• Lilique

2012-06-30? I need you!

Här sitter jag i ett hav av bröllopsmagasin, med kramp i fingrarna efter att ha surfat på otaliga bröllopssidor och nertyngd av en gigantisk samling mappar med inspirationsbilder.

Jag har en inte allt för engagerad M2B, men det gör inget för han är söt ändå. Lite åsikter har jag iallafall kunnat mjölka ur honom, men då typ: "Men snäääälla, säg iallafall en färg du gillar?" "Röd". (Och så spikades färgtemat)

Trodde att min egotrippade lilla tärna var eld och lågor över att få hjälpa till med planeringen, men faktum är att hon bara bryr sig om att få stå där framme och se vacker ut och på alla mina problem svarar hon "Äh, det löser sig", helt oberoende av vilket ämne vi pratar om. Har dock ingen att byta ut henne mot, så hon får stå där och se vacker ut och säga att allt löser sig. 

Jag behöver dig nu! En brud med samma dag att se fram emot. Någon att bolla idéer med, inspirera/s av och  skratta, gråta, klaga och fira med när vi överkommer våra många hinder på väg till altaret i ungefär samma fas. Du behöver helst inte vara mångmiljonär, för då känns det nog som om jag gifter mig i en skolåda. En begagnad och tomatfläckad sådan som legat utanför Lidl ett par veckor. Och så kan vi ju inte ha det.

Jag är inte så farlig och inte bits jag heller. Mina största brister är att jag förväntar mig perfektion av mig själv, att jag har dålig humor och att jag inte anser att soppa är middagsmat. Förmodligen överkomligt.

Finns du? (:

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-09-09 09:43
    ~ En lista över oss vackra brudar ~

123ost:
    30/6 2012 - Luleå - Övertorneå - Vitt, silver och rosa - ca 35 000 kr

Liley:
    30/6 2012 - Stockholm - Östermalm (alt. 7/7 Nice, Frankrike) - ej bestämt - ca 35 000 kr

aniara:
    30/6 2012 - Stockholm - Omberg - troligtvis inget färgtema - 100 000 kr

MsChevy:
    28/7 2012 - Köping - Alvastra/Ödeshög - 50-tal/rockabillytema - 50 000 kr

Äntligen blivande:
    30/6 2012 - Sävsjö-Norra Ljunga- Vitt, silver salviagrönt- ca 35-40 000 kr

Rebekka 2012:
    30/6 2012 - Malmö - Heleneholm slott - Lila/vitt/grönt - 75-100 000 kr

imdelicate:
    30/6 2012 - Dublin - Uppsala - Morklila och nagon mer farg - 150 000 kr

annapanna88:
    30/6 2012 - Växjö - Sikhall(Vänersborg) - Vitt/ljusgrönt/guld - 35-40 000 kr

Hardaei:
    11/8 2012 - Sundsvall- Odd Fellow- Rött/grönt/vitt samt lite Guld- 100 000-150 000 kr

souna616:
    30/6 2012 - Stockholm - Hågelbyhus -Gul, tangerine, vitt samt lite grön - 60 000 kr

Styrka:
    7/7 2012 - Hisingen, Göteborg - Vitt & silver - ca 40 000 kr

Lilique:
    30/6 2012 - Karlskrona - Rött, vitt & silver/svart - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-01-16 08:05
    AnnaKari
    30/6 2012 - Öregrund - Olivgrönt, gammelrosa, brunt - 50 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-14 10:04
    karrott:
    30/6 2012 - Stockholm - Sollentuna - Mörklila, silver, vitt - 100 000 kr

Allmylove:
    30/6 2012 - Malmö - Svart, vitt & cerise - Rockigt & otraditionellt - ca 60-80 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-15 20:10
    lillzan:
    22/6 2012 - Eskilstuna - Eskilstuna stadshus - lila, vitt och grönt - 65 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-20 10:32
    lamickis
    30/6 2012 - Stockholm - Österhaninge k:a - Rosa, vitt & grått - ca 50 000 kr

sagoprinsessa
    30/6 2012 - Örebro - Eskilstuna, Öja k:a - Sagotema - 75 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-21 07:49
    Hairspraymaniac
    30/6 2012 - Hjo - Norra Fågelås k:a - Rött & vitt - ca 40 000 kr

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-29 11:10
    sandraochdaniel
    30/6 2012 - Västerås - Barbarö k:a - Lila & äppelgrönt - ca 75-80 000 kr

• Svar på tråden 2012-06-30? I need you!
  • MsChevy

Va bra!!!
    Enligt systembolagets åtgångstabell ska man räkna en platta öl el 1 box/4-5 flaskor på 10 pers vid buffé. Räknar med 40 pers dricker öl, 40 pers vin o 20 nyktra. Alltså 4 plattor öl, 4 boxar vin för maten om vi är ca 100 pers. 4 boxar vin låter lite tycker jag...eller? Dricker ju inte vin, så jag har ingen aning.
    http://www.systembolaget.se/Dryckeskunskap/Om-mat-och-dryck/Hur-mycket-dryck-gar-at/ 
    Det får bli en Tysklandsresa nån gång nästa vår o bunkra rejält...

Nä, bäst o gå o lägga sig nu. Fortfarande sjuk som fan o börjar jobba kl 6 imorgon bitti.... 

• Nikkita
    Styrka skrev 2012-03-11 19:48:30 följande:
    VI SPARAR INTE MINDRE ÄN 5.000 KRONOR I BUDGETEN!!!!

Jag hade helt felräknat alkoholen! 
    Va härligt när det blir på det hållet Skrattande & jag håller med MsChevy, dina inlägg är ju bara såå härliga!!!
    MsChevy skrev 2012-03-11 21:00:59 följande:
    Enligt systembolagets åtgångstabell ska man räkna en platta öl el 1 box/4-5 flaskor på 10 pers vid buffé. Räknar med 40 pers dricker öl, 40 pers vin o 20 nyktra. Alltså 4 plattor öl, 4 boxar vin för maten om vi är ca 100 pers. 4 boxar vin låter lite tycker jag...eller? Dricker ju inte vin, så jag har ingen aning.
    Dricker inte själv vin eller öl så har ingen aning egentligen.
    Men tycker att det låter väldigt lite. Är ni säkra på antalet som dricker vin respektive öl? För en box borde ju räcka till 10 pers, men när man sen kommer upp i antal gäster & är osäker på vilka som dricker vad kan det ju bli helt annorluna... 

Klurigt det där... Nu är jag ännu gladare att vi har bar på stället där vi är. Vi kommer att bjuda på all dricka & får räkningen efter Glad
  • aniara

Håller med om att att det låter som en snål beräkning. 3 dl vin motsvarar två små glas. Det blir en ganska torr kväll tycker nog många. Jag hade nog räknat på en halvliter per person istället, alltså att en box räcker till 6. Och kanske en extra box i reserv. Hellre att det blir lite över än att gästerna får sitta törstiga. Väljer man en riesling blir det billigt dessutom. Riesling har fått lite dåligt rykte, antagligen för att det är det många börjar sin "vinkarriär" med, men faktum är att det finns flera fina rieslings som passar superbra till buffé och som också vinkännare uppskattar.

• MsChevy

Oki NU kom ja på hur jag lyckas göra inlägg via telefon...Hehe... Är så oteknisk på såna här grejer! Jo vi kommer köpa in mer än vad vi tror går åt. Bättre att ha än att önska som det heter. Ska fråga kompisarna som gifte sig nyligen om hur mycket de köpte in på 75 pers för det räckte precis o alla som drack var bra på arslet. Det var iofs öppen bar, vi ska ha självkostnadsbar.

• Styrka

Jag ska nog kontrollräkna det där både en och två gånger, men jag har redan använt de lägsta siffrorna. Alltså när det står att en box ska räcka till 6-10 pers har jag räknat med 6 etc.

Så det blir 3 BIB rött, 3 BIB vitt, 1 BIB rosé. 5 plattor öl och 3 plattor cider. 1 BIB vodka, 2 flaskor baileys, 1 flaska wiskey.

Tror ni detta blir snålt? *plötsligt osäker*

• Lilique

Hello girlies!

Har ni sett? Så här pyttelite är det kvar i almanackan innan det är dags! (för de flesta iaf :3)
  • Nikkita
    Lilique skrev 2012-03-12 09:19:54 följande:

Hello girlies!

Har ni sett? Så här pyttelite är det kvar i almanackan innan det är dags! (för de flesta iaf :3)
    Haha så rolig du är Skrattande Räknar iofs ner till bröllopet, men har inte gjort sådär med kalendern... Inga dagar kvar alls nästan Flört
  • Styrka

Jag veet, det pirrar i magen när jag ser det där!!

Jag drömde en så hemsk dröm inatt. Jag drömde att jag gifte mig, men inte förrän efter vigseln insåg jag att jag hade på mig en hiskelig grå fluffig klänning med volanger som gav mig bilringar och en röv som en ladugårdsvägg. Jag hade inte duschat så håret hängde i stripor och jag hade hår under armarna. Sminkat mig hade jag inte gjort heller. Så jag fick gå hem till min faster (som bor ett par mil härifrån btw) och låna hennes smink och hjälpligt kleta på och bytte om. Sen gick jag tillbaka till vigselplatsen och bara "jejje, nu kör vi om 'et!"
    Eeeeehh, jomensåatteh.....

Har förresten räknat om på alkoholen och kommit fram till att jag räknat alldeles fel, tyvärr. Det blir ca 5000 kr totalt inkl frakt. Men ändå mindre än de 7.000 vi hade budgeterat för, så jag är glad ändå!
    Till 80 pers 3-rätters plus fest (där vi inte tänkt bjuda tills alla blir drängfulla) köper vi:
    5 BIB rött vin
    5 BIB vitt vin
    2 BIB rosé
    5 plattor öl
    5 plattor cider
    2 BIB vodka
    3 fl Baileys       
    2 fl Whiskey  
    För totalt 4000 kr plus frakt på en tusenlapp.

(måste kolla upp vad motsvarande skulle gå på på systemet! *nyfiken*)  

• aniara

Statusuppdatering från min sida:

Vi har fått offert på buss för gästerna som ska köras från festen till vandrarhemmet på kvällen. Priset var ungefär som väntat. Jag ska ringa och prata med dem för att höra hur flexibla de är med tiden. Vi vet nämligen inte när bussen ska gå, om den ska gå när middagen är klar eller när festen slutar. Vi vet inte heller om bussbolaget vill köra så sent som när festen slutar.

Jag var förbi en guldsmed igår med min ärvda ring. Jag fick bekräftat att stenarna är diamanter och att ringen är 23 karat. Jag hade hoppats att infattningen av stenarna skulle gå att göra om men det var inte möjligt utan att göra om hela ringen så den får vara som den är. Jag planerar att ta den som vigselring och eftersom den redan har gravyr i sig (från 1905!) så graverar jag vigseldatumet i min förlovningsring istället.

Inbjudningarna är utskickade sedan en vecka. Eftersom gästerna ombads svara till våra föräldrar vet vi inte riktigt hur många som har svarat men det har nog inte varit någon jätteanstormning ännu.

För övrigt är det vårt lägenhetsbyte som tar det mesta av vår energi. Vi hoppas få vår nuvarande lägenhet såld denna veckan.

• Lilique
    Styrka skrev 2012-03-12 18:59:04 följande:
    Jag drömde en så hemsk dröm inatt. Jag drömde att jag gifte mig, men inte förrän efter vigseln insåg jag att jag hade på mig en hiskelig grå fluffig klänning med volanger som gav mig bilringar och en röv som en ladugårdsvägg. Jag hade inte duschat så håret hängde i stripor och jag hade hår under armarna. Sminkat mig hade jag inte gjort heller. Så jag fick gå hem till min faster (som bor ett par mil härifrån btw) och låna hennes smink och hjälpligt kleta på och bytte om. Sen gick jag tillbaka till vigselplatsen och bara "jejje, nu kör vi om 'et!"
    Eeeeehh, jomensåatteh.....
    Haha! Jag hade velat se den klänningen!

Jag drömde en rätt sjuk dröm inatt.
    Sverige hade ändrat reglerna för hindersprövning. Nu skulle man inte bara skicka in ett papper och få godkännande längre, nej nej - nu var det hinder och prövning som gällde! Fast tydligen var det så att alla deltagare inte visste om att det var själva hindersprövningen, de trodde att det bara var ett "vanligt" samhällstest. Jag däremot, hade fått reda på sanningen på något mystiskt vis.

Under prövning nummer ett var jag och ett tjugotal andra tjejer iklädda heltäckande bruna papperssäckar med enbart hål för ögonen. Vi stod i ett rum med en glasvägg. På andra sidan stod våra män, även de iklädda bruna papperssäckar med hål för ögonen. Våra säckar var numrerade och vi var tvungna att skapa ögonkontakt och "känna av kemin" genom den stora glasväggen och sedan skriva ner numret på mannens säck som vi trodde var vår egen man. Männen skulle göra samma sak. Sedan blev glasrutan svart och en domare av något slag ropade upp ett nummer i taget på tjejsidan, det nummer som blivit valt av en man. "Nummer sju, du har blivit vald av nummer tre!". Och sen var det bara att hoppas på att det var rätt snubbe där under. Vi klarade det, men gud va nervös jag var. Jag svettades så att papperssäcken nästan blöttes upp.

Inför nästa hinder hade fem par haft fel och blivit eliminerade, så vi var ca 15 par kvar. Nu stod vi inför en lång lång lång hinderbana, men den såg ganska harmlös ut. Det enda som verkade gälla var att ta sig över de där fruktade plintarna från skolgymnastiken och svinga sig i det förbannade repet som aldrig ville samarbeta. Men icke! När man tagit sig över en plint så möttes man av olika fasor! Efter första plinten kom Gnällig Svärmor och testade tålamodet till max, tätt följt av Tjock Faktura Från Bilverkstaden. Den var kämpig men jag tog mig över. Sist men inte minst kom Dåligt Sexliv. Jag skrattade den plintjäkeln i ansiktet och konstaterade att jag minsann aldrig får ligga som det är, tji fick du va! Plinten insåg att den var besegrad...

Inför det sista testet var vi tio par kvar. Vi fick alla gå in i ett rum och kolla in på vad ett dagis genom ett sånt där CSI-fönster som man bara ser genom från ett håll. Vi fick inga instruktioner, men alla visste ändå vad det gällde. Vi var tvungna att hitta vårt barn i vimlet. Observera att inga av oss faktiskt har några barn. Det var obligatoriskt, man fick nämligen inte gifta sig om man inte kunde hitta sitt ännu bara påtänkta barn. Valde man fel så fick man en låda kattungar och så var man automatiskt singel igen (crazy catlady?). Jag var supernervös, pulsen var jättehög och jag stirrade på varenda unge, den ena sötare än den andra. Trodde att jag var påväg in i ett oåterkallerligt paniktillstånd innan min sambo bara ställde sig bakom mig och kramade om mig. Ser du? Där. Han pekade. Och vips så fick jag det vackraste barn världen någonsin skådat i famnen.

Vi fick ta med oss barnet till kyrkan eftersom att vi skulle gifta oss direkt. Fast, barnet blev en blomsterbukett och alla skrattade sådär sitcom-aktigt åt det. Typ som "åh haha, should have seen that one coming!"

Hmm...
Svar på tråden 2012-06-30? I need you!