• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • MsChevy
    Styrka skrev 2012-03-10 15:40:30 följande:
    Jp, njaa... *tveksam* deras vita görs på en bladning av colombard och antingen sauvignon eller chardonnay. Chardonnay går fetbort för min del, sauvignon går fint, men just colombard kan jag ingenting om. och smakbeskrivningen låter inte som den fixar lättare kötträtter... men jag har provat nån av dem och gillat den, jag vet bara inte om den funkar så bra till vår mat? Men tack för tipset i alla fall!

En annan fråga; tror ni man kan uppmuntra det ibland så stelbenta svenska folket att kliva ur kyrkbänkarna för allmänt kramkalas till We go together vid utgångsmarchen? Eller kommer de envist stå kvar så vi får skutta ensamna ner längs gången i vår lycka efteråt?
    Tycker JP passar till det mesta, men ni får väl prova er framSolig
    Javisst är vi svenskar stela?? Det är hemskt! hehe
    Har ni brudfölje? Isf är det ju bra att inkludera dom i det hela så de oxå hjälper er att få igång stämningen, kanske även föräldrar o andra närstående. Dela ut konfetti, bubblor eller såna konfettipoppers till alla gäster det tänkte vi göra för det hjälper till att få fram stämningen. Vi kan nog tyvärr inte hysta ut en massa konfetti eftersom platsen är k-märkt, men bubblor blir det iaf. Ni kanske även kan be vigselförrättaren att säga att efter vigseln är det fritt fram för tjo o tjim o kramkalas. Jag funderar på hur vi ska få fram rätt ljud så känslan blir rätt, vi ska ju va utomhus...Ska ni vråla som de gör eller kör ni playback?
  • Styrka

Ja, konfetti, det var en bra idé! Det kan man ju lägga ut i kyrkbänkarna innan i så fall! och be prästen säga att det är fritt fram efteråt! Strålande idéer!

Vi kör på boombox på batterier, enkelt. och nån microfon-plug in om det behövs för prästen och oss under ceremonin. Vi får väl höja volymen om många inte hör. Välja en boombox av kvalitet, som klarar att klämma i lite.
    Men vi har å andra sidan inställningen att allt inte behöver vara hollywood. Vi skräms tex inte av tanken på regn, vilket många verkar chockade av. Katastrofer är inte katastrofer alla gånger, de är charmiga och minnesvärda. Det är ofta det oplanerade som gör de bästa minnena.
    Men det är klart om vi börjar studsa runt till We go together och hälften av gästerna inte hör musiken alls så blir det ju lite konstig stämmning. *skrattar vid tanken*

• MsChevy

haha, gästerna tror man får ett epilepsianfall! Tungan ute 
    Vi får ström framdragen till ruinen o så har vi med stereon hemifrån (sambon är stereofreak så vi har rejäla grejer). Vi måste ju ha nån på plats hela dan så ingen snor grejerna för oss....
    Vi tänkte ta kontakt med ett sånt där "Rent a tent"-företag just in case himlen vill öppna sig. Tror inte 95 gäster skulle uppskatta en massa regn. En liten skur kan man ta, men man vet ju aldrig med svensk sommar...

Konfettin kan ju även sitta ihop med vigselprogrammet o i slutet av vigselprogrammet kan det ju stå att det är fritt fram att låta konfettin regna över brudparet. Ska ni ha vigselprogram förresten? Vad är vitsen med det egentligen? Tror vi ska skippa vårt... Vi ska inte ha allsång eller så, en solist eller kör ska sjunga o nån läsa nåt, men tror inte att gästerna har tid att läsa just då...De är ju upptagna med att titta på oss o torka tårarna. Kan ju iofs va bra att använda som solfjäder om det är riktigt varmt!Tungan ute

Jag tror vi kör på en liten välkomstlapp med kort info på bubbelflaskorna som delas ut till varje gäst...typ:
    "Välkomna till vår vigsel här i vackra Alvastra klosterruin!
    Ceremonin kommer inte vara lång och utdragen, Torsten Borstén kommer sjunga "Tralala" och Anna Panna kommer läsa en kort text.
    Efter vigseln är det fritt fram för tjo och tjim och överös oss med bubblor och kramar!
    Tack för att ni vill dela denna dag med oss!
    /Mr & Mrs Vi" 

• Styrka

Haha, vilken bra lapp!  Vi har oxå tänkt att skippa festprogram, men viss information är nog bra att samla ändå, så... jag vet inte... Nåt litet till vigseln (med psalmtexter tex? vigselprogram?) men till middagen? Behövs det verkligen? Folk kommer hålla tal, nån kommer att sjunga, det blir säkert nåt spex... det ska väl inte behövas nåt festprogram då?

Däremot (jag är ett stort fan av Nemi!) ska jag klippa ut Nemi-strippar och lägga under allas tallrikar, personligt så att jag det blir en stripp jag tror just den gästen skulle gilla! Och så ska vi köra Uppdraget/Knäppgöken, låta varje gäst få ett helknäppt uppdrag att utföra under kvällen. Kan bli hur festligt som helst! *s*

Jag tror vi bokar kyrkan just in case ändå. Som du säger, även om vi inte har nåt emot regn så delas ju inte denna uppfattning av våra gäster. Synd om de ska stå och huttra och inte höra nåt över smattret och inte se nåt över paraplyerna.
    Rent-a-tent kommer säkert funka utmärkt för er! (kanske ska kolla upp det även för vår del inser jag nu. alternativ är alltid bra.) Skönt att få el framdragen, då löser det ju sig utmärkt med volymen och stämningen! Vad var det du var orolig för egentligen??

• MsChevy

haha ja, vad är jag orolig för? Att det kommer kosta skjortan!!! hehe

Vi kommer ju bordssektioner med plats för 12 pers vid varje o jag tror att festhäftet blir en liten isbrytare eftersom vi ska ha lite kort info om oss, en hel del roliga texter o konversationsidéer. Jag ska försöka rädda alla bilder på min externa hårddisk som åkte i golvet o om det går ska jag göra ett bildspel som ska visas.

• MsChevy
    Här är några av isbrytarna vi ska ha med:

Hur kommer killen som kör plogbilen till jobbet på morgonen?
    Är sterilitet ärftligt?
    Varför tillverkar de inte plan i samma material som den svarta lådan, den håller ju alltid?
    Varför vrider man ner volymen på radion då man sitter i bilen och letar efter en speciell adress?
    Om det är förbjudet att dricka sprit och köra bil, varför efterfrågas körkortet när man handlar sprit och varför har krogarna parkeringsplatser?
    Varför är ordet förkortning så långt?
    Finns det ett annat ord för synonym?
    Varför stannar fotgängare alltid i dörröppningar, nedanför rulltrappor och påde smalaste ställena på trottoaren, där de är som mest i vägen?
    Är vindkraft resultatet av en måltid som bara bestod av bönor?
    Om det blev jordbävning på mars, vad skulle det kallas då?
    Om en sköldpadda förlorar sitt skal – är han då hemlös eller naken?
    Om en döv tecknar en svordom, tvättar då mamman hans händer med tvål?
    Varför krymper inte får när det regnar?
    Kan man kalla en grupp vackra negresser för bruna bönor?
    Om man har sex i baksätet och har säkerhetsbälte på sig – klassas det då som säkert sex?
    Varför heter det extrapris när det inte alls kostar extra mycket?
    Varför fastnar inte limmet på insidan av flaskan?
    Om nu de synska personerna vet alla lottonumren, hur kommer det sig att de fortfarande är fattiga?
    Vems idé var det att stoppa in ett ”s” i ordet ”läspa”?
    Varför trycker man hårdare på fjärrkontrollen när man så väl vet att batteriet är dött?
    Om en kille går till sängs med en prinsessa, kan han då titulera sig kunglig hovleverantör?
    Om det är nollgradigt i dag och det spås vara dubbelt så kallt i morgon – hur kallt kommer det då att bli? 

O den här är så klokren eftersom vi båda håller på med bilar:

Män och kvinnor byter olja

Oljeinstruktioner för kvinnor.
    1. Kör till närmaste bilverkstad när det är 1500 mil sedan senaste oljebytet.
    2. Drick en kopp kaffe.
    3. 15 minuter senare, skriv en check och lämna stället med ett korrekt omhändertaget fordon.

Spenderade pengar:
    180 kr för oljebyte
    9 kr för kaffe
    -------------------
    totalt = 189 kr

Oljeinstruktioner för män
    1. Åk till biltema och skriv en check på 450:- för olja, filter, kattsand, trassel och en Wunderbaum.
    2. Upptäck att spilloljetanken är full. Istället för att ga den till återvinningsstationen, gräv en grop i trädgården och häll oljan där.
    3. öppna en öl och drick upp den.
    4. Hissa upp bilen med domkraften. Ägna 30 minuter åt att leta efter stöden till domkraften.
    5. Hitta stöden under ungarnas lådbil.
    6. I frustrationen, öppna en till öl och drick upp den.
    7. Placera oljetråget under motorn.
    8. Leta upp en 24-millimeters fast nyckel.
    9. Ge upp och använd en skiftnyckel istället.
    10. Skruva bort oljepluggen.
    11. Tappa oljepluggen i tråget med het olja. Spill het olja på dig själv.
    12. Städa upp röran.
    13. Ta en öl till under tiden som du tittar på oljan som rinner ut.
    14. Leta efter en oljefilternyckel.
    15. Ge upp, peta hål på oljefiltret med en skruvmejsel och skruva av det.
    16. Öl.
    17. Polaren tittar in; avsluta lådan med öl med honom. Avsluta oljebytet i morgon.
    18. Nästa dag, ta bort tråget som var under bilen, nu full med gammal olja.
    19. Kastar kattsand på oljan som du spillde i punkt 18.
    20. Öl. Nej du drack upp allt i går…
    21. Gå till kiosken. Köp öl.
    22. Sätt dit det nya oljefiltret och var noga med att lägga en tunn hinna olja på packningen.
    23. Häll i den första litern olja.
    24. Kom ihåg oljepluggen du tag bort i punkt 11.
    25. Skunda dig att hitta oljepluggen i tråget.
    26. Upptäck att den använda oljan är begravd i ett hål i trädgården tillsammans med oljepluggen.
    27. Drick öl.
    28. Gräv upp hålet och leta efter oljepluggen.
    29. Upptäck att den första litern ny olja nu befinner sig på golvet.
    30. Drick öl.
    31. Slint med skiftnyckeln när du drar åt oljepluggen och slå knogarna i bilen.
    32. Slå huvudet i golvet som en reaktion på punkt 31.
    33. Bli förbannad.
    34. Kasta iväg skiftnyckel.
    35. Öl.
    36. Torka av händer och panna och lägg nödvändigt bandage för att stoppa blodflödet.
    37. Öl.
    38. Öl.
    39. Häll i fyra liter olja.
    40. Öl.
    41. Ta ner bilen från domkraften.
    42. Krossa av misstag ett av stöden till domkraften.
    43. Flytta bilen bakåt för att hälla på mer kattsand på den utspillda oljan från punkt 29.
    44. Öl.
    45. Testkör bilen.
    46. Bli stoppad och arresterad för rattfylleri.
    47. Bilen blir beslagtagen.
    48. Betala borgen, lös ut bilen.

Spenderade pengar:
    450kr bildelar
    225kr öl
    675kr ersättningsstöd till domkraften: De måste ju faktiskt ha samma färg!
    9000kr borgen
    1800kr böter och bärgningsavgift

Har fler på lager, men det blir så långa inlägg. Är det nån som vill ha, är det bara hojta till!Solig 

Några av dom kommer jag lägga upp på min bröllopsblogg senare.... 
  • Nikkita
    MsChevy skrev 2012-03-10 20:57:32 följande:
     Ska ni ha vigselprogram förresten? Vad är vitsen med det egentligen? Tror vi ska skippa vårt... Vi ska inte ha allsång eller så, en solist eller kör ska sjunga o nån läsa nåt, men tror inte att gästerna har tid att läsa just då...De är ju upptagna med att titta på oss o torka tårarna. Kan ju iofs va bra att använda som solfjäder om det är riktigt varmt!Tungan ute

Jag tror vi kör på en liten välkomstlapp med kort info på bubbelflaskorna som delas ut till varje gäst...typ:
    "Välkomna till vår vigsel här i vackra Alvastra klosterruin!
    Ceremonin kommer inte vara lång och utdragen, Torsten Borstén kommer sjunga "Tralala" och Anna Panna kommer läsa en kort text.
    Efter vigseln är det fritt fram för tjo och tjim och överös oss med bubblor och kramar!
    Tack för att ni vill dela denna dag med oss!
    /Mr & Mrs Vi" 
    Vilken fin liten lapp ni gjort till vigseln Glad Vi ska inte ha vigselprogram, förstår inte riktigt vitsen med dem... Kanske bara "nödvändigt" om man gifter sig i kyrka & gästerna ska sjunga med i psalmer?!? 

Däremot håller vi (notera JAG Flört)  på med fetshäftet nu. Tycker att det är kul för gästerna att ha något litet att läsa i. Kommer finnas: meny, lite kort info om hur varje gäst känner oss & någon personlig sak om dem, bröllopets ABC, ststistik om våra gäster & vår "Tv-tablå". 
  • MsChevy
    Nikkita skrev 2012-03-11 11:27:01 följande:
    Vilken fin liten lapp ni gjort till vigseln Glad Vi ska inte ha vigselprogram, förstår inte riktigt vitsen med dem... Kanske bara "nödvändigt" om man gifter sig i kyrka & gästerna ska sjunga med i psalmer?!? 

Däremot håller vi (notera JAG Flört)  på med fetshäftet nu. Tycker att det är kul för gästerna att ha något litet att läsa i. Kommer finnas: meny, lite kort info om hur varje gäst känner oss & någon personlig sak om dem, bröllopets ABC, ststistik om våra gäster & vår "Tv-tablå". 
    Tack! Det är bara en idé än så länge, men det blir nog bra i slutändan! Vigselprogram är onödigt för oss för vi ska ha borgerligt så psalmer kommer vi inte ha. 

Visst är vi söta som säger att "vi" håller på med nåt, när det egentligen är jag ( precis som du skrev) som gör grejerna! Det är vi som är här inne som googlar runt, stöter o blöter idéer, pysslar o knåpar o sen när vi med hjälp av våra vänner här på BT känner oss nöjda med en idé, då förankrar vi den med vår andra hälft...hehe, rätt kul om tänker på det. Ibland är nästan BT mer involverat i bröllopsplaneringen än den blivande! Tungan ute
  • Nikkita
    MsChevy skrev 2012-03-11 11:33:30 följande:
    Tack! Det är bara en idé än så länge, men det blir nog bra i slutändan! Vigselprogram är onödigt för oss för vi ska ha borgerligt så psalmer kommer vi inte ha. 

Visst är vi söta som säger att "vi" håller på med nåt, när det egentligen är jag ( precis som du skrev) som gör grejerna! Det är vi som är här inne som googlar runt, stöter o blöter idéer, pysslar o knåpar o sen när vi med hjälp av våra vänner här på BT känner oss nöjda med en idé, då förankrar vi den med vår andra hälft...hehe, rätt kul om tänker på det. Ibland är nästan BT mer involverat i bröllopsplaneringen än den blivande! Tungan ute
    Ja vi kommer också ha borgerlig vigsel så det känns lite överflödigt.

Visst är det så att man får mycket hjälp här inne på BT Glad 
    Min blivande har varit så söt under planeringen. Jag har googlat runt valt ut några olika fotografer & solister, mailat fram & tillbaka med dem för att slutligen välja ut den som låter bäst. Bokat in tid för möte & vi har åkt dit tillsammans. När vi kommit där ifrån säger min blivande:
    -"Det här gick ju lätt, vilken tur vi har som hittade rätt på första personen". Då har jag suttit i över en månad & gallrat ut Tungan ute Hahaha han är bara för underbar!!! Men han är duktig för han involverar sig faktiskt ganska mycket & är intresserad av allt, kommer med idéer osv. dessutom har vi väldigt lika smak så blir inga direkta dispyter om vad vi ska ha. Tacksamt Skrattande
Svar på tråden 2012-06-30? I need you!