• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • Lilique

Haha, det är den lilla blåa Navi-fén från Legend of Zelda.    Psst, Yoda är grön

• Charlie13
    Lilique skrev 2012-03-08 16:32:13 följande:
    Psst, Yoda är grön
  • Styrka
    Lilique skrev 2012-03-07 08:20:19 följande:
    När det gäller budgettips, jag funderade på en Kinaklänning först, men det blev ekonomiskt tillfälle att faktiskt beställa klänningen i butik. Trodde att jag fått en lucky break eller något. Den har ett par veckor kvar innan den kommer, så jag får försöka klura ut något smart innan dess helt enkelt.

De stora posterna som är kvar att betala är:
    Klänningen - ca ca 5000
    Blommorna (ingen aning om vad det kan gå på, uppskattning någon?)
    Lokalen - 4000
    Trycksaker (fest-/vigselprogram etc) - Ska göra dem själv
    Hår/makeup - 1500
    Mat - ca 8000
    Dryck - ca 7000
    Musik - 3500

Sen är det småsaker som ska till, men de lär jag väl köpa in efterhand från mitt vanliga konto.
    Mitt råd är nog att downsiza så mycket du kan tänka dig själv. Min blombukett går på ynka 100 kr tex. Men så ville jag själv ha enkla vitsippor... Eller ge sig ut och plocka ängsblommor på bröllopsdagen? Det kräver ju iofs att du bor utanför stadskärnan... Till bordsdekorationen går det ju att göra fina enkla saker av vanliga ica-blommor! Enstaka blommor i höga smala vaser, eller blomsterknoppar i vattenbad? Strö/lägg knoppar längs borden bara?
    Make up gör jag själv efter tips från en vän som är makeupartist. (men frisören går på ca 1500, så det är ju samma pengar vi pratar om ändå.)
    Musiken, vad sägs om Spotify? Gör listor ni gillar, ladda hem och kör dem på off-line-mode på festen? På det viset kan ingen spela låtar ni bara avskyr på festen. Nackdelen med spotify är ju att många tenderar att vilja byta låt/hitta sina egna favoriter, men om de bara har era favvolistor att välja bland, kasnke det inte gör nåt?

Vad sägs om att tjäna lite extra pengar för att bidra till bröllopsbudgeten? Sälja saker på loppis? Det sägs ju att varje förråd innehåller saker för minst 15.000 som man aldrig använder... Extrajobb? Jobba på hemtjänsten en helg i månaden, eller som tidningsutdelare? Då får du motion samtidigt och håller dig i bröllopsform... *försöker tänka positivt*

Det var nog det jag kunde komma på på rak arm. Förutom att tänka budget när mat och dryck inhandlas, men det gissar jag att ni redan gör?
  • Styrka

Den här sidan vill jag tipsa er om! Nu börjar väl iofs de flesta av oss få ordning på hur vi vill ha det, men sidan innehåller ändå många tips!
    http://bröllopscoachen.hemsida24.se/

• Styrka
    Chabar; jeez, vad impad jag är av era inbjudningskort!
  • chabar
    Styrka skrev 2012-03-08 19:47:02 följande:
    Chabar; jeez, vad impad jag är av era inbjudningskort!
    Tack, jag har ju funderat rätt länge på hur jag skulle göra dom. I slutänden blev det ändå lite improvisation i vanlig ordning ;P

Imorgon borde dom börja landa i brevlådorna hos folk - ooh spännande! Ska bli kul att se om vi får några samtal redan imorgon.

Nu har vi även börjat diskutera musiken för ceremonin. Eller som M2B säger "jag hittar inte fler obskyra okända artister och låtar  som ingen annan nånsin har hört talas om". Han hotade med att välja en låt av BSB, vilket jag som gammalt fan borde se milt på - men jag är ju istället inne på de där okända artisterna och låtarna så det känns lite speciellt. Och Annies song, som är ultratraditionell, men ack så fin.

Har ni börjat tänka igenom musikval för vigsel och andra moment?
  • Lilique
    Styrka skrev 2012-03-08 19:41:49 följande:
    Mitt råd är nog att downsiza så mycket du kan tänka dig själv. Min blombukett går på ynka 100 kr tex. Men så ville jag själv ha enkla vitsippor... Eller ge sig ut och plocka ängsblommor på bröllopsdagen? Det kräver ju iofs att du bor utanför stadskärnan... Till bordsdekorationen går det ju att göra fina enkla saker av vanliga ica-blommor! Enstaka blommor i höga smala vaser, eller blomsterknoppar i vattenbad? Strö/lägg knoppar längs borden bara?
    Make up gör jag själv efter tips från en vän som är makeupartist. (men frisören går på ca 1500, så det är ju samma pengar vi pratar om ändå.)
    Musiken, vad sägs om Spotify? Gör listor ni gillar, ladda hem och kör dem på off-line-mode på festen? På det viset kan ingen spela låtar ni bara avskyr på festen. Nackdelen med spotify är ju att många tenderar att vilja byta låt/hitta sina egna favoriter, men om de bara har era favvolistor att välja bland, kasnke det inte gör nåt?

Vad sägs om att tjäna lite extra pengar för att bidra till bröllopsbudgeten? Sälja saker på loppis? Det sägs ju att varje förråd innehåller saker för minst 15.000 som man aldrig använder... Extrajobb? Jobba på hemtjänsten en helg i månaden, eller som tidningsutdelare? Då får du motion samtidigt och håller dig i bröllopsform... *försöker tänka positivt*

Det var nog det jag kunde komma på på rak arm. Förutom att tänka budget när mat och dryck inhandlas, men det gissar jag att ni redan gör?
    Jag vill absolut ha vita rosor i min bukett, men jag ska fråga runt lite och se vart det är billigast iallafall. Och kolla lite på floristprogrammen på gymnasiet, det blir ju mycket billigare.

Funderat på Spotify, men det finns ingen som helst musikanläggning där. Vi har ingen tillgänglig och att hyra det här var löjligt dyrt o.o' Så får se hur vi ska göra med det. (andra har använt högtalarsystem de har till tvn hemma, men vi har inget sådant heller hehe).

Vårt förråd innehåller några tomma väskor, en plastgran och diverse juldekorationer från Rusta, samt en hel hög flyttkartonger. Vi har sålt allt vi har pga tidigare "ekonomisk otur" hehe.

Min sambo har jourtjänst varje helg. Jag däremot vet att jag skulle krascha om jag skulle jobba på helger också. Är lite klen på det viset. ^^

All mat och dryck är redan så budget det kan bli faktiskt. Kommer bli en del körande mellan olika butiker och grossister bara för att tjäna in de där små kronorna, men många bäckar små....! Och drickan kommer med största sannolikhet att bli tysk budgetsprit Vill folk dricka fint så får de väl dricka hemma haha.

Men bra förslag annars Helt klart de bästa standard budgettipsen som finns
  • Nikkita
    chabar skrev 2012-03-09 00:53:57 följande:
    Har ni börjat tänka igenom musikval för vigsel och andra moment?
    Först & främst såå himla fina inbjudningskort du/ni gjort Skrattande

Vi kommer att ha The Rose som ingångsmusik, spelad på piano (utan sång). 
    Sen kommer solisten sjunga "What are words" & "Det vackraste".

Under kvällen kommer vi ha en "Dj-in-a-box" med vår egen mix av musik! Ska be mina syskon/tärnor/marskalkar önska 10 låtar var så det blir bra blandning på musiken & något som alla gillar Glad 
Svar på tråden 2012-06-30? I need you!