• Elila

Bröllop 4/8-2012

Hej!

Finns det några brudar där ute som oxå ska gifta sig den 4/8-2012?

Jag och min sambo ska gifta oss då på Österlen. Jag tänkte att vi här kunde tillsammans räkna ner, planera, ge råd, tips och prata av oss om bekymmer och hinder vi möter på vägen...

Väl mött!
    //Elisabeth

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-19 15:13
    Sammanfattning av vi som ska gifta oss den 4/8-2012 och kacklar i den här tråden?så här långt:

Elisabeth och Markus: Bor i Göteborg men ska gifta sig på Österlen strax utanför Simrishamn. Har bokat kyrka och lokal och fått offert på catering. Vet ännu inte om jag ska beställa klänning ifrån Kina eller köpa i butik

Augusti2012: Bor i Jönköping och har bokat kyrka och lokal strax utanför Jönköping. Ska beställa en kinaklänning och är en hejare på att fynda på ebay och på att pyssla.

Inlovewetrust: Ska gifta sig en bit utanför Göteborg, har bokat att vigas både på festplats och i kyrkan, dock ej bestämt ännu.

EmhjärtaMoe: Ska gifta sig utomhus i Stockholm och tänker ha hösten för att göra inbjudningar m.m.

Marielleangelina: Förlovade sig den 4/8-11 och ska gifta sig i Halmstad med festlokal intill Nissan. Ska beställa klänning ifrån Kina, Landy bridal,

Car1021: Ska gifta sig utomhus och ha fest på Rotundan i Uddevalla och har färgtema rosa och vitt. Håller på och tittar på kinaklänningar men ännu inte bestämt sig.

Missmm: Skall gifta sig i Seglora kyrka och ha festen på Seglora Bygdegård. Färgtemat är vitt och lila.

Lindahhh: Ska gifta sig i Karlstad

Fröken Emma: Ska gifta sig utomhus på en ö i Stockholms skärgård, har planerat ribbåtsfärd och boende för sina gäster.

Augustibrud 2012: Ska gifta sig kyrkligt i Arboga och ha fest i en ombyggd ladugård och ha lantlig lyx som tema, ska förmodligen beställa klänning från kina.

Love you til the end: Har bokat kyrka och lokal, klänning är beställd och inbjudningskort valda.

Ella: Ska gifta sig i Göteborg och har färgerna rosa, vitt, silver och fjärilar som tema.

KakanMackan: Ska gifta sig den 11/8 i Uddevalla men är med i vår tråd ändå  Har bokat kyrka, catering och ev. lokal. Ska förmodligen beställa klänning från Kina.

Jennifaer: Ska gifta sig i Luleå och har bokat kyrka, lokal, meny och fotograf. Har köpt klänning (kinaklänning) via Light in the box, skor, smycken och ringar.

7milakliv: Ska gifta sig kyrkligt i Uddevalla.

• Svar på tråden Bröllop 4/8-2012
  • Elila

Tack för stöd! Ska kolla upp boken "the secret" :)

Endast mat och servering (ej dryck) blir med vårt cateringföretag ca 300:-/person :) Vad kostar Bryggan under bron?

• Elila

Åh... Augusti2012: Känns som om det är mitt liv du beskriver... Speciellt det där med städning. Varje gång hon är hemma hos oss går hon och drar fingrarna över tavelramar och bokhyllor för att se om det är städat och är det inte det så skrattar hon in en pik... JAG SPYR! Känns som om jag försöker slå knut på mig själv för att försöka passa in i hennes (och min m2bs helsyster) men lyckas aldrig hur jag än gör. Som tur är så är m2b:s halvsystrar, som inte har min svärmor som sin mamma, helt fantastiska och de tycker också hon är fruktansvärt jobbig :)

Sen när man säger åt svärmor när det är något då spelar hon offer och säger "...men jag menar bara väl...". Yeah right! Hon är den falskaste människan som går i ett par skor...

Stor kram till dig med!!!

• jennifaer

Hej allihopa!

Jag har tagit lite datorledigt för att passa på att umgås med sonen och storsatsa på träningen nu innan plugget börjar igen. I bröllopsplaneringen har vi inte kommit så mycket längre men vi ska gå igenom den sista budgeten och färdigställa listan på vilka vi ska bjuda.

Fy för jobbiga svärmödrar. Jag har varit med om det med ett ex men med blivandes familj är det helt lugnt som tur ärGlad

Angående kuvertkostnad blir det ca 650 kronor med "alkoholpaketet" inräknat och 150 kronor för barnen. Då ingår allt, mat, dryck, tårta, lokal, personal och städning så det känns lagomtGlad

• 7milakliv
    KakanMackan skrev 2011-08-23 23:14:56 följande:
    7milakliv: Va bra! Det får nog bli en sväng dit, kanske imorn =) Hade de många klänningar? Jag är ute efter en tubklänning.. Tror jag ; )
    På Helens hade de en hel del men på den andra butikenvar det lite tomt. Jag hade också tänkt mig en sådan klänning men efter att provat kände jag att det får bli med axelband eller halterneck. Då har jag det klart i alla fallFlört.
  • ella
    Kom precis hem ifrån ett jättelyckat möte!!! <3

Känns genast tryggt att veta vad man får nu. Vi kommer belata ca 750 kr / kuvert. I priset ingår då brudskål på bryggan när vi anländer, förrätt, buffé, dessert, bröllopstårta, kaffe och vin till varje rätt..(De räknade på ca ½ flaksa per gäst) sedan får gästerna själva köpai baren. Serveringspersonal och städ ingår ju också.

Förrätt :
    Parma- och mozzarellasallad med avokado, tomat, rödlök och örtolja.
    Buffé:
    Medelhavsbuffé
    Kalvfärsbiffar med gräddad svampsky
    Chili och vitlöksmarinerade gambas
    Rostbiff med olivtapenade
    Lufttorkad skinka med melon
    Varmrökt lax med citron och rosmarin
    Rostad potatis med bönor och bacon
    Tomat och rödlökssallad
    Rödbetor, chevre och pinjenötssallad
    Potatissallad
    Basilika dressing
    Smör och bröd

Dessert:
    Ost bricka med frukt
    Vit chokladmousse serveras med färska bär

Bröllopstårta =)

Känns jättekul att det blir mer bokat nu, det blir mer verkligt =)

Det enda som var nackdelen är att om man vill dekorera lokalen så att det blir mer personligt så får man tillgång till lokalen 11 samma dag... Så får ta till hjälp av folk och visa med bilder exakt som jag vill ha det ...

Vilken tid hade ni tänkt att ha er vigsel? Ska ni bli fotograferade innan eller efter vigseln?

Kramar Skrattande
  • KakanMackan

Elisabeth: Fy vad jobbigt! Stackare! Men tänk på, det är ER dag!! Vet och förstår att det är jobbigt men försök som de andra säger, att inte bry dig om henne.. Hur du än är eller gör kommer hon ju förmodligen inte att ändra sig. Hon verkar vara en bitter tant ; ) 7milakliv: Jag var inne i butiken här nere i stan idag. Hon hade ganska lite klänningar i butik just nu men skulle få in en massa nytt runt november. Men hon var väldigt trevlig och hjälpsam. Skulle kolla upp mina olika önskemål om div klänningar åt mig =) Jag har fastnat för klänningar från märket NIXA. De har väldigt enkla, fina klänningar. Till bra priser, från 3000 och uppåt. Vad kollar ni andra för märken??

• Fröken Emma

Elisabeth
    Din stackare. Jag tycker ibland att svärmödrar borde förbjudas!! ;)
    Jag o min m2b har varit tillsammans i snart 14 år, så min svärmor vet varthon ska sitta ;)
    Vi har haft otroliga duster genom åren. Men mycket äldre syskon och ett ynger så har min m2b inte haft det lätt. det yngra är gräsligt bortklemad. fixar inte mycket själv trots egna barn skild mm.

Men jag känner otroligt mycket med dig. jag har fällt många tårar av besvikelse över svärmor. Men jag och min m2b är glada över mina familj som är underbara, hjälpsamma och alltid till hands.

Vi funderar nästan på att inte berätta att vi ska gifta oss för än inbjudningara kommer. Fast det är lite elakt, och då kan vi heller inte säga nått till syskonen. Men svärmor kommer defenetivt komma o peta i gästlista o försöka tvinga oss att bjuda folk från hans släkt som vi knapt träffar en gång om året eller mer sällan.
    Och detär inte min tanke. Vi bjuder bara dom som vi umgås med, som kommer när nån fyller år eller bjuder igen middagar mm.....

Men när man är under press och har nått man går o tänker på hela tiden så är det svårt att stöta bort känslorna och svärmor.

Men försök o prata med din m2b!!! O sedan var hård med att det är ditt bröllpo!!

Kram

• Fröken Emma

Så, då har vi berättat för mina föräldrar. Mamma visar inte så stor reaktion, som förväntat. Hon visade inte mycket när vi berättade att vi skulle få barn, men men det är sån hon är men endå blir man lite besviken. Tur att jag har syrran som är eld o lågor <3
    Men vi bestämde att åka dit hela "stora" familjen o titta på plats nästa helg.

Då passar vi på att träffa prästen, musiker och köksmästaren.

maten lutar just nu åt..

förrätt

smörstekta kantareller på bröd

Huvudrätt

'buffe

Helgrillad villdsvin ( en klasiker då vi själva jagar så vi tar med oss egen)
    rökt fisk av nått slag
    kallskuren älg
    Bakad potatis
    såser
    sallad
    bröd
    mm

ostbricka och godisbufe

cupcakes med bla vit choklad som "tårta"

Och så bjuder vi på brunch dagen efter innan gästerna åker hem.

• Elila

Va ni alla är snälla och gulliga! Tack! Idag känns det bättre... Hade väl bara en sådan där dag (när de gäller svärmor kommer de dagarna rätt ofta dock).

Mums vilken god mat ni alla ska bjuda på! Låter toppen!

Vi har fått som förslag:
    Förrätt:
    Matjessilltårta med tillbehör

Huvudrätt:
    Grillbuffé (Tre olika sorters kött, massa olika såser och tre olika sorters potatisgrejer)

Efterrätt:
    Pannacotta med bär

Tårta

Och vickning (korv med bröd). Det som ingår i vårt 300:-/person pris är all mat, servering, disk osv.

Var exakt är det Bryggan under bron ligger? Ligger den innanför göta älv bron? Blir så nyfiken :)

• marielleangelina

Åh va gott allt låter, vi kommer nog beställa denhär buffén, tyckte den lät jättegod :)

225 kr/kuvert

Hemgravad fjordlax med senap och honungssås

Skagenröra på mörkt bröd med löjrom & dill

Småtomater bakade med oliver och örter från landet

Helrökt färsk fläskfilé samt basilika och gräslökssås

Sommarrötter från Ugglarp med apelsinpesto

Sesamstekt majskycklingbröst från Bjäre

Melon och gurksallad med färsk koriander & lime

Heagårds nypotatissallad

Sommarsallad med skott och rödlök

Smör och hembakat bröd

Sen blir det tårta men jag tror vi kommer beställa 3 vanliga tårtor på 8 bitar per tårta... Jag vet inte riktigt vilken än, jag måste fråga bageriet om man kan få någon helt och hållet utan minsta spår av jordnötter eftersom jag är allergisk, och en allergisk chock är det sista jag vill vara med om på vår bröllopsdag!

Svar på tråden Bröllop 4/8-2012