• VIKTNEDGÅNG inför bröllop 2014! Kanske kan stötta varandra:)

    Lör 10 aug 2013 10:39 Läst 22010 gånger Totalt 186 svar
    Sskbru­d
    Visa endast
    Lör 10 aug 2013 10:39

    Ska gifta mig i mars så berhöver gå ner enligt mina mått och tankar iaf 20-25 kg på lite drygt fyra månader. Borde gå tycker jag!Vore skönt att ha några att shär och kunna stötta och hjälpa varandra! Ngn här med bra dieter eller som kan berätta hur ni lyckats till erat bröllop eller om ni håller på nu! MOtivatiON Finns nu när bröllopet är bokat men samtisigt så lätt att äta lite onyttigt ändå. har ett tungt arbete som sjukskötersk med tre skif. så ibland är lite socker räddningen-----

  • Ons 14 aug 2013 17:42 #21

    Jag har gått ner 13 kg på 6 veckor och det är INGET FUSK.
    Bara hård träning och rätt kost. Ska förhoppningsvis gå ner 4 kg till innan bröllopet om 2,5 vecka.

    Den vänsta bilden är på mig från möhippan för 6 veckor sen och den andra är tagen igår 130813.



    Det går om MAN VILL!!!! Inga ursäkter. Glad
     
  • Sskbru­d
    Visa endast
    Ons 14 aug 2013 18:36 #22

    Grymt hobevi:) jättefin! Har du ätit ngt speciellt? Tränat väldigt mkt?

  • Ons 14 aug 2013 18:44 #23

    Jag äter inga kolhydrater såsom vit pasta, ris, potatis, vitt bröd. På lördagar äter jag vad som helst för att fylla på fettdepåerna
    Äter ca 5-6 ggr om dagen tex havregrynsgröt med bär till frukost, kesella med banan och kakaopulver till mellis, Thai köttgryta till middag och egengjorda bars efter träning.

    Går innan frukost varje morgon ca 1 timme och kör styrketräning på kvällen.
    Det är sen jag började styrketräna som det gett resultat. Styrketräning is the shit  


  • Clariz­a
    Visa endast
    Ons 14 aug 2013 19:35 #24

    Wow väldigt inspirerande Hobevi! :)

  • Plätti­s
    Visa endast
    Ons 14 aug 2013 20:02 #25
    Sskbrud skrev 2013-08-10 10:39:21 följande:
    Ska gifta mig i mars så berhöver gå ner enligt mina mått och tankar iaf 20-25 kg på lite drygt fyra månader. Borde gå tycker jag!
    Jag tycker det låter farligt att gå ner så mycket på så kort tid. Det känns som det ganska ofta här på BT pratas om att gå ner i vikt till bröllopsdagen, och då orimligt mycket under väldigt kort tid. Och vi uppmuntrar varandra så det blir normalt. Brudklänningar görs i storlekar över 36, alla behöver inte vara så smala! 

    Min sambo och jag ska med gemensamma krafter börja träna och komma i form till vårt bröllop nästa sommar. Men jag siktar på att gå ner 8-10 kilo, för att hamna på ett hälsosamt BMI. Det innebär mindre än ett kilo i månaden då vi gifter oss i augusti. 

    Jag kommer hänga i den här tråden för att få stöd och hjälp. Min motivation brukar vara ständigt trytande, men min sambo har börjat inse att han har ett par cm i midjan som måste bort. Så hans motivation smittar av sig  
  • Ons 14 aug 2013 20:20 #26

    Jag gick upp 30 kg när jag väntade sonen för tre år sedan och har sedan dess kämpat i omgångar med att bli av med kilona. 
    Förra hösten hade jag ca 18 kg övervikt kvar och bestämde mig för att ta tag i det ordentligt och började lägga om kosten och styrketräna tre gånger i veckan.

    Genom att räkna kalorier med hjälp av appen ShapeUp (till iPhone) kunde jag hålla koll på mitt kaloriintag och upptäckte även mitt ätar-mönster: att jag varannan dag låg lite över mitt rekommenderade kaloriintag och varannan dag låg lite under, ofta handlade det om runt 200 kcal plus eller minus. När jag upptäckte det slutade jag också att klanka ner på mig själv när jag låg över.
    Det var otroligt lärorikt att räkna kalorier och skriva upp allt man äter och jag började automatiskt utesluta onödiga kalorier för att istället kunna njuta av de kalorier jag "fick" äta. Sen har jag aldrig förbjudit mig själv saker utan har valt att lägga till lite extra på träningen istället.

    Nu räknar jag inte kalorier så ofta, har hittat ett ätande som passar mig och min kropp och behöver inte längre kontrollera det.

    För mig gav det absolut bäst effekt att äta stor frukost, stor lunch och liten middag, t.ex. lättyoghurt/kvarg med bär till middag. Och mycket frukt och mycket vatten. Då får jag bäst träningsresultat, sover bäst och mår bäst.

    När det gäller träning så passar styrketräning med fokus på att lyfta tungt bäst för mig. Därför varierar jag mellan dessa två program och kör bara 3 set x 5 repetitioner:
    knäböj, bänkpress och marklyft
    eller knäböj, press och styrkevändningar.
    Detta  program kallas Starting Strength och är ett superbra grundläggande träningsprogram inom styrketräning. Kan rekommendera det varmt!  Men lägg tid på att lära dig tekniken!

    Mina 3 tips för de som vill gå ner i vikt är:
    - ta det på allvar och gör därmed din research, kasta dig inte in i dieter utan att veta hur de fungerar och varför de kan ge resultat. Ta reda på hur du äter idag (gör matdagbok och hitta de röda trådarna) och lägg upp en kost utifrån dina behov och ditt ätar-mönster, kopiera inte någon annans kost rakt av.

    - Prova olika sorters träning och välj en sort som passar dig, lägg upp träningstider utifrån ditt schema och boka in det i kalendern, planera in din vardag runt träningen och inte tvärtom, se inte träningen som något man kan hoppa över utan som ett nödvändigt ont. Det finns ingen som skuttar till gymet varje gång och skuttar hem, vi måste alla kämpa med motivationen, enda skillnaden är att vissa har planerat sin vardag utifrån att de ska träna en viss tid en viss dag, medan andra lägger in träningen när de har tid och tänker att de har lust. Är du jättetrött efter jobbet så kanske du inte ska lägga in ett hårt träningspass direkt efter jobbet utan istället innan jobbet, eller på kvällen. 

    - engagera din omgivning: skaffa träningskompisar, lägg upp träningsresultat på forum, ta hjälp av vänner och familj. Att jag började träna med min bror och att vi började tävla i vem som kunde lyfta mest var otroligt motiverande och många gånger gick jag till gymet enbart för att kunna skryta om mina senaste lyft. Hitta det där som motiverar dig och håll fast vid det. Många använder instagram och har rena träningskonton där, så att man kan hitta andra som inspirerar en eller är i samma process, och samtidigt inspirera andra. Otrolig energi-kick!

    Kan meddela att jag numera har 3 kg kvar av mina 18 kg som jag ville gå ner och jag är numera nere på min "innan-bebis-vikt" vilket också råkar vara min lägsta vikt sen jag var 20 (nu 28 år), och är så stolt att jag nästan spricker. Men jag har varit så inne i mina träningsresultat att jag gick ner 5 kg utan att ens märka det eftersom jag glömde bort att väga mig :)

    LYCKA TILL ALLA! 

  • Ons 14 aug 2013 22:52 #27

    Hoppar in jag här med! Jag har inget bestämt mål jag ska nå tills vi gifter oss i januari 2014 utan bara försöka gå ner i vikt för att själv må bättre. Men väldigt ifta tryter min motivation och många är gångerna som jag blir stoppad av att mina leder och muskler gör väldigt ont bl.a. pga ME. Men att simma och cykla fungerar ganska så hyfsat trots allt. Med hjälp av Shapeup-appen har jag sett att jag äter alldeles för lite varje dag. Jag ligger nästan alltid på 600-400 kalorier för lite vilket förstås inte är bra, jag som alltid tyckt att jag äter alldeles för mycket ska alltså ära ännu mer i själva verket! Hoppas nu att jag får ordning på allt och kan lyckas gå mer åtminstone något kilo till i januari! :)


    Var inte rädd för mörkret, ty ljuset vilar där
  • Ons 14 aug 2013 23:24 #28
    Hobevi skrev 2013-08-14 17:42:29 följande:
    Jag har gått ner 13 kg på 6 veckor och det är INGET FUSK.
    Bara hård träning och rätt kost. Ska förhoppningsvis gå ner 4 kg till innan bröllopet om 2,5 vecka.

    Den vänsta bilden är på mig från möhippan för 6 veckor sen och den andra är tagen igår 130813.

     


    Det går om MAN VILL!!!! Inga ursäkter. Glad
     
    Va duktig du är!

    Sjäv har jag hämtat en träningscykel, så om man inte kommer iväg så kan man alltid sätta sig på den :) 
    Jag känner mig taggad :) Jag har fortfarande bebis kilon som sitter kvar, jag vill ha bort dem så jag kan ha mina gamla kläder igen :) 
  • Tor 15 aug 2013 11:30 #29

    Det är inte farligt att gå ner så mkt om man gör det på rätt sätt. Jag kör ingen diet, inga genvägar utan bara träning och bra mat.
    Skippat alla stora sockerfällor som läsk, godis osv.
    Har man många kilon att ta av så är det förstås lättare att förlora det. Sen kan det stanna upp då man börjar få muskler men då är det bara att fortsätta ändå.

    Tack för alla fina ord  


  • Tor 15 aug 2013 13:03 #30
    Sofie R skrev 2013-08-12 07:13:47 följande:
    Jag har också ca 10 kg jag vill bli av med innan maj. Dessvärre funkar det dåligt! Jag springer ca 2 mil i veckan, men inget händer. Så jag vet liksom inte vart jag ska göra nästa förändring. Jag har i tre veckor räknat mina kalorier också, och enligt det så äter jag inte för mycket heller. Några idéer?
    En anledning till att man inte alltid går ned ær att man helt enkelt æter før lite fett. Jag ligger på kaloriunderskott eftersom jag vill ned i vikt, men någon gång då och då æter jag en riktig kalasmåltid, (okej, inte kalas, men med lite såser, lite pasta/potatis/vad man nu vill) och då brukar det visa sig på vågen ganska kvickt.

    Så tænkt på att før lite fett kan gøra att man stannar upp i nedgången, eftersom kroppen sparar på fettet.

    Tænk också på att om du løper så får du muskler, och det væger litegranna. Så istællet før att bara se på vikten borde du mæta dig. Då ser man ofta att man blivit av med fler centimeter æn væntat. =)
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll