• Nicke_25

Antal partners?

Undrar bara hur många partners ni haft och vad som anses "lagom" Har träffat en flicka som har en hel del i bagaget så därav min undran.

• Svar på tråden Antal partners?
  • CyberPet

Marianne A, nu tycker jag att du dömer lite väl lätt. Är själv 41 (snart 42) och anser mig rätt vuxen och har också haft många sexpartners (vet inte hur många, har faktiskt inte bekrymrat mig om att räkna, men det är definitivt fler än 10)

Bara för att man har många partners, oavsett om det är 10 eller 100 så är det inte horeri som du uttrycker det. Det är bara ett uttryck för dina fördomar. Fegt!

Hurvida unga har mer sexpartners än de i vår ålder har jag ingen aning om, men jag tror att en viss del också handlar om var man bor, vilken bakgrund man har och vilken livsstil man väljer. Om någon väljer att exprimentera mycket med sex och med fler partners betyder de inte på något vis att de är omoraliska eller horor.

Usch, jag blir riktigt upprörd över såna kommentarer. Det är ju rena 40-talsfasonerna, inte något som kommer från en 40-åring som borde vara lite mer upplyst om dagens samhälle. *mutter* Nu trillade jag dit också och dömer dig... sorry.

Petra

• Marianne A

Ni är flera som svarat på mitt inlägg så jag riktar mig till alla nu

Det ligger INTE inom kristen tro att ha många sexpartners. Gå in på svenskakyrkan.se och läs om du vill.

Det finns något som heter självrespekt också

Någon svarade på min monogamireplik. Per defintion är man ju monogam om man har många partners men endast en i taget. Men jag menade naturligtvis att om man har haft hundratals partners så tror jag inte att man klarar att hålla sig till en enda framöver. Jag vet ju inte men jag tror inte det.

Någon sa att många lever ihop länge men har andra under tiden. Jag är naiv nog att tro att väldigt många äldre faktiskt har varit trogen genom hela livet. Det låter som det vanliga är att ha någon vid sidan om. Det förekommer naturligtvis men jag tror inte det gäller alla.

Min blivande var gift i 15 år. Levde de sista 7 åren utan sex. De försökte hålla ihop för barnen skull..tills det inte fungerade längre... Han ville inte vara otrogen.....Man behöver inte ha sex som hobby.

För att inte det skall bli missförstånd har jag och min sambo ett udnerbart sexliv.....men enbart med varandra

Om jag förstår rätt så är det några av er som inte bryr sig, om partnen är med andra så länge han/hon stannan kvar hos er.
    Minsta lilla konflikt kan förändra situationen

Diskússionen om horor avstår jag från nu, Det är tydligt att alla inte läst alla mina inlägg Det blir så jobbigt att tugga om samma sak flera gånger.

Det var inte jag som initerade siffran 500. Det var någon annan.

Jag tycker inte heller att det är intressant om någon legat med 1 10 eller 500. Men av andra skäl än den som skrev. Det som är intressant och som killen som jag tror började denna tråd var om vad slags peson det är om man har en sådant sexintresse. Jag har sagt det förut och någon annan använde uttrycket. Sex är för mig inte endast en muskesammandragning utan ha med intimitet mellan människor som älskar varandra och som vill dela sitt liv med varandra

Någon sa att det viktiga är vad som gäller nu. Det är sant. Men om man skaffar barn måste man ta ett större ansvar......

• Marianne A

Petra.

Jag såg först nu din replik. Jag tyckte om ditt sätt att formulera dig vad gäller sexlivet. Dvs att vilket sexliv man har beror på många faktorer, livsstil och annat (kanske din distans till ämnet har med din ålder att göra) "ler"

Med vad som gör att jag yttrat mig här är att jag inte har hängt med mentalt i den sexualsiering som skett i vårt samhälle under senare år. 8-åringar med string, ja du vet..

Alla har ju vad som kallas för fördomar..........jag vill kalla det för en blandning av förutfattade meningar och värderingar......en del anser ju att arbetslösa inte vill jobba, sjukskrivna inte alltid är sjuka. ibland stämmer det ibland inte..........sånt är livet

Men jag rår inte för att jag i mitt innersta inte kan förstå eller bejaka fri sexualitet....jag är kanske gammelmodig, men låtdå mig vara det.

• Electric Lady

Jag tycker att det är tor skillnad på sex och sexism.

Att 8-åringar har string är sexism. Likaså är p0rr, kvällstidningsflås och prostitution. Sexism är eligt mig en kommersialiserad bild av människan, att "sex säljer" och en snedvriden bild av kvinnan som sexobjekt. Detta är mycket negativt.

Men sex är något roligt och trevligt som är alldeles gratis och som sådant frikopplat från ovanstående kommersialisering, eller åtminstone har det en potential att vara det. Jag är mycket liberal vad det gäller sex, det vill säga människors sexualitet och vad vuxna frivilligt gör med sig själva och tillsammans utan att pengar, media och makt är inblandade. Detta är nämligen något väldigt positivt, och för mig så absolut långt från 8-åringar i string som man kan komma.

• Freja

Hittade denna tråd först idag och kan inte begripa hur den gått mig förbi. ;)

Först tänkte jag bemöta trådstartaren:
    Lagom är iofs ett bra ord, men även ett högst individuellt ord. Vad som är lagom för mig är inte lagom för dig och på tok för mycket eller litet för Lisa.
    Jag tänker inte hänga ut hur många jag varit med, men det har ju varit lagom för mig, oavsett om det är många eller få inom andra människors referensramar.

Marianne A har många reagerat på, och så även jag. Låt mig bara säga som så: Jag håller inte med dig. Alls.
    Dina åsikter är ju dina och jag kan bara tacka högre makter att jag slapp ha dem som min.
    Vad som roade mig var emellertid hur Marianne A bemötte CyberPets inlägg på ett annorlunda sätt och det efter att Petra skrivit ut hennes ålder. Attityden "jag-är-minsann-över-40-och-förutsätter-att-alla-här-är-nykläckta-kycklingar försvann i ett nafs.

Lev väl och lev mycket.

/F :)

• Marianne A

Freja!

Jag bemötte CyperPets på det sätt jag gjorde för att jag ansåg att hon genom sitt sätt att formulera sig hade en distans till frågan på ett sätt som jag saknade hos andra deltagare. Att jag kommenterade hennes ålder var menat som ett självironiskt skämt mellan henne och mig.

• Freja

Även om jag håller med om att Petra är en mycket duktig debattör så tycker jag att även andra deltagare har formulerat sig på bra sätt.

Men om du säger att det är så, så får jag ju tro dig.

/F

• Marianne A

Jag vill bara säga ett sista ord till Elektric Lady angående skillnad mellan sex och sexism. Det är den liberala och fria synen på den s k sunda sexualiteten som skapar grogrund för det du kallar sexism. Du kan skilja på begreppen i teorin, men knappast i praktiken. Man måste se sociala fenomen i den kontext de existerar i och inte som du gör, isolerar dem för att du skall kunan legitimera din egen livstil isolera dem för ditt fria sexliv sklal

Med detta inlägg avslutar jag mitt deltagande i denna tråd. Jag har nått mitt mål. Jag har lyckats med det jag ville med mina inlägg. Jag har lyckats att få människor med dåligt självsförtroende att hänga ut sig själva, att avslöja sina fördomar genom att till varje pris försvara sitt sätt att se på sex. De flesta har reagerat med sitt samvete istället för med förnuftet och känsla.

• CyberPet

Nu har jag inte en kristen syn som du, Marianne, så jag har nog helt andra värderingar än dig.

Att du kallar den "liberala och fria synen på sex på sen sk sexualiteten" en grogrund för sexism tror jag är fel. Du lägger in en värdering när du säger "sk" om sexualiteten, dvs det är något du inte gillar. Du säger i ett andetag att du och din man har ett bra sexliv men du verkar tycka att andra, som inte lever som du inte är riktigt lika värda då du antyder att de som bejakar sin sexualitet på något sätt också är drabbade av sexismen.

Långt ifrån fel!

Sen vet jag inte hur det är med andra, men redan som väldigt liten var jag medveten om min sexualitet. Kanske är det för att mina föräldrar var öppna och raka när det gällde kärlek och sex och att det inte var något skamligt att utforska sina känslor, sin kropp och senare också sin sexualitet.

Jag kommer ihåg när jag var kring 7-8 år så var jag väldigt nyfiken på skillnaden mellan pojkar och flickor och en grannpojke och jag bestämde oss för att jämföra och undersöka dessa skillnader. Det är absolut inget skamligt i det och även väldigt små barn (både pojkar och flickor) leker med sina kroppar och upplever nya sensationer. För den skull innebär det inte att de har en tidigt sexdebut utan mer att de är medvetna om sina kroppar, vad som känns bra och vad de vill ha ut av det som känns bra.

Jag tycker många av de unga tjejer här har haft många vettiga synpunkter och det är väldigt nedsättande att göra ner dem bara på grund av sin ålder. Det finns många 20-åringar som är mer mogna både mentalt och socialt än många 40-åringar (eller 70-åringar för den delen).

Så mycket av detta med antalet partners har med fördomar att göra. Givetvis också från miljö och arv, men det blir inte bättre av att kvinnor säger till andra kvinnor att de är slampor om de har många sexpartners. Då blir det inte bara männen som trycker ner kvinnorna utan även kvinnorna själva. Där kan vi börja snacka om sexism!

Petra

• CyberPet

Börjar bli trött, skulle vara... "Långt ifrån rätt!"

Ska nog gå och sussa nu. :D

Petra

Svar på tråden Antal partners?