• Elila

Bröllop 4/8-2012

Hej!

Finns det några brudar där ute som oxå ska gifta sig den 4/8-2012?

Jag och min sambo ska gifta oss då på Österlen. Jag tänkte att vi här kunde tillsammans räkna ner, planera, ge råd, tips och prata av oss om bekymmer och hinder vi möter på vägen...

Väl mött!
    //Elisabeth

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-19 15:13
    Sammanfattning av vi som ska gifta oss den 4/8-2012 och kacklar i den här tråden?så här långt:

Elisabeth och Markus: Bor i Göteborg men ska gifta sig på Österlen strax utanför Simrishamn. Har bokat kyrka och lokal och fått offert på catering. Vet ännu inte om jag ska beställa klänning ifrån Kina eller köpa i butik

Augusti2012: Bor i Jönköping och har bokat kyrka och lokal strax utanför Jönköping. Ska beställa en kinaklänning och är en hejare på att fynda på ebay och på att pyssla.

Inlovewetrust: Ska gifta sig en bit utanför Göteborg, har bokat att vigas både på festplats och i kyrkan, dock ej bestämt ännu.

EmhjärtaMoe: Ska gifta sig utomhus i Stockholm och tänker ha hösten för att göra inbjudningar m.m.

Marielleangelina: Förlovade sig den 4/8-11 och ska gifta sig i Halmstad med festlokal intill Nissan. Ska beställa klänning ifrån Kina, Landy bridal,

Car1021: Ska gifta sig utomhus och ha fest på Rotundan i Uddevalla och har färgtema rosa och vitt. Håller på och tittar på kinaklänningar men ännu inte bestämt sig.

Missmm: Skall gifta sig i Seglora kyrka och ha festen på Seglora Bygdegård. Färgtemat är vitt och lila.

Lindahhh: Ska gifta sig i Karlstad

Fröken Emma: Ska gifta sig utomhus på en ö i Stockholms skärgård, har planerat ribbåtsfärd och boende för sina gäster.

Augustibrud 2012: Ska gifta sig kyrkligt i Arboga och ha fest i en ombyggd ladugård och ha lantlig lyx som tema, ska förmodligen beställa klänning från kina.

Love you til the end: Har bokat kyrka och lokal, klänning är beställd och inbjudningskort valda.

Ella: Ska gifta sig i Göteborg och har färgerna rosa, vitt, silver och fjärilar som tema.

KakanMackan: Ska gifta sig den 11/8 i Uddevalla men är med i vår tråd ändå  Har bokat kyrka, catering och ev. lokal. Ska förmodligen beställa klänning från Kina.

Jennifaer: Ska gifta sig i Luleå och har bokat kyrka, lokal, meny och fotograf. Har köpt klänning (kinaklänning) via Light in the box, skor, smycken och ringar.

7milakliv: Ska gifta sig kyrkligt i Uddevalla.

• Svar på tråden Bröllop 4/8-2012
  • MGJR

Hej Får jag också va med här? Jag och min sambo har varit tillsammans i 5 1/2 år och har också bokat in den 4/8 2012. Vi bor i västra Blekinge och har bokat kyrka, preliminär lokal och jag har en "backup" klänning. Tänkte titta på lite mer klänningar men känns bra att ha en i fall i fall... En kompis som är frisör ska fixa frissan. En annan kompis som är mua ska ev fixa smink och en annan kompis som är fotograf ska ev fota dagen. Anledningen till att jag skriver ev är för att de inte kunde boka in så här långt innan. Vi har inte tittat på ringar än men vet på ett ungefär hur vi vill att de ska se ut. Ska ta oss i kragen snart och sätta oss med gästlistan... Samt kolla på lite inbjudningar.... Jag upplever denna process med brölloppsplanering som lite bitterljuv. På ett sätt känner jag att "äntligen är det dags" men samtidigt är det något man vill njuta av länge och inte vill att det ska va över....klurigt det där. Hur känner ni andra inför detta?

• Elila

Åh va mycket lugnare jag känner mig nu med frisören :) Jag får helt enkelt ringa runt och höra vilka som har öppet på lördagar och vad det kostar så löser det sig säkert...

En annan sak jag oroar mig över dock är att det skrivs mkt här på BT om hur lång tid frisören tar.... alltså vad ska man egentligen räkna med? Min planering för The day är typ så här:

06-80 - Vakna, raka benen ;), äta frukost

8.30-12 (senast!) Frisör

12-12.30 - stadig lunch

12.30 - 13 - på med klänning och påbörja sminkning

13.30 - klar med sminkning och påbörja avfärd till kyrka

14.00 - vigsel

Och någonstans däremellan ska någon hämta blommor, köra vår övernattningsväska till hotellet och allt annat små pill som måste fixas... Eller vad är det egentligen man ska ordna mer än sig själv under dagen?

3,5 timmar tycker jag egentligen är vääääldigt lång tid hos en frisör för en uppsättning men det kanske tar så lång tid? No clue at all... Det va många år sedan jag gjorde en håruppsättning hos en frisör så jag kan liksom inte vad det är som tar tid?!

• Fröken Emma
    Elisabeth och Markus skrev 2011-11-10 21:53:22 följande:

3,5 timmar tycker jag egentligen är vääääldigt lång tid hos en frisör för en uppsättning men det kanske tar så lång tid? No clue at all... Det va många år sedan jag gjorde en håruppsättning hos en frisör så jag kan liksom inte vad det är som tar tid?!

Är det bggara du som skall fixas i håret? Är det löshår, tvätt föning mm så räkna med den tiden minst. så det blir lungt avkopplande.
  • Lebendig

Min frisör hon sa räkna med fyra timmar, så slipper vi stressa. Så mitt program ser väl ut typ såhär just nu

06.00-07.00 Morgonbestyr
    07.15-11.15 Frisören
    11.15-11.30 Lunch
    11.45-13.00 Fotografering
    13.00 Avresa till vigselplatsen

Jösses...jag kommer va dödstrött lagom till middagen

• Fröken Emma
    Lebendig skrev 2011-11-10 22:37:48 följande:
    Min frisör hon sa räkna med fyra timmar, så slipper vi stressa. Så mitt program ser väl ut typ såhär just nu

06.00-07.00 Morgonbestyr
    07.15-11.15 Frisören
    11.15-11.30 Lunch

ja, både för och nackdelar med fotografering innan vigsel....
  • Hanna05
    Fröken Emma skrev 2011-11-10 23:18:17 följande:
    ja, både för och nackdelar med fotografering innan vigsel....
    Jag skulle aldrig fotografera mig efter vigseln då man säkert gråtit och allt smink är inte där det ska vara :P
  • Jane
    Lebendig skrev 2011-11-10 22:37:48 följande:

06.00-07.00 Morgonbestyr
    07.15-11.15 Frisören
    11.15-11.30 Lunch

Ja det är klurigt hur man ska få ihop alla tider om man vigs rätts så tidigt. Jag kommer nog ha liknande schema som dig.

Kom på en sak.....Kommer ni fixa naglarna också? I sånna fall hur då?
    Hanna05 skrev 2011-11-10 23:33:47 följande:
    Jag skulle aldrig fotografera mig efter vigseln då man säkert gråtit och allt smink är inte där det ska vara :P
    Hahaha håller med. Är det en varm sommardag så kanske sminket rinner av eller blir glansigt också
  • Fröken Emma

Tur att jag har både min frisör o sminkös med på bröllopet. ;)

• Lebendig

Ja tyvärr har vi inget alternativ till att fota oss efteråt. Vi kommer inte ha tillgång till studio då och jag vill inte bli utan bilder bara för att det regnar ute! Har vi tillgång till studio så kommer det inte regna! Och inte heller viger vi oss tidigt, 15.00 är klockslaget. Men vi har en och en halvtimmes bilfärd från storstan till den lilla ort där vi ska viga oss så vi måste ju åka två timmar tidigare. Men det kommer säkert bli riktigt bra ändå.

Jag kanske måste bjuda med min frisör...hon är ju trots allt som en bekant efter åtta års klipptning där.

• Jane

Ja jag kan lägga upp mitt preliminära schema också.

07.00 - 11.00 Hår och smink.
    14.00 - 15.30 Förfest hemma.
    16.00 - 17.00 Vigsel
    17.00 - 18.00 Fotografering
    19.30 - 02.00 Bröllopsfesten
    02.00 - 05.00 Efterfest hemma

Svar på tråden Bröllop 4/8-2012