• Elila

Bröllop 4/8-2012

Hej!

Finns det några brudar där ute som oxå ska gifta sig den 4/8-2012?

Jag och min sambo ska gifta oss då på Österlen. Jag tänkte att vi här kunde tillsammans räkna ner, planera, ge råd, tips och prata av oss om bekymmer och hinder vi möter på vägen...

Väl mött!
    //Elisabeth

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-19 15:13
    Sammanfattning av vi som ska gifta oss den 4/8-2012 och kacklar i den här tråden?så här långt:

Elisabeth och Markus: Bor i Göteborg men ska gifta sig på Österlen strax utanför Simrishamn. Har bokat kyrka och lokal och fått offert på catering. Vet ännu inte om jag ska beställa klänning ifrån Kina eller köpa i butik

Augusti2012: Bor i Jönköping och har bokat kyrka och lokal strax utanför Jönköping. Ska beställa en kinaklänning och är en hejare på att fynda på ebay och på att pyssla.

Inlovewetrust: Ska gifta sig en bit utanför Göteborg, har bokat att vigas både på festplats och i kyrkan, dock ej bestämt ännu.

EmhjärtaMoe: Ska gifta sig utomhus i Stockholm och tänker ha hösten för att göra inbjudningar m.m.

Marielleangelina: Förlovade sig den 4/8-11 och ska gifta sig i Halmstad med festlokal intill Nissan. Ska beställa klänning ifrån Kina, Landy bridal,

Car1021: Ska gifta sig utomhus och ha fest på Rotundan i Uddevalla och har färgtema rosa och vitt. Håller på och tittar på kinaklänningar men ännu inte bestämt sig.

Missmm: Skall gifta sig i Seglora kyrka och ha festen på Seglora Bygdegård. Färgtemat är vitt och lila.

Lindahhh: Ska gifta sig i Karlstad

Fröken Emma: Ska gifta sig utomhus på en ö i Stockholms skärgård, har planerat ribbåtsfärd och boende för sina gäster.

Augustibrud 2012: Ska gifta sig kyrkligt i Arboga och ha fest i en ombyggd ladugård och ha lantlig lyx som tema, ska förmodligen beställa klänning från kina.

Love you til the end: Har bokat kyrka och lokal, klänning är beställd och inbjudningskort valda.

Ella: Ska gifta sig i Göteborg och har färgerna rosa, vitt, silver och fjärilar som tema.

KakanMackan: Ska gifta sig den 11/8 i Uddevalla men är med i vår tråd ändå  Har bokat kyrka, catering och ev. lokal. Ska förmodligen beställa klänning från Kina.

Jennifaer: Ska gifta sig i Luleå och har bokat kyrka, lokal, meny och fotograf. Har köpt klänning (kinaklänning) via Light in the box, skor, smycken och ringar.

7milakliv: Ska gifta sig kyrkligt i Uddevalla.

• Svar på tråden Bröllop 4/8-2012
  • Lebendig

Jane: trevlig idé om att åka hem till alla! Jag bara undrar, räknar ni kallt med fram till två veckor innan att alla ska komma? Hur har ni det med mat, gör ni eget eller caterar ni? Och jag tänker på bordsplaceringen. Jag, personligen, skulle som gäst tycka att det var lite sent att få mer information om bröllopet med bara två veckor innan. T ex klädkod, kuvertravgift eller inte, tider. Risken finns att ni kommer få massa av frågor från gästerna som vill veta lite tidigare. Men å andra sidan, era gäster kanske inte är som jag... ;)  Är dock nyfiken på av vilken anleding som ni väljer att komma ut med inbjudningarna så "sent".

Själv har vi redan skickat ut save the date, det gjorde vi på årsdagen innan. Inbjudningarna vet jag inte riktigt...men jag tror att jag vill ha osa senast 1½ månad innan. Men jag vet inte. hur tänker ni? 

• Jalle
    Brudar! Idag är det 9 månader kvar till vår stora dag!!! Skrattande

Vi tänkte ha OSA 22 juni, nästan 1 1/2 månad. Vill ju ha lite tid att förbereda cateringen, hur mycket tårta jag ska baka och för att göra bordsplacering och festhäfte. Tycker ni det är för tidigt?
  • Lebendig
    Jalle skrev 2011-11-04 10:12:25 följande:
    Brudar! Idag är det 9 månader kvar till vår stora dag!!! Skrattande

Vi tänkte ha OSA 22 juni, nästan 1 1/2 månad. Vill ju ha lite tid att förbereda cateringen, hur mycket tårta jag ska baka och för att göra bordsplacering och festhäfte. Tycker ni det är för tidigt?

Jag är inne på din linje, jag vill ha gott om tid på mig att ordna med cateringen, planera för dukningen, gästlistan, bordsplaceringen och eventuellt tårtbakning även här. Jag tycker inte att det är för tidigt!

• Jane
    augusti2012 skrev 2011-11-03 17:41:28 följande:
    Denna klänningen har jag beställt till mina två tärnor idag. Kommer ifrån Bonprix och kostar 299 kr.
    Dem kommer ha en bolero till. Har kommit fram till att långa röda tärnklänningar är inte så lätt att hitta.
    Och båda två gillade denna. Så nu håller vi tummarna att dem blir bra. <3 
    Kul att läsa vad ni har hittat på. Själv har jag flyttat från en trea till en femma. Den mest sanslösa flytten någonsin. Allt som kan tänkas gå fel har gjort det. Lång historia.  
    Men nu sitter jag i mitt nytapetserade sovrum och bara längtar tills imorgon då jag ska hämta hem mitt blivande dataskåp/pysselskåp. Längtar tills jag har en anslagstavla med checklista på saker som vi ska göra. 
    Hoppas ni alla mår bra och tar hand om er. <3
    WOW vilken härlig klänning och vilket fynd!! Glad
  • Jane
    Lebendig skrev 2011-11-04 09:55:15 följande:
    Jane: trevlig idé om att åka hem till alla! Jag bara undrar, räknar ni kallt med fram till två veckor innan att alla ska komma? Hur har ni det med mat, gör ni eget eller caterar ni? Och jag tänker på bordsplaceringen. Jag, personligen, skulle som gäst tycka att det var lite sent att få mer information om bröllopet med bara två veckor innan. T ex klädkod, kuvertravgift eller inte, tider. Risken finns att ni kommer få massa av frågor från gästerna som vill veta lite tidigare. Men å andra sidan, era gäster kanske inte är som jag... ;)  Är dock nyfiken på av vilken anleding som ni väljer att komma ut med inbjudningarna så "sent".

Själv har vi redan skickat ut save the date, det gjorde vi på årsdagen innan. Inbjudningarna vet jag inte riktigt...men jag tror att jag vill ha osa senast 1½ månad innan. Men jag vet inte. hur tänker ni? 
    Som sagt är ryktet spritt till alla vi ska bjuda, vi bor ju i Sverige men vårt bröllop kommer hållas i vårt hemland. Vi kommer inte kunna åka ner dit så lång tid innan så det blir 2-3 veckor innan, som vi kommer åka runt till alla. Eftersom det är 450 gäster så delas det upp att jag och min man åker runt till närmast släkt och vänner, och mina föräldrar och hans föräldrar åker runt till familjevänner och mer avlägsen släkt.  Det här att man åker runt till alla 2 veckor innan med inbjudan och godis är tradition där nere och alla gör så, alltså är alla beredda på det. Vi vet redan nu ungefär hur många gäster vi kommer ha, ca. 450 och gästerna betalar aldrig kuvertavgift. Festen kommer hållas i en restaurang där serveringspersonal ingår. Vi kommer alltså betala 130 kr/person och då ingår 4-rätters, dryck, tårta, serveringspersonal och själva festlokalen (i det priset). Det som är tradition hos oss är att istället för att gästerna kommer med presenter så får man ett kuvert i present med en summa pengar i som täcker portionerna för paret/familjen. Alltså kommer den delen av bröllopet vara betald efter bröllopet.

Bordsplacering finns inte heller som i Sverige, utan jag och min man har en mall där vi skriver in vart alla ska sitta, och de sitter familjevis, eller parvis, eller vänner med vänner. Brudens gäster sitter alltid på den högra sidan i salen och brudgummens på den vänstra sidan. Vart dom ska sitta får dom veta när de kommer fram till festlokalen, då 2 värdar hjälper dem till bords. Alltså får vi boka kuvert i restaurangen på ett ungefär, men det meddelas till dem dagen innan bröllopet exakt hur många som ska komma. Om vi kommer ha 450 gäster dagen innan bröllopet som har tackat Ja, och att det sedan visar sig dagen efter att det kommer 440 gäster så spelar det ingen roll för "restaurangen". Man får ha -/+ 10 personer utan att behöva betala för det. Kan säga att klädkod inte finns heller, utan alla har alltid Kostym, klänning till knäna eller långklänning för den närmaste släkten.

Krångligt men så är det Glad
  • Lebendig

Oj, det är en helt annan grej! Så himla spännande!

• augusti2012

åhh jag är så glad <3 efter att ha stressat och stressat i ett par veckor nu så fick jag äntligen lugn i kroppen och börja pyssla med inbjudan till  bröllopet. åhh jag vill verkligen gifta mig med min m2b trots han är galen  
     Han säger att man blir som man umgås vet inte hur jag ska tolka detta.. *s* 

vad ska ni skriva i er inbjudan??? Vill inte ha det klassiskt riktigt.. 
    Tips mottages :)
    När ska ni ha osa??? 

• Jane

Förlåt, jag kan inte citera från mobilen. Augusti2012: vi vill inte heller ha det vanliga i inbjudan så vi ska förmodligen skriva "Nu har vi levt i synd länge nog, den ..... gifter vi oss" fick det tipset här på BT faktiskt :)

Svar på tråden Bröllop 4/8-2012