• Elila

Bröllop 4/8-2012

Hej!

Finns det några brudar där ute som oxå ska gifta sig den 4/8-2012?

Jag och min sambo ska gifta oss då på Österlen. Jag tänkte att vi här kunde tillsammans räkna ner, planera, ge råd, tips och prata av oss om bekymmer och hinder vi möter på vägen...

Väl mött!
    //Elisabeth

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-19 15:13
    Sammanfattning av vi som ska gifta oss den 4/8-2012 och kacklar i den här tråden?så här långt:

Elisabeth och Markus: Bor i Göteborg men ska gifta sig på Österlen strax utanför Simrishamn. Har bokat kyrka och lokal och fått offert på catering. Vet ännu inte om jag ska beställa klänning ifrån Kina eller köpa i butik

Augusti2012: Bor i Jönköping och har bokat kyrka och lokal strax utanför Jönköping. Ska beställa en kinaklänning och är en hejare på att fynda på ebay och på att pyssla.

Inlovewetrust: Ska gifta sig en bit utanför Göteborg, har bokat att vigas både på festplats och i kyrkan, dock ej bestämt ännu.

EmhjärtaMoe: Ska gifta sig utomhus i Stockholm och tänker ha hösten för att göra inbjudningar m.m.

Marielleangelina: Förlovade sig den 4/8-11 och ska gifta sig i Halmstad med festlokal intill Nissan. Ska beställa klänning ifrån Kina, Landy bridal,

Car1021: Ska gifta sig utomhus och ha fest på Rotundan i Uddevalla och har färgtema rosa och vitt. Håller på och tittar på kinaklänningar men ännu inte bestämt sig.

Missmm: Skall gifta sig i Seglora kyrka och ha festen på Seglora Bygdegård. Färgtemat är vitt och lila.

Lindahhh: Ska gifta sig i Karlstad

Fröken Emma: Ska gifta sig utomhus på en ö i Stockholms skärgård, har planerat ribbåtsfärd och boende för sina gäster.

Augustibrud 2012: Ska gifta sig kyrkligt i Arboga och ha fest i en ombyggd ladugård och ha lantlig lyx som tema, ska förmodligen beställa klänning från kina.

Love you til the end: Har bokat kyrka och lokal, klänning är beställd och inbjudningskort valda.

Ella: Ska gifta sig i Göteborg och har färgerna rosa, vitt, silver och fjärilar som tema.

KakanMackan: Ska gifta sig den 11/8 i Uddevalla men är med i vår tråd ändå  Har bokat kyrka, catering och ev. lokal. Ska förmodligen beställa klänning från Kina.

Jennifaer: Ska gifta sig i Luleå och har bokat kyrka, lokal, meny och fotograf. Har köpt klänning (kinaklänning) via Light in the box, skor, smycken och ringar.

7milakliv: Ska gifta sig kyrkligt i Uddevalla.

• Svar på tråden Bröllop 4/8-2012
  • Hanna05
    KakanMackan skrev 2011-11-27 19:57:26 följande:
    Här kommer våra inbjudningskort.. Framsidan blev visst lite väl ljus när jag hade på blixten ser jag. Men ni ser ju på ett ungefär hur de ser ut..

Jag har även pysslat färdigt gästboken nu. Den bidde faktiskt riktigt fin. Där i, är tanken att gästerna som kommer på bröllopet ska få sätta in sin bild på sig och skriva lite till såklart. Tanken är nämligen att fotogarfen ska ta kort på var och en av gärterna, själva eller i par med sin polaroidkamer (heter det så??) En sån gammal kamera vet ni där kortet kommer ut med en gång. Jag tror jag ska ha klistrat in en liten "mall" på varje sida där gästerna får skriva. Blir lite tråkigt annars kan jag tycka. Mänga kanske bara väljer att skriva Varma lyckönskningar eller liknande..

Vart hittade du den där "mallen" som du klistrade in? :)
  • Lebendig

Vi tänker ha en sån där liten korg, tror vi...

KakanMackan: Hur många gäster har ni, och vilka typer av gäster har ni? Fick en liten fundering kring gästboken tänker mig att om varje gäst/par ska skriva på allt det där kan det ta en hel del tid, och vissa saker är inte för alla så tvärlätta att komma på t ex mitt roligaste minne tillsammans med brudparet. För vår del skulle det inte fungera och ha just den frågan då det typ bara är min familj som skulle kunna svara på den då de är den enda som umgås med oss som par. Men ni kanske har en bättre gästlista än vad vi har!;)

Vi har precis räknat ihop lite på vår budget. Jösses insåg jag då. Vi har en budget på ca 100.000 med resa och just nu ligger vi runt 75.000 utan resa och utan alkohol, snittar, brudbukett, ring och dekorationer. Har ingen aning om hur mycket som kläderna kommer att kosta, det känns som mest osäkert.

• KakanMackan

Hej hej! Mallen vet jag inte var jag hittade.. Jag kom nog på några själv. Sen skrev jag dem i words och gjorde då också så att den passade in i själva boken. Dock, precis som du säger så kan det vara svårt för några av gästerna. Detta hade även min m2b att säga om saken  Färför är den nu omgjord lite. Vi ska nog bara ha 3-4 frågor.. Sen måste man ju såklart inte skriva i boken om man inte vill, men det är såklart roligt om många gör det. Jag har inte riktigt bestämt om vi ska mallen än heller.. Vi får fundera Vidare.. Angående budget så vet vi faktiskt inte riktigt. Vi har inte räknat helt på det. Vi får en hel del av mina föräldrar sen så försöker vi hålla nere på de stora kostnaderna. Kollar runt på vad det finns för utbud osv. Sen är det viktigt för oss att vara personliga, och att istället för att göra det "mycket" med allt som finns runtomkring. Så väljer vi att göra det relativt enkelt så att vi inte måste hålla nere antalet gäster bra för att det blir för Dyrt. Vi vill kunna bjuda alla dom vi vill bjuda. Som det ser ut nu så kommer vi att bli 78 st. Känns lite lagom och då bjuder vi alla vill vill ha med oss på vår dag  Lebending, vad ingår i de 75000? Ingick alla era kläder? Köper ni tärnans och bestmannens kläder? Om ni nu ska ha sådana  Har du köpt din känning?  Vi kanske landar på 50000-60000.. Med allt, kläder, mat, dryck, ring osv.. Sen kommer vi önska oss pengar eller prk på kommande bröllopsresa. Det tycker jag är en bra sak att önska sig..

• Lebendig

KakanMackan:

Vi har dryga 80 gäster med barnen. Vi kommer önska oss pengar till bröllopsresa i present.

I vår budget är då hittills, för dessa 75 000, inräknat:

Mat (förrätt, varmrätt, efterrätt, vickning, kaffe o tårta + serveringspersonal o bartender)
    Kläder (Min klänning, hans kläder, brudtärna och bestman)
    Transport till kyrkan o festlokal för gästerna. Vi åker bil.
    Festlokal
    Fotograf
    Brudbukett
    Trycksaker

Jag tror att det bara var det, kommer inte riktigt ihåg såhär på rak arm.

• Elila

Hej på er!

Vilka fina inbjudningar du har gjort :) Vi ska ta tag i våra snaaart (det har vi iof sagt nu i 1½ månad men snaaaart hoppas jag, planen är att de ska gå ut i januari/februari).

Lebending, hur många gäster är ni? Vad är det som tidigare har kostat mycket? Lokalen?

Vi kommer bjuda 120 st, och vi har en budget på ca 60.000 - 70.000:- (ink. allt dock inte hela bröllopsresan, den sparar vi lite till vid sidan om plus att vi tänkte önska oss pengar till den, precis som kakanmackan)

Jag har funderat lite på korgarna till toaletten men då det är ca 8-10 toaletter i vår lokal tror jag att vi struntar i det, kanske sätter in doftljus eller ngt annat istället men 8-10 korgar orkar vi nog inte göra :)

En rolig grej att lägga i korgarna om ni har mycket singelvänner är ju några kondomer ;)

• Elila

Oj såg inte att du redan svarat ;)
    Finns det inget utav de ni redan köpt som ni kan skära ner på?

Ex, behöver gästerna verkligen hjälp med transport? Hur tar de sig till kyrkan?
    Fotografen, ni känner ingen som är duktig på att fota som kan ta fotona istället? Lite tips på vägen ;)

Hur gör ni med tärn/bestman kläder? Vi har valt att inte betala deras kläder och det var helt ok... betalar alla ni era tärnors/bestmans kläder?

• Lebendig

Tack så mycket för tipsen men vissa saker, som t ex fotograf har vi valt att lägga extremt mycket pengar på. Sedan låter det väl lite som om jag beklagar mig över hur dyrt det är, egentligen gör jag inte det! Vi har ju satt en budget på runt 100.000 med resa, men vi hoppas väl också innerst inne att vi får lite pengar till resandet i bröllopspresent (vi har dessutom ett reservkonto för resan...). Transporten har vi för våra gäster som kommer från andra delar av Sverige. Eftersom vi gifter oss i en liten by tio mil från närmaste hotell/boende kändes det som om vi kanske behövde det för dem då de mest troligt flyger upp hit. Just nu ligger vi på 75 000 och då är de stora posterna betalda. Det som saknas är plockmat, dekorationer, dryck (bjuder på drycken till maten, sedan betalbar), och inbjudningskorten. Och det är ca 10 000 till skulle jag tro. Och lokalen kan jag inte klaga på att den är dyr, 1500 för tre dagar...

Ring är ett äventyr för sig. Har INGET begrepp om hur mycket de kostar...

Någonstans har vi resonerat som så att vi ska bara gifta oss en gång och pengarna finns. Det var kanske egentligen mer ett konstaterande att jösses, när man lägger ihop allt blir det rätt mycket pengar!

vad gäller kläder till tärna/bestman. Vi har ett bestämt tema och har "bestämt" vad de ska ha för färger och vad de ska ha för kläder. Då tyckte vi att det kändes mer rimligt att vi betalar det. Bestman har nog pengar så han klarar sig iofs...

Vi har förövrigt också en massa toaletter i vår lokal, men jag tänker ställa in en korg på "huvud"toaletten, nämligen handikapptoan! :) Jag som brud tänker inte tränga i mig i något sketet lite bås, jag behöver lite space! :D

• hellgren
    Elisabeth och Markus skrev 2011-11-28 12:58:06 följande:
    Hur gör ni med tärn/bestman kläder? Vi har valt att inte betala deras kläder och det var helt ok... betalar alla ni era tärnors/bestmans kläder?

Vi kommer inte att betala deras kläder, dock betalar vi allt annat. Som min tärna exempelvis ska bli sminkad och fixad i håret samtidigt som jag och det betalar vi. Vi betalar även deras lunch och allt som kommer till, men just kläderna får de stå för själva. Och ja, de har godkänt det ;)

Hur gör ni med barn? VI har ju två små och de kommer ju såklart att vara med på festen (alla lämpliga barnvakter är ju också med där). Sedan är det många av våra släktingar och vänner som har barn, så de får bestämma själva om de vill lämna bort dem eller om de vill att de ska vara med. Vi ska göra ett rum som finns i lokalen till barnrum, där finns tv, dvd, soffor, bord och stolar. Vi tänkte ta med lite leksaker, filmer, pennor och papper och sånt som barnen kan tycka är kul. Frågan är den vem vi ska fråga om de kan ta med våra barn hem från festen? Jag tänker att de flesta kanske vill stanna en stund in på kvällen. Och en annan sak, det kanske kan vara bra att ha någon som är med barnen där inne i lekrummet, i alla fall tittat till dem. Skulle ni lagt det ansvaret på någon på festen, eller frågat någon annan?

• hellgren

Nu är våra save the date kort färdiga. Nu ska de bara in på tryck. Jag är supernöjd :)

• hellgren

Bilden kanske jag ska ta med också :)

Svar på tråden Bröllop 4/8-2012