en brasch där många blir utnyttjade.
    Vad jag vet så surfar min man inte porr, det har säkert hänt, men inget han gör ofta vad jag vet. Jag har berättat vad jag tycker om porrbranschen och det har nog fått honom att tänka efter lite, oavsett om han surfar eller ej.

• EmmaPemma

branwen:
    jag har läst några av de första inläggen, och jag tyckte att Electric Lady hade en ganska bra förklaring om varför p*rr är kvinnoförnedrande.
    Jag har sett p*rr och är helt säker på att jag inte gillar det och jag är lika säker på att det ÄR kvinnoförnedrande. Jag har bara sett mjukp*rr - och det räcker, för jag har har bildat mig en uppfattning. Att det sedan finns hårdp*rr gör bara saken ännu värre (och p*rrindustrin vill jag inte ens tänka på). Det är ju pga att folk väljer att köpa sådant som den fortlever - jätte hemskt tycker jag.

Vet att långt ifrån alla håller med mig, men det är iaf så jag ser på saken .
    Jag tycker Dramaqueens svar är bra. Jag skulle inte heller bli svartsjuk, utan skulle reagera på vilken bransch han stödjder!

• branwen

EmmaPemma:
    Nu har jag iofs bara läst Electric Ladys inlägg, men har forfarande inte sett några bra förklaringar. Den enda "förklaringen" jag kunde hitta var att porr betyder "avbilda en sköka" och det är väl knappast hållbart att använda som argument. Jag kan ju ha missat något bra inlägg. Anledningen till att jag är nyfiken är att jag aldrig träffat någon porrmotståndare som har hållbara argument. Jag håller med om att långt ifrån all porr är okej, men att generalisera tycker jag är fel.

• *Juniphé*

Får hålla med branwen här.

Om ALL p*rr är kvinnoförnedrande, så borde ju själva sexakten i hemmet också vara det. Jag menar... det går ofta ganska hett till hemma i stugorna också (även om många inte vågar erkänna det).

• EmmaPemma

branwen:
    Jo, när det kommer till p*rrindustrin tycker jag det är helt okej att generalisera. Hur skall man kunna bedöma vilka tjejer/killar som ställer upp frivilligt på det dem gör (utan att vara lurade eller pressade på ngt sätt)? Jag tror att de väldigt många som medverkar i den här branschen är utnyttjade - och därför tycker jag det är fel att stödja den. Jag kan iaf inte urskilja vilka mnsk som deltar frivilligt i p*rrbranschen, därför bojkottar jag hela.

Jag har inget som helst problem att leva utan p*rr (den får man väl skapa sig hemma i stugan istället ).
    Obs! För det är ju en viss skillnad att s*x hemma eller framför en kamera. Det är inte främst grovheten jag reagerar på - utan som sagt industrin bakom det.

• branwen

jag förstår vad du säger EmmaPemma men min fråga var varför det är kvinnoförnedrande..

• Divina

Håller helt med dig Juniphe. Det man minst ser i porr film är en rad olika ställningar.Och så går det till hemma också. Jag tror inte att de flesta håller sig endast till missionären.

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • sinefa

Po*rindustrin är en mäktig kraft som profiterar på att oftast unga människor utnyttjas s*xuellt. Det finns många exempel på hur tjejer lurats eller tvingats till att medverka i po*rfilmer/tidningar. Det finns även exempel på att många far illa, både psykikt och fysiskt och blir slavar under missbruk.

Jag tycker det är viktigt att problematisera vilka bilder av s*xualitet och könsroller som förmedlas i po*ren.

Det ÄR INTE så enkelt som att det är två stycken som har s*x, oftast är det kvinnan som är passiv, mannen är den aktiva. Kvinnan ska sättas på av så många som möjligt, bli sprutad i ansiktet och över brösten, älska att kladd ner sig med s*erma, bli k*t av att bli kallad för slyna, bli penetrerad i alla hål och få alla möjliga saker uppkörda.
    Detta tycker inte jag är att ha s*x på lika villkor.

I po*ren framställs kvinnan som ett objekt, något att titta på. Mannen är där för att få njutning medan kvinnan är där för att tillfredsställa mannen. Kvinnorna är oftast bis*xuella men kills*x existerar aldrig (förutom i bögporrfilmer).
    Kvinnor har s*x med djur, blir våldtagna, säljs som slavar, strippar, prostituerar sig osv.
    Det är så långt verkligheten man kan komma!

Många unga killar anammar hur det är i porrfilmer och blir påverkade av detta. De tror att tjejerna ska vara som i filmerna och att killarna ska vara lika macho. Unga tjejer tror att de måste ställa upp på an*ls*x och raka sina underliv.
    Vill vi ha det så?

Jag vill inte att mina barn ska växa upp och få en sån bild av s*xualiteten!
    Och jag vill definitivt inte vara en del av en värld där män gör vinst på trafficking, prostitution och att kvinnor drogas ner och utnyttjas för att andra män ska ha något att titta och hetsa upp sig på.

Svar på tråden Min sambo surfar på porrsidor när jag sover!