• Elila

Bröllop 4/8-2012

Hej!

Finns det några brudar där ute som oxå ska gifta sig den 4/8-2012?

Jag och min sambo ska gifta oss då på Österlen. Jag tänkte att vi här kunde tillsammans räkna ner, planera, ge råd, tips och prata av oss om bekymmer och hinder vi möter på vägen...

Väl mött!
    //Elisabeth

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-19 15:13
    Sammanfattning av vi som ska gifta oss den 4/8-2012 och kacklar i den här tråden?så här långt:

Elisabeth och Markus: Bor i Göteborg men ska gifta sig på Österlen strax utanför Simrishamn. Har bokat kyrka och lokal och fått offert på catering. Vet ännu inte om jag ska beställa klänning ifrån Kina eller köpa i butik

Augusti2012: Bor i Jönköping och har bokat kyrka och lokal strax utanför Jönköping. Ska beställa en kinaklänning och är en hejare på att fynda på ebay och på att pyssla.

Inlovewetrust: Ska gifta sig en bit utanför Göteborg, har bokat att vigas både på festplats och i kyrkan, dock ej bestämt ännu.

EmhjärtaMoe: Ska gifta sig utomhus i Stockholm och tänker ha hösten för att göra inbjudningar m.m.

Marielleangelina: Förlovade sig den 4/8-11 och ska gifta sig i Halmstad med festlokal intill Nissan. Ska beställa klänning ifrån Kina, Landy bridal,

Car1021: Ska gifta sig utomhus och ha fest på Rotundan i Uddevalla och har färgtema rosa och vitt. Håller på och tittar på kinaklänningar men ännu inte bestämt sig.

Missmm: Skall gifta sig i Seglora kyrka och ha festen på Seglora Bygdegård. Färgtemat är vitt och lila.

Lindahhh: Ska gifta sig i Karlstad

Fröken Emma: Ska gifta sig utomhus på en ö i Stockholms skärgård, har planerat ribbåtsfärd och boende för sina gäster.

Augustibrud 2012: Ska gifta sig kyrkligt i Arboga och ha fest i en ombyggd ladugård och ha lantlig lyx som tema, ska förmodligen beställa klänning från kina.

Love you til the end: Har bokat kyrka och lokal, klänning är beställd och inbjudningskort valda.

Ella: Ska gifta sig i Göteborg och har färgerna rosa, vitt, silver och fjärilar som tema.

KakanMackan: Ska gifta sig den 11/8 i Uddevalla men är med i vår tråd ändå  Har bokat kyrka, catering och ev. lokal. Ska förmodligen beställa klänning från Kina.

Jennifaer: Ska gifta sig i Luleå och har bokat kyrka, lokal, meny och fotograf. Har köpt klänning (kinaklänning) via Light in the box, skor, smycken och ringar.

7milakliv: Ska gifta sig kyrkligt i Uddevalla.

• Svar på tråden Bröllop 4/8-2012
  • marielleangelina
    Fröken Emma skrev 2011-08-12 22:03:02 följande:
    inte diret. men du kan ju skriva städning av lokal på önskelistan;)

Skämt o sido. hur stor är lokalen? Ta kontakt med en städfirma o be om en offert. Hittar du en bra firma kan dom säkert ordna med rut.
    Hehe, ja det är ju en idé ;) Fast man vill ju inte att ens gäster ska behöva städa såklart...

Lokalen är inte alls stor, rymmer max 40 personer. Det kanske inte blir så dyrt ändå att anlita städfirma ändå.
    Där ska finnas en stor restaurang-diskmaskin så det kommer ju gå snabbt iaf! :)
  • Fröken Emma

Bara ni ber dom sista gästerna att se till så den är tömd o klar, och vem som ska lämna ut nyckeln till städfirman kl 07.00 :)

• Elila

Hej på er! Hoppas ni haft en fin helg.
    Jag är inte så aktiv på BT på helgen utan mer när jag är på jobbet (oops hihi) och jag har missat massor märker jag :)
    Marielleangelina: Vi har samma problem med städningen dock lite senare. Vi måste vara färdiga med städningen senast 11 och jag vet inte vilka man kan "med" och fråga om hjälp. Man vet ju heller inte på förhand vilka som kommer vara sist kvar... Kanske ingen dum idé att höra med en städfirma. När det gäller vår städning är det nämligen bara grovstädningen som ska göras, dvs plocka undan och liknande. Disk och så hoppas jag att serveringspersonalen tar hand om.

Augustibrud 2012: Sant det där med frisören. Jag bor ju i Göteborg men vi ska gifta oss strax utanför Simrishamn och Simrishamn är ju ingen jättestad direkt. Borde nog kika lite mer in på det :)

Augusti2012: Jo jag har varit inne i secondhand butiken (om det är wedding by camilli du menar?). En väldigt mysig liten butik och kvinnan som äger det var jätte gullig (minus dock att hon sa att jag var en storlek större än vad jag är, fick mig att känna mig jättestor och gick därifrån med lite halv dålig självförtroende. Klänningarna hon har är väldigt fina, precis som i butik. Dock ett väldigt litet urval i storlekar över 38 (jag är en 38 på kroppen, 40 runt höfter och byst). De flesta klänningarna hon hade var i stl 36. Dock trevlig och relativt bra priser...om än ngt dyrt ändå.

Love you til the end: Oj! Oj! Oj! Du har verkligen hunnit med mycket, va roligt :) Vad är det för klänning du beställt, Kina eller från butik?

Så fantastiskt att ni kämpar på med vikt. Jag ligger väl 6-10 kilo för mycket men hittar aldrig riktigt motivationen till att träna oftare. Jag instämmer med augustibrud2012 ang det där med att utesluta mat. Det klarar jag inte heller (självdisciplin, jag? haha!) utan min tanke för att gå ner i vikt är väl att äta ungefär samma men att träna mera... fast då var det ju det där med motivationen. Zzzz! Det som jag är lite orolig över är om man köper eller beställer en klänning nu i höst och sen kanske den inte passar för att man ändå panik bantat en månad innan bröllopet... Jaja. Funderingar hit och funderingar dit :)

Förlåt för att det blev så mycket! KRAM

• Fröken Emma

Hej. Måste erkänna en sak. Fick lite panik här om dagen o startade tråden
    "ett år kvar, jag ger upp!!"

Fick lite panik av hur mycket ni hade hunnit me. Jag hade ju inte planerat att börja förän efter nyår nån gång.

Men men, nu har jag iaf kommit igång med o maila lite med olika personer, företag mfl.
    Så nu är övernattning till våra 65 gäster ordnade. Båttransport och snart vigselförättare, om vi nu bestämmer oss i kväll för kyrkligt eller borgligt.

Och så har vi bytt datum från 25e till just 4e för att förhoppningsvis ha en lite varmare kväll eftersom vi vill vara utomhus så mycket som möjligt.

Dessutom känns det som om vi kommer kunna hålla budgeten bättre, dels blev inte sängplatserna så dyra, men det står gästen själv för, vi bokar och inkvarterar dom, men så finns allt lokalt, vi slipper dyra transporter av mat mm.
    Nu återstår bara att förhanlda om att vi själva får ta med egen sprit till baren som öppnar efter middagen och champanjen till fördrinkarna.

Jag känner mig lugn igen. ;)

• augusti2012

Det med städningen är en grej i sig.. *usch* för att behöva tänka på det. 
    Vi har till eftermidddagen på oss att städa ur lokalen. Så  det är nog inga problem. Får åka dit efter hotellvistelsen och städa i värsta fall. Känner att det löser sig. 

Fröken Emma: förlåt om vi har stressat upp dig. Vi planerar ju olika. Jag vill inte behöva sitta med detta så mycket runt jul sen. Och så passar jag på när sonen sover att fixa och dona.

Vi har kanske lite tur. Vår bestman som min m2b har känt sen han var liten. Hans syster öppnar idag ett eget konditori. Så hon kan säkert köra ut tårtor och så på kvällen till oss. Så slipper vi ha dem i kylen som är liten.
    Sen gynnar vi hellre henne än stora väletablerade företag som ändå får in pengar. 
    Efterrätten kollade jag upp i lördags. I taberg (1 mil söder om jönköping) så har dem öppnat en glassfabrik. 
    Hon kan i princip göra alla smaker som man vill. Och hon kör även ut. 
    Så hon ska fixa en offert vad det kan tänka sig att kosta etc. Ordna prover etc.

Och igår var jag i ullared och spanade lite. Kom fram till att dekorationssten var billigt. (cirka 7 kr burken) Sen hade dem vanliga hjärtan man kan sätta värmeljus i för ynka 7 kr. 12 st champange glas i plast för 15 kr.
    Stämpeldyna för 12 kr.  
    Köpte presentpåsar (7 kr styck) till två barn som kommer vara med på festen. I denna kommer det ligga lite pyssel och leksaker som passar dem. 
    Kommer nog göra pizzabullar som nattamat. Så jag köpte formar till detta för 5 kr för 20 st. Gröna med rosor på. (passar brudbuketten) Ska ni ha nattamat?? 

Ska ni ha någon som sjunger i kyrkan?? i så fall vad tar dem. 
    Vi har hittat en tjej som sjunger 2 låtar för 1500 kr. okej pris!???

sköt om er. Kramar Anna 

• Fröken Emma

Eftersom vi gifter oss på annan ort, och som det lutar åt, har en borglig vigsel så blir det nog bara lite instrumental musik då några i släkten spelar.

Ska till ullared i oktober för inhandling av vinterförrådet till barnen o julklappar mm. Så det blir väl så att jag tittar lite på dekorationer mm. om vi har börjat tänka på nått tema.

Tack för att du skrev om presentpåsar till barnen. åkte direkt upp på min lista. Men vid vilken ålder? jag har 5 i nedre tonåren och 15 under 10 år. ska jag ta 10 år som gräns eller borde jag hitta pånått åt dom andra oxå?

Det är ju perfekt att ha tillgånger i släkten o vänskapen. Dom ska man absolut "utnyttja" eller gagna :)
    Jag har frisör, sminkös, florist mfl.
    Och för gästerna, tycker jag, det är kul att få lokala råvaror. Som er glass ex.
    Vi kommer defenetivt ha fisk o skaldjur på nått sätt.

"tårtan" har jag oxå haft tankar runt. en liten tårta i toppen och sedan 60 småbakelsser.

• Fröken Emma

Augusti 2012. Inte behöver du be om ursäkt! Jag blev nog bara väldigt förvånad hur tidiga alla var, men det var nog ändå bra. För nu har vi ju det viktigaste snart klart.

• Elila

Hej på er!

Fröken Emma - Jag såg att den tråden hade startats och förstår din panik som du känner. Tänk på att det är ert bröllop och att ni gör det hur ni vill och i vilken takt. BT finns här för stöttning, peppning, frågor, tips, svar och råd och det sker oavsett hur tidigt/sent man är ute. Stå på dig! Gör saker i den takten det känns bekvämt för dig/er och då blir det rätt... Jag och min sambo har fixat mycket (eller iaf den stora ramen) men det är för att vi gör saker på distans så när vi under semestern var nere där vi ska gifta oss så fixade vi mycket då. Nu ligger vi mer och guppar i hamn innan vi inväntar nästa fas som är inbjudningskort, klänning och ring :)

• Fröken Emma

Tårta

Nått liknande fast inte så sött ;)

• ella

Hej!
    Vilken rolig tråd.
    Vi gifter oss också den 4 augusti 2012 ni Göteborg!

Får läsa ikapp mig på tråden =)

Svar på tråden Bröllop 4/8-2012