• Chicita

Walk a mile!

Äntligen fick vi hem promenadbandet.
    Och även om jag inte har målet att bli smal och snygg till bröllopet (som redan är avklarat) så vill jag bli hälsosammare.

Är det någon som hänger med på en promenadutmaning?
    Jag kan inte träna på gym, inte simma, inte springa och massa annat pga skador som jag inte vill gå in på här. Men promenader har funkat någotsånär - tills jag drabbades av yrsel.
    Nu när jag kan gå på promenadbandet och hålla mig i  handtagen så har jag ingen direkt ursäkt för att inte röra på mig. Och jag längtar efter att få börja.
    Men det skulle vara kul att ha någon / några att peppa och utmana.

Jag tänkte sätta målet minst 30 minuters sammanhängande promenad varje dag men om jag kan överträffa det så är det bra.

Så....
    Vill någon utmana mig och själv kanske öka sin promenad dos.

Ska förtydliga - jag söker ingen som skriver om antal timmar på gymmet, eller vilka pass dom kört på Må Bättre. 
    Utan jag söker dig som också satsar på promenader och vill sporras att ta en omvöäg eller köra lite längre på bandet... 

• Svar på tråden Walk a mile!
  • snowstars

Angående blommorna ja: jag har bott i jämtland drygt 2 år men föddes i södra lappland. Är numera tillbaka där också. Men då var det som jag misstänkte då, det finns helt enkelt inte här ;) Är ju lite kul att man sjunger om vitsippor och allt möjligt i barnvisor och så vet man knappt vad det är för något.

• BellaBella

Halloj! Jag har börjat promenera/poerwalka och det känns så bra! Man blir piggare och får mer energi. Härligt! Men motivationen är inte alltid där haha! Men sätter man rimliga mål så är det lättare Gladska börja hoppa hopprep nu också, och göra några armhävningar varje dag när jag vaknar. Lite roligare nu när det är så fint väder! Hur går det för er?

• Chicita

Här har det inte gått så bra BellaBella
    Jag har jobbat på tok för mycket och samtidigt inte mått så superbra...
    Men det ska väl ändras någon gång tycker jag Glad 

Skönt att du har kommit igång. Det brukar ju vara den svåraste biten Flört 

• Loanne

Hej BellaBella! Härligt att du kommit igång med promenader! Håller med om att det kan vara svårt med motivationen ibland. Själv har jag helt enkelt bestämt att två gånger om dagen ska jag ut, en gång på morgonen/förmiddagen och en gång på eftermiddagen/kvällen. Vet att jag mår dåligt, blir irritabel och stressad, om jag inte gör det, och det hjälper ganska bra som motivation för mig. Blir odräglig annars Tungan ute
    Att tänka på hur bra man mår efter träningen kan ju vara en god motivation!

Chicita, jag har också haft väldigt kraftiga mensblödningar. Hur jobbigt som helst, kunde knappt gå ut en sväng på stan när det var som värst eftersom jag riskerade att blöda igenom trots dubbla mensskydd... Provade Cyklo-F (heter det väl?) vid ett par tillfällen, men tyckte inte det kändes så bra att stoppa i mig tabletter. Var så desperat att jag pratade med min gynekolog om att jag ville operera bort livmodern, men då kom hon med ett annat förslag - värmebehandling. Man för in nån sorts "ballong" med hett vatten i livmodern vilket gör att delar av slemhinnan förstörs och sedan inte kan tillbakabildas som vanligt. Naturligtvis är man sövd under tiden Tungan ute Detta gjorde att mina blödningar blev betydligt mindre. Men - detta ska man förstås inte göra om man vill bli gravid i framtiden! Jag var helt säker på att jag inte ville det, och därför passade det mig bra. 

• Chicita
    Loanne skrev 2013-05-12 15:16:58 följande:
    Chicita, jag har också haft väldigt kraftiga mensblödningar. Hur jobbigt som helst, kunde knappt gå ut en sväng på stan när det var som värst eftersom jag riskerade att blöda igenom trots dubbla mensskydd... Provade Cyklo-F (heter det väl?) vid ett par tillfällen, men tyckte inte det kändes så bra att stoppa i mig tabletter. Var så desperat att jag pratade med min gynekolog om att jag ville operera bort livmodern, men då kom hon med ett annat förslag - värmebehandling. Man för in nån sorts "ballong" med hett vatten i livmodern vilket gör att delar av slemhinnan förstörs och sedan inte kan tillbakabildas som vanligt. Naturligtvis är man sövd under tiden Tungan ute Detta gjorde att mina blödningar blev betydligt mindre. Men - detta ska man förstås inte göra om man vill bli gravid i framtiden! Jag var helt säker på att jag inte ville det, och därför passade det mig bra. 
    Tack för tipset Loanne. Men det får vänta i så fall... Vi har inte gett upp angående barn än Glad
  • Loanne

Då är det inget för dig Chicita, i alla fall inte nu. 
    Jag testade som sagt Cyklo-F ett par gånger, och det minskade absolut blödningsmängden. Men jag upplevde att mensen drog ut lite på tiden istället, vilket jag inte gillade. Fast den största anledningen till att jag inte ville ta det regelbundet var som sagt att jag är lite "medicinrädd". Vet att min mamma tog denna medicin (fast receptbelagt och starkare) i flera år, och vad jag vet hade hon inga biverkningar av den. 
    Låter ju som att du har det riktigt jobbigt med din mens och skulle behöva hjälp. 

Ska nu ge mig ut på en KORT och SNABB morgonpromenad, för senare idag blir det gymet  

• Chicita

Jag får läsa på lite mer om Cyklo-F och se om det kan vara värt att testa då Glad

Ska jobba i natt och i morgon natt. 
    Sitter och funderar på om jag kommer kunna få någon sömn med hunden här hemma.
    Maken kunde inte jobba hemifrån just nu, så jag måste pussla lite med sömnen. 

• BellaBella

Ja det gäller att bestämma sig, och ha lite självkontroll Bra jobbat med 2 promenader Loanne!!Har bestämt att det blir iaf en promenad om dagen, plus att jag går hela dagarna nästan på jobbet.  Chiquita, hoppas du mår bättre snart då och när du gör det så kommer du säkert komma igång!Ska ta långpromenad ikväll på jobbet, det är kanonväder ju! 

• Loanne
    Chicita - Ja, kolla upp Cyklo-F tycker jag!
    Ta nu och kissa vovven, sätt i öronproppar och försök sova  Skrattande Lycka till med nattarbetet!  

BellaBella - Tack! Jo, har ju kommit igång med två promenader om dagen och "måste" liksom få till det för att inte må kass. Jättebra att du rör dig på jobbet så mycket, det gör stor skillnad! Men det är förstås en annan sak att ta en promenad, rent avslappningsmässigt om inte annat. Man tänker väl aldrig så bra som när man ät ute och går?
  • Chicita
    Loanne skrev 2013-05-13 11:21:41 följande:
    Chicita - Ja, kolla upp Cyklo-F tycker jag!
    Ta nu och kissa vovven, sätt i öronproppar och försök sova  Skrattande Lycka till med nattarbetet!  
    Jag ska ta en lunch-lur och sen försöka sova ett par timmar sammanhängande när maken kommer hem.
    Lillskrutten här hemma brukar tröttna på att sova efter någon halvtimme/ timme och vill göra något. Så någon timmes lur mitt på dagen och sen få sova lite mer innan jag går till jobbet kan kanske funka Glad 

Det blir nog värre i morgon när jag kommer hem vid 8-tiden eller nåt sånt och så ska jag börja jobba 22,30 igen. Misstänker att det kanske blir 3-4 timmars sömn på morgonen och sen 2-3 timmar till på kvällen.
    I dag har jag ju sovit en hel natt först, så jag klarar mig ju om jag bara får sova en stund till innan jag åker till jobbet Glad