• Nicke_25

Antal partners?

Undrar bara hur många partners ni haft och vad som anses "lagom" Har träffat en flicka som har en hel del i bagaget så därav min undran.

• Svar på tråden Antal partners?
  • Jennie med ie

Men vem har sagt man "tar betalt" alls i annat än njutning??

• Electric Lady

Marianne!

Lite svar på dina frågor:

"H*ra" är ett ord som används för att trycka ner på och förnedra kvinnor. Enligt mig är INGEN en "h*ra".

Och logiskt sätt borde äldre människor ha haft fler sexpartners än yngre eftersom de har levt längre.

• sinefa

Marianne A

Vi tycker uppenbaligen inte lika och det är väl bara att acceptera? jag vill veta hur du resonerar, är det fel?

Visst, prostituerade har i den meningen VALT att sälja sin kropp, men enligt min uppfattning gör de/hon det med utgångspunkt av de förutsättningar som getts dem/henne. Och eftersom det är bevisat att det finns ett samband mellan prostitution och sexuellt utnyttjande/våld i barndomen så anser jag inte man kan skuldbelägga kvinnan. Kan rekommendera boken spelat liv av Louise Eek, en fd prostituerad kvinnas livsberättelse.

Jag har själv haft ett antal sexualpartners, dock långt ifrån 100 men lägger mig inte i hur andra gör och lägger inga värderingar i antalet så länge personen mår bra och inte dåligt av ett destruktivt beteende.

Jag vet många som levt ett väldigt fritt sexuellt liv men som ändå stadgat sig när de träffat den som de anser är den rätta och skaffat barn.
    Själv kommer jag uppfostra mina barn att bejaka sin sexualitet, att se sex som något naturligt, bara de ser till att skydda sig.

Håller inte med dig om att en kvinna eller en man som legat med 300 partners och lovar evigt trohet är falsk! Evig trohet kan man hålla fastän man haft 50, 300 eller 500 partners i sitt bagage.
    Alla kvinnor har rätt att bära vit klänning vare sig antalet partners!

• Electric Lady

En kommentar till, om generationer och våra föräldrars sexliv:

Min mamma har nog haft åtminstone 10 gånger så många partners som jag.

Det är ju mycket som avgör: att hon levat mer än dubbelt så länge som jag, slumpen, personlighet etc.

Generationerna tror jag inte att det är någon jätteskillnad på. Möjligtvis har 40-50-talisterna generellt haft fler olika partners eftersom rädsla för sjukdomar inte var lika aktuellt då.

• Marianne A

Sinefa

Du förstod nog inte vad jag menade det jag skrev om vit klänning i kyrkan.

När man gifter sig i kyrkan så ger man sitt löfte inför Gud. Jag inser och vet att väldigt många inte är medvetna om det. Jag klandrar inte dem.

Visst förstår jag att den vita färgen på brudklänningen idag har tappat sitt symboliska värde för oskuldsfullhet,Men ser vi det historiskt så var den vita klänningen förr ett uttryck för oskuld.

vit klänning och löfte om evig trohet inför Gud rimmar illa, anser jag om man samtidigt har haft sex som hobby. (förlåt om jag låter ironiskt)

Jag tycker inte det är fel att gifta sig med vit klänning i kyrkan i sig. Men jag tycker att man först ska be Gud om förlåtelse innan man går in i sitt nya monogama liv med en partner. Gud förlåter den som ber.

Om man väljer att gifta sig i kyrkan tycker jag att man ska respektera kyrkans värderingar och inte bara utnyttja kyrkans lokal och stämning.

Det skulle vara roligt att höra om någon annan håller med mig

• Marianne A

Elektrik LADY

Äldre människor har rent generellt en mer restriktiv syn på sex än yngre. Det är faktiskt inte så att ju äldre man är ju flera har man haft. Många lever ju faktiskt hela livet med den dom gifte sig med i ungdomen. Jag tror att din mamma i så fall är ett undantag. Synen på sex var radikalt annolunda än för 40-50 år sedan. Ensamma mammor t ex var ofta utstötta både av sin familj och av samhället P-pillret kom inte förrän på 60-talet och det var heller inte helt lätt att få tag på kondomer.

Du kan ju inte tro på fullt allvar att en person som har haft 500 partner helt plötsligt kan bli monogam. En annan sak. Hur hinner någon med så enormt många partner kanske före 25 års ålder.....

• Lilla Y

Till Marianne A

Du har en klar ståndpunkt och du har synliggjort den, jag tycker det är bra att veta var man står.
    Men jag tycker att det är lika bra att tycka att ett visst antal sexparners är oviktigt. För mig har det ingen betydelse om någon har haft 1, 10 eller 100 före mig, det viktiga att det är den personen OCH jag, just NU.
    Horeri...pjaaa...det är det väl inte förrän någon har köpt och någon annan har sålt? Jag tycker att det är trevligt med människor som kan ta för sig och är alla inblandade införstådda med vad som gäller och att man är rädda om varandra och andra så är det väl lugnt..?

(Och det här inlägget handlar bara om mig och min partner, vår gamla syn (och nya syn) på sex och samliv. Jag vill inte att det tar svängar mot att lova något inför Gud, vit klänning eller liknande för den diskussionen är inte intressant för mig just nu.)

• sinefa

Jag respekterar att man har en viss religiös tro och med utgångspunkt i den kan uttala sig om vad man tror är rätt/fel, vad man borde och inte borde göra, bla om att be om förlåtelse inför gud när man gifter sig.
    MEN jag ser det som lika illa att se ner på människor som väljer att leva ut sin sexualitet med flera antal partners, eller att man väljer att låta sig bjudas på middagar eller annat som du kallar lyx, samt att kalla dem för horor och det de gör för horeri.
    Det, anser jag rimmar illa med (kristen) tro.

• Jennie med ie

"Du kan ju inte tro på fullt allvar att en person som har haft 500 partner helt plötsligt kan bli monogam."
    Varför inte? H*n kan ju ha varit monogam hela tiden hittills också?! Många sexpartners betyder inte att man varit plygamist eller otrogen......
    Sen kan man undra varför man måste dra till med extrema ytterligheter (500 partners, och innan man är 25 t ex, för att klargöra en ståndpunkt)

• Electric Lady

Ja, många lever ihop länge, men för det så är ju deras partner inte den enda de har sex med.

Jag tror inte det minsta på att äldre har mer restriktiv syn på sex än yngre. Tvärtom så har ju en nymoralistisk våg dragit genom världen under de senaste 20 åren.

Svar på tråden Antal partners?