• annapia

Vi som gifter oss som mogna kvinnor.

Finns en kreativ ungdomstråd "vi som gifter oss unga" som framförallt drar till sig till härliga 90-talisterna. Underbart med unga brudar men det vore även spännande att se vad vi lite mer mogna blivande brudar har för gemensamt att vädra i en tråd. Gissar ett det tilltalar alla ni härliga kvinnar från 40+ och uppåt. Vilka är ni?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-11 15:39
    När vi gifter oss:

2013
    robbsuss1 27/4
    trixie71 maj
    annapia 14/5
    Larssons 25/5
    Annica70 22/6

2014
    america 10/5

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-12 06:19
    Carina10 24/8- 2013

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-12 22:21
    Vi gifter oss:
    2013

april
    27, robbsuss1

maj
    14, annapia
    25, trixie71, Larssons, fiffi71

juni
    22, Annica70

juli
    27, Josi

augusti
    10, junice
    24, carina10

2014
    maj
    10, america

juni
    20, mirran2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-15 22:43
    Vi gifter oss:
    2013

april
    27, robbsuss1

maj
    14, annapia

juni
    22, Annica70

juli
    27, Josi

augusti
    10, junice
    24, carina10

2014
    maj
    10, america

juni
    20, mirran2

juli
    1, spontan bruden

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-17 22:37
    Vi gifter oss:
    2013

april
    27, robbsuss1

maj
    14, annapia

juni
    22, Annica70

juli
    1, spontan bruden
    27, Josi

augusti
    10, Allis
    10, junice
    24, carina10

2014
    maj
    10, america

juni
    20, mirran2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-19 15:19
    Vi gifter oss:
    2013
    april
    27, robbsuss1
    maj
    14, annapia
    juni
    8, Viskan01
    22, Annica70
    juli
    1, spontan bruden
    27, Josi
    augusti
    10, Allis
    10, junice
    24, carina10
    2014
    maj
    10, america
    juni
    20, mirran2

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-07-22 10:37
    augusti
    10, Allis
    10, junice
    24, carina10
    december
    11, Nettan69
    2014
    maj
    10, america
    juni
    20, mirran2
    21, Millaja
    ID: 4290340

• Svar på tråden Vi som gifter oss som mogna kvinnor.
  • Millaja

Nu såg jag det! =)
    Tusen tack för ditt svar!
    Vi har ganska mycket under kontroll nu känns det som!
    Har en fantastisk väninna som har hjälpt mig att bolla idéer...
    Det blir ett ganska enkelt bröllop på ett sätt för vi har typ fest med bröllop.
    Präst och hindersprövning och namnändring är fixat.
    Klänning till mig är fixat.
    Tältet är fixat.
    Maten är grundplanerad (blir kall buffe)
    Musik blir solo av min minste son och blivande mannens brorsdotter, ochäven livemusik av våra vänner.

Det enda som jag skulle vilja planera in är vädret eftersom vi ska ha det i trädgården men det kan man ju inte boka.....

• Ninisen

Här är en till som känner sig som en mogen kvinna inför den stora dagen! Bröllopet är bokat den 27 September i år, och inbjudningarna skickades ut idag! Känns skönt att den biten är avklarad. Är några månader kvar och hittills är följande klart:
    präst
    kyrka
    festlokal
    inbjudningar
    värdpar
    halva menyn
    ring
    klänning
    tärnornas klänningar (tror jag, kom på att det är kallt i september så kanske måste vi göra om det inköpet)

Massor kvar att göra dock, gifter mig för andra gången så jag har vissa minnen av paniken som kom två månader innan då för 18 år sedan. Men kanske har man bättre koll den här gången.
    /Cathis

• Millaja

Så härligt Cathis!

Själv så kom min panik denna veckan med sex veckor kvar i morgon!
    Plötsligt så försvann all kontroll och det känns som om jag aldrig ska hinna....
    Tror dock att det är helt normalt? Hoppas!!!
    Detta är mitt första bröllop så jag vet ju inte hur det ska kännas.

Var så nöjd igår för jag frågade på mitt jobb om jag fick låna lite grejer så nu är kaffakokare, termosar och vinglas oxå fixat!

Denna helgen ska checklistan gås igenom ordentligt så att jag ser att inget viktigt behöver ordnas nu.

/Camilla

• Ninisen
    Millaja skrev 2014-05-05 15:41:17 följande:

Musik blir solo av min minste son och blivande mannens brorsdotter, ochäven livemusik av våra vänner.

Härligt med sonen som solist tillsammans med makens brorsdotter. Min dotter ska sjunga solo i kyrkan, och jag kommer alldeles säkert att gråta floder. Har insett att jag efter att ha passerat 35 är otroligt mycket känsligare vad det gäller sinnesrörelser. Vilket gör att jag med all sannolikhet måste komma ihåg att lägga en näsduk i sambons frack så jag kan använda den under vigseln....

Jag tror att det är fullständigt normalt att känna paniken ett par veckor innan. Jag var färdig att ställa in hela bröllopet dagen innan förra gången. Fast då var det pga min fd svärmor som kom med 300 korkade kommentarer. 
    Lite panik är nog av godo. Tror man måste ha listor att pricka av och juj mer saker man prickat av desto lugnare borde man bli.

Sex veckor kvar är häftigt, inte många dagar kvar. Hoppas att det blir fantastiskt väder nu när ni ska vara ute.
  • Tokbubbla

Hallå alla!

Hoppar in här jag med. Jag är 42 och min blivande man är 45. Vi har äntligen satt datum, 26:e juli.

:)

• Millaja

Ja listorna är gjorda och plötsligt kom lugnet igen!

Nu är fokus på att fylla listan och fördela vem som gör vad.
    Det blir ju lite möten med alla möjliga för att stämma av men desto lugnare på bröllopsdagen!

Ja gråta lär man ju göra så det gäller att maken sitter bra ;)...
    Fast fina minnen blir det ju när det blir så personligt.
    Jag är också mer känslig nu än jag var förr så det blir garanterat "värre" med åldern!

Välkommen Tokbubbla!
    På ett sätt ganska skönt med kort tid för då hinner man inte tänka så mycket.
    Hur har ni planerat?

Ja Ninisen vädret är det enda som jag inte kan kontrollera så det får man bara hoppas på!
    Det kommer garanterat bli bra ändå men det avgör ju ändå ganska mycket så hoppas, hoppas hoppas!!! :D

• LizochAlex

Hej alla ni!
    Vad kul med en tråd för oss. Jag och min blivande är 50+ och gifter oss båda för andra gången och kanske blir det förlovning innan Vi lever dessutom i ett långdistansförhållande.

Något bröllopsdatum är inte bestämt ännu men det känns i alla fall härligt att kunna börja fundera i bröllopstermer

Hoppas att få både tips, råd och även att kunna prata av sig om sådant som rör vårt bröllop.

Kram till alla.

• Himla

Gifter oss 27/7-2015. Då är vi 47 resp 49 år .

• LizochAlex

Hej Himla!
    Måste vara skönt att ha bestämt ett datum.

Ena stunden vill jag att vi har ett vinterbröllop gärna nyårafton men vår/sommarbröllop är ju också underbara. Eller ska vi åka till Karibien
    och ha ett strandbröllop? Problemet blir ju då att flyga ner gästerna men
    det går kanske att ha bröllopsfesten då man kommer hem igen. Eller?

Mycket tankar!

• Himla
    LizochAlex skrev 2014-05-19 20:42:59 följande:

Hej Himla!
    Måste vara skönt att ha bestämt ett datum.

Ena stunden vill jag att vi har ett vinterbröllop gärna nyårafton men vår/sommarbröllop är ju också underbara. Eller ska vi åka till Karibien
    och ha ett strandbröllop? Problemet blir ju då att flyga ner gästerna men
    det går kanske att ha bröllopsfesten då man kommer hem igen. Eller?

Mycket tankar!

Hahaha jo du, det VAR skönt att mannen friade och dagen därpå bokade kyrka och datum. Vi ska gifta oss på vår 3-års dag. I går ändrade han sig och precis som du vill han nu gifta sig men inte i en kyrka, och i Italien, eller någon annanstans...på en klippa bara han och jag...Känns lagom kul just nu ;) Ett års ambivalens haha
  • LizochAlex

Ja, eller hur

Har du hittat DIN klänning? Jag var in o snabbkollade i lördags samma ambivalens där.

50-tal, spets eller prinsess??????

Ha det gott!

• Himla
    LizochAlex skrev 2014-05-20 21:40:58 följande:

Ja, eller hur

Har du hittat DIN klänning? Jag var in o snabbkollade i lördags samma ambivalens där.

50-tal, spets eller prinsess??????

Ha det gott!

Jo jag hade ju det, en designer som syr upp en egen designad klänning jag vill ha i 50-talsstuk i fantastiskt härligt vackert siden. Men blir det i Italien blir den för varm...suck...
  • Ninisen
    Himla skrev 2014-05-21 05:47:22 följande:
    Jo jag hade ju det, en designer som syr upp en egen designad klänning jag vill ha i 50-talsstuk i fantastiskt härligt vackert siden. Men blir det i Italien blir den för varm...suck...
    Hoppas att han ändrar sig och att du får använda din klänning! 
    Känns lite "taskigt" att först vinka med ett stort bröllop och sedan ändra sig..

Just nu känns det som att det hade varit skönt att kunna rymma, eller åtminstone att tiden gick lite fortare till augusti när datumet för OSA är satt. Jag vill veta så vi kan fortskrida med planeringen.
  • Himla
    Ninisen skrev 2014-05-21 08:07:09 följande:
    Hoppas att han ändrar sig och att du får använda din klänning! 
    Känns lite "taskigt" att först vinka med ett stort bröllop och sedan ändra sig..

Just nu känns det som att det hade varit skönt att kunna rymma, eller åtminstone att tiden gick lite fortare till augusti när datumet för OSA är satt. Jag vill veta så vi kan fortskrida med planeringen.
    Huvudsaken är väl att vi gifter oss men jag har barn o barnbarn som kommer bli besvikna då...
  • Ninisen
    Himla skrev 2014-05-21 13:54:16 följande:
    Huvudsaken är väl att vi gifter oss men jag har barn o barnbarn som kommer bli besvikna då...
    Självklart är det att gifta sig som är viktigast. Men jag kan förstå att barn och barnbarn skulle bli besvikna. Min dotter och sambons dotter skulle aldrig förlåta oss om vi smet iväg. Inte våra respektive söner heller tror jag, men tjejerna skulle ta det hårdast tror jag. 
  • LizochAlex

Mmmmm ..... Jag håller med och så vore det ju underbart om mina barnbarn kunde vara brudtärna ( vad heter grabbarna?). Jag har i alla fall en tjej som är 6 år och en kille som är 4 år (alltså barnbarn). Så ..... det är som sagt mycket att tänka på dessutom så vet jag att de små liven skulle älska att få vara med på vårt bröllop.

Det här med klänning, det kommer ju att bli en prövning, Tänker ni ha samma klännig under vigseln som på festen? Jag funderar på om jag ev skulle kunna byta till något mer enklare till festen.

Ha en underbar kväll!

• Ninisen
    LizochAlex skrev 2014-05-21 23:23:59 följande:

Mmmmm ..... Jag håller med och så vore det ju underbart om mina barnbarn kunde vara brudtärna ( vad heter grabbarna?). Jag har i alla fall en tjej som är 6 år och en kille som är 4 år (alltså barnbarn). Så ..... det är som sagt mycket att tänka på dessutom så vet jag att de små liven skulle älska att få vara med på vårt bröllop.

Det här med klänning, det kommer ju att bli en prövning, Tänker ni ha samma klännig under vigseln som på festen? Jag funderar på om jag ev skulle kunna byta till något mer enklare till festen.

Ha en underbar kväll!

Grabbarna heter brudnäbbar om de är små och går före brudparet. Är de lite äldre och går bakom brudparet heter de Marskalker.
    Min sambo kommer att gå in i kyrkan tillsammans med sin dotter och son före mig, sedan kommer jag in tillsammans med mina barn och brudnäbbarna. Vi har en tradition i min släkt att pappan går in med bruden, men för min del kändes det viktigare att mina barn är delaktiga. Känns som att vi verkligen blir en familj av två familjer på det här sättet.

Jag kommer att ha samma klänning hela dagen. Hade tänkt byta först, men istället kommer jag att sätta knappar på sinsidan av släpet och klänningen så att jag kan fästa upp släpet efter middagen.
  • LizochAlex

Tack Ninisen för klargörandet. Helt plötsligt tyckte jag brudnäbb lät så tjejigt
    Vad härligt det låter med intåget i kyrkan och att två familjer blir en.

Alex har en dotter på 24 år så vi ska höra med henne hur hon vill göra. Det vore ju gulligt om hon och min dotter kunde vara brudtärnor och mina småtroll brudnäbbar.

Angående klänningen så är det ju smart att kunna "få bort" själva släpet under festen så man blir mer rörlig.

Vilka psalmer/sånger har ni i tråden valt till vigseln?

Liz

• Ninisen
    LizochAlex skrev 2014-05-22 22:46:41 följande:

Vilka psalmer/sånger har ni i tråden valt till vigseln?

Liz

Vi kommer att ha psalm 411 - "Gud har omsorg" fast med melodin från psalmen "Det finns djup i herrens godhet". Den senare psalmen brukade min morfar gå och sjunga och vår vigsel är på min morfars födelsedag. Morfar gick bort för 19 år sedan så det känns fint att han kommer att "vara en del av bröllopet" i alla fall.
    Sen kommer vi ha psalm 84, Vi lyfter våra hjärtan.

Min dotter kommer att sjunga tre solosånger:
    "To have and to hold"
    "All of me"
    "Kärleken förde oss samman".
    Hon ville helst sjunga på engelska så därför blir det till att spara "Av längtan till dig" till brudvalsen. Både jag och min blivande tycker att Av längtan stämmer så väl in på oss två. Den beskriver väl den väg vi vandrat i livet tills vi hittade varandra och nu har vi båda hittat hem
  • LizochAlex

Det kommer att bli toppenbra!!!!!

Svar på tråden Vi som gifter oss som mogna kvinnor.