• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • Loanne

Chicita, ska det vara ljus choklad eller tror du det funkar med mörk i mindre mängd? Vet du om det är sockret eller kakaon som liksom frigör endorfinerna? Är ju rädd att magen kan flippa ur om jag trycker i mig för mycket choklad... Tungan ute

Är din migrän borta nu, förresten?

• Chicita

Jag vet inte vad det är som gör det Loanne men jag får bäst effekt av 200 g mjökchoklad.
    Så det kanske är något i sammansättningen (kakao - kakaosmör - socker) eller nåt?

Jag har sällan migrän mer än 1 dygn. Så den är borta. Men det betyder ju inte att den inte kommer tillbaka igen... Det har hänt att jag haft migrän när jag vaknat och så får jag bort den under dagen, och så kommer den tillbaka på kvällen igen Skrikandes 

• Chicita

I morse fick vi gå en "dubbelvända" med morgonturen.
    Normalt sett går vi bara 10-15 min då så han får göra ifrån sig och sen äter vi frukost och så tar vi en längre runda lite senare (om det inte är så att både jag och maken börjar jobba tidigt). Men han blev störd på den vanliga vändan, så det blev ingen plupp. Och han ville gå en vända till så vi tog den också. Men fortfarande ingen plupp. Så vi gick hem och åt frukost (eller rättare sagt jag åt frukost och han satt och klagade på att inte han också fick macka Tungan ute )
    Sen tog vi en vända till. Jag hade då räknat med att han bara ville ut och pluppa, men nej han ville gå en av dom kortare "långturerna" vi har (ca 30 min).
    Så det blev nästan en timmes promenad nu på förmiddagen även om det blev uppdelat på två vändor Glad 

• Loanne

Överenergisk vovve idag då, Chicita! Vadan detta? Hoppas att det blev plupp på sista vändan i alla fall Själv har jag varit hos gynekologen och blivit grundligt plågad här på förmiddagen... Han ville undersöka om jag har ett myom i livmodern, och det var ingen rolig undersökning... Dessutom misslyckades den, så det kommer förmodligen hända igen Ska nu försöka distrahera mig med lite shopping

• Chicita

Jodå han lyckades till slut Loanne Flört
    Jag skulle tippa på att han bara har lite vårkänslor. Han älskar att vara ute när det är varmt och skönt och kan "sitta i snöret" (en sån där lina som sitter fast i en skruv i backen) hela dagen bara någon kommer ut och kastar lite boll med honom då och då Tungan ute

Usch såna där undersökningar är hemska Skrikandes
    Jag förstår att du behöver något att pigga upp dig med

• snowstars

Jag ska prova kuren nästa gång jag har mens. Kan vara värt att prova, och choklad dör man inte av :P

Har laddat ner en app för viktminskning. Man fyller i nuvarande vikt och målvikt samt hur mycket man vill tappa i veckan. Då får man veta hur många kalorier om dagen man ska äta. Har provat den ett par dagar och tycker att den är lite kul. Man får lite koll på hur mycket olika maträtter innehåller och hur mycket man förbränner på sin träning. Så jag tänkte köra med den ett tag, även om jag inte tar den på blodigt allvar. Igår smällde jag i mig en veckoranson kalorier i form av en godispåse ;)

• Loanne

Det låter som en bra app, snowstars Inte dumt att få lite koll på hur många kalorier man stoppar i sig och hur mycket man förbränner. Godispåse igår ja, men fredag- och lördagkväll kan väl aldrig räknas  

Jag tog en promenad före frukost idag, och sen en tillsammans med mannen vid lunchtid. Det borde väl räcka för idag, och för att förtjäna pizza och ett (eller två) glas vin ikväll? Och kanske lite glass också... 

• Chicita

Nejmen tjejer... vet ni inte att dom där kalorierna man äter när ingen ser... Dom räknas inte Skrattande
    Eller tja, dom borde inte räknas i alla fall Oskyldig

I dag har vi varit ute och gått nästan hela dagen även om det inte har varit promenadtakt.
    Vi har varit på medeltidsmarknad och shoppat tyg bland annat. Och så nya fina kaffekoppar åt oss eftersom jag slog sönder min vardagskopp för ett tag sen, och dom nya vi köpte är inte maken så förtjust i.
    Så nu blev det fina handdrejadekoppar med hanmålad dekor i glacyren av Blå Kråkan Skrattande 
    Hon gjorde även krusen vi gav bort (och använde) på bröllopet... Så det är lite nostalgi, vi handlar nästan något av henne varje år så vi börjar få en liten fin samling nu Glad 

• Loanne

Vad mysigt med nya, handgjorda kaffekoppar, Chicita! Och extra kul med bröllopsanknytningen förstås Glad 
    Jag är själv "kaffekoppsfreak", kan bli helt kär i fina koppar och muggar och bara måste köpa dem Flört Mina favoriter köpte vi på Kalmar slott, de är så härliga i formen, ganska tunna, handdrejade. De påminner mig om vår underbara semester i Kalmar för några år sedan. Såna saker är väldigt viktiga i vardagen tycker jag!  

Fick med mannen ut på en promenad före frukost idag! Kors i taket! Älskar för övrigt morgonpromenaderna, det är en särskild känsla att komma ut innan de flesta andra är ute. Man möter oftast bara hundägare, som ibland kan se lite konfunderade ut över att man är ute trots att man inte har hund Flört

• Chicita

Ja dom här känns (när man sätter läpparna till kanten) som tunnt "kinaporslin" alltså det där allra finaste tunnaste nästan genomskinliga porslinet som var så populärt under 1800-talet Glad
    Men det är ändå en mugg med rejäl tyngd och lätt trumpetform.

Jag har inte tagit någon bild på dom än. Men här kan du se lite annat av hennes verk

Vi har varsin sån där bägare som tjejen till höger i bild håller i handen (dom köpte vi till bröllopet åt oss själva)
    Och sen fick dom som vi gav bägare en sån som står längst ut på hörnet närmast kameran.
    Brorsan fick exakt en sån i går som tack för att han var hundvakt när vi var på marknaden (han var inte med i "följet" så därför fick han ingen på själva bröllopet) 
    Medans de som vi gav bort på bröllopet var vita, med en målad drake på  

Våra nya kaffekoppar är lite liknande i form som dom som står längst ut på kanten till höger på bordet. Men utan den där vågformen i botten. Dom är helt släta med en snirklig dekor i framkant.
    Och dom var så himla goda att dricka ur Skrattande 

Vi har även vinglas i keramik från henne. Och jag måste säga att rödvin smakar godare att dricka ur ett keramikkärl faktiskt Glad 

Här är det så varmt att hunden inte orkar gå så långt, han vill mest ligga ute "i snöret" och njuta av värmen.
    Just för närvarande ligger han med rumpan i solen och huvudet i skuggan Tungan ute 
    Men vi var ute på en kortvända nyss och fick lite sol själva.
    Själv försöker jag städa lite i köket här hemma. Jag har haft så mycket jobb nu ett tag att jag inte haft tid att städa, knappt tid att diska. Och maken gör ju liksom allt utomhus så jag kan inte kräva mer av honom heller Glad