• Elila

Bröllop 4/8-2012

Hej!

Finns det några brudar där ute som oxå ska gifta sig den 4/8-2012?

Jag och min sambo ska gifta oss då på Österlen. Jag tänkte att vi här kunde tillsammans räkna ner, planera, ge råd, tips och prata av oss om bekymmer och hinder vi möter på vägen...

Väl mött!
    //Elisabeth

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-19 15:13
    Sammanfattning av vi som ska gifta oss den 4/8-2012 och kacklar i den här tråden?så här långt:

Elisabeth och Markus: Bor i Göteborg men ska gifta sig på Österlen strax utanför Simrishamn. Har bokat kyrka och lokal och fått offert på catering. Vet ännu inte om jag ska beställa klänning ifrån Kina eller köpa i butik

Augusti2012: Bor i Jönköping och har bokat kyrka och lokal strax utanför Jönköping. Ska beställa en kinaklänning och är en hejare på att fynda på ebay och på att pyssla.

Inlovewetrust: Ska gifta sig en bit utanför Göteborg, har bokat att vigas både på festplats och i kyrkan, dock ej bestämt ännu.

EmhjärtaMoe: Ska gifta sig utomhus i Stockholm och tänker ha hösten för att göra inbjudningar m.m.

Marielleangelina: Förlovade sig den 4/8-11 och ska gifta sig i Halmstad med festlokal intill Nissan. Ska beställa klänning ifrån Kina, Landy bridal,

Car1021: Ska gifta sig utomhus och ha fest på Rotundan i Uddevalla och har färgtema rosa och vitt. Håller på och tittar på kinaklänningar men ännu inte bestämt sig.

Missmm: Skall gifta sig i Seglora kyrka och ha festen på Seglora Bygdegård. Färgtemat är vitt och lila.

Lindahhh: Ska gifta sig i Karlstad

Fröken Emma: Ska gifta sig utomhus på en ö i Stockholms skärgård, har planerat ribbåtsfärd och boende för sina gäster.

Augustibrud 2012: Ska gifta sig kyrkligt i Arboga och ha fest i en ombyggd ladugård och ha lantlig lyx som tema, ska förmodligen beställa klänning från kina.

Love you til the end: Har bokat kyrka och lokal, klänning är beställd och inbjudningskort valda.

Ella: Ska gifta sig i Göteborg och har färgerna rosa, vitt, silver och fjärilar som tema.

KakanMackan: Ska gifta sig den 11/8 i Uddevalla men är med i vår tråd ändå  Har bokat kyrka, catering och ev. lokal. Ska förmodligen beställa klänning från Kina.

Jennifaer: Ska gifta sig i Luleå och har bokat kyrka, lokal, meny och fotograf. Har köpt klänning (kinaklänning) via Light in the box, skor, smycken och ringar.

7milakliv: Ska gifta sig kyrkligt i Uddevalla.

• Svar på tråden Bröllop 4/8-2012
  • augusti2012

Tack söta ni <3 tänk vad livet kan ändra sig så snabbt. 
    Det sjuka är att vår nya lägenhet är större än några av mina vänners hus. 
    Och hyran är bara 6000.  
    Hyran blir högre än vi hade innan. Pengar jag hade tänkt lägga på bröllopet.
    Men jag lär bli gift och få min drömdag ändå.

Ser fram emot min anslagstavla och skrivbord till bröllopspyssel.  

Roligt att läsa vad alla sysslar med. Och verkligen super kul att det är en så aktiv tråd trots vi har ett år kvar till the big day. {#emotions_dlg.flower}

• KakanMackan

7milakliv: Va bra! Det får nog bli en sväng dit, kanske imorn =) Hade de många klänningar? Jag är ute efter en tubklänning.. Tror jag ; )

• VanAbo

Hej alla mrs.to.be..
    Är ny här på bröllopstorget!
    Kunde inte undgå denna tråd, jag gifter mig också den 4/8 2012.
    Skrattande

• Love you til the end

Ahhh, inatt drömde jag min andra mardröm om bröllopet! Förra gången drömde jag att ingen kom, så jag och M2B åkte runt i en gammal cheva van och hämtade dem! ;) 
    Denna gång drömde jag att min mamma tagit över hela bröllopet och ändrat en massa saker, såsom vad vi skulle ha för efterätt, vad vi skulle göra efter vigseln och dylikt!
    Det roliga är att min mamma inte alls är typen som skulle göra så, haha!

Annars så kom min efterlängtade slöja igår, och den var jättefin!
    Så nu väntar jag bara på min efterlängtade klänning :D 

• Elila

Åh va trött jag blir nu... måste bara få skriva av mig....  Dels så tar min m2b inte tag i att ringa vårat cateringföretag och snacka om de ändringar vi vill göra på menyn. Detta bidrar till en mindre stress inom mig. Sen har jag dessutom inget jobb om ca en vecka vilket känns tungt + att min blivande svärmor (som inte är mitt största fan) är på mig precis hela tiden...

M2b mamma och ena syster (han har tre systrar, en hel och två halv), hon som är helsyster tror hela tiden att det är jag som styr och ställer över m2b och de beklagar sig hela tiden för hans skull. AHHHHH!!!!! Svärmor är på mig precis hela tiden och allt jag gör är fel och innan har jag helt lyckats svälja allt men nu känner jag att gränsen snart är nådd. Hur mycket ska man egentligen stå ut och vad ska man säga? Hela situationen är dessutom så himla svår för jag har pratat med m2b om hur jag känner det och att jag känner att jag aldrig kommer vara "god nog" åt honom enligt henne men han ser inte alls hur hon håller på och kommenterar och ger mig pikar.... Det hela sköter hon "snyggt" om man får säga så... Och istället är det denna ständiga psykiska nedbrytningen. Exempelvis på saker hon har sagt:

1. En utav m2b:s släktingar frågade om vi inte skulle ha dubbelbröllop med hans syster. Innan jag hinner svara säger svärmor att "Nää..Så blir det inte för att Elisabeth vill ha allt ljus på sig". EH?! JA! Det är min bröllopsdag för gudsskull den vill jag dela ensam med m2b och inte med någon annan...

2. Jag, m2b och en av hans halvsystrar sitter och pratar om en situation som uppstod en morgon då m2b låg i badet och hade låst badrumsdörren och orkade inte gå upp och öppna trots att jag behövde kissa. Det hela skämt-pratade vi om och skrattade och jag berättade att jag blev sur på m2b. Då hör svärmor detta och säger "Men Elisabeth...du hade väl kunnat kissa i diskhon"

Ja nu tog jag bara två exempel på hur hon beter sig som jag hade i huvudet men ständigt så är jag antingen för smart, duktig eller för lat, tråkig.... Jag duger aldrig!

Va bara tvungen att skriva av mig lite... Orkar snart inte med kärringen ;)

Sen att mina bilder inte funkar här på BT heller gör mig irriterad. Har ändrat och fixat och tycker att det borde fungera men icke :(

• marielleangelina
    VanAbo skrev 2011-08-23 23:33:10 följande:
    Hej alla mrs.to.be..
    Är ny här på bröllopstorget!
    Kunde inte undgå denna tråd, jag gifter mig också den 4/8 2012.
    Skrattande
    Välkommen Glad
    Elisabeth och Markus skrev 2011-08-24 10:19:43 följande:

Sen att mina bilder inte funkar här på BT heller gör mig irriterad. Har ändrat och fixat och tycker att det borde fungera men icke :(

Tråkigt att höra om svärmor :/ Det låter inte alls kul!

Och det här med bilderna.. Längst upp till höger här på sidan, Konto och sen Inställningar... Där kommer man till  Sidolayout, har du klickat i Bildgalleri där?
  • ella

Elisabeth och Markus: Tycker du ska försöka undvika din svärmor i den mån det går. Det kommer bli stressigt med all planering inför bröllopet och nu också då du blir arbetslös. Skitjobbigt med negativa människor som försöker trycka ner en. Under detta året ska du omge dig med positiv energi och med människor som du tycker om. Klart att man ska stå i rampljuset under sin bröllopsdag, varför skulle man annars lägga ner så mycket pengar på sin dag? Tror hon bara är bitter då hon själv inte får så mycket positiv uppmuntran. Karma! Ett tips för att minska stressen är att läsa boken "The secret".. där snackar vi om att ta tillvara på det goda i livet och slå bort negativa tankar.

I eftermiddag ska vi till restaurangen Bryggan under bron i Götenorg och få en offert på bröllopsfesten. Känne rmig lite nervös har ju verkligen hundra frågor!! Hur mycket pengar lägger ni per kuvert?

{#emotions_dlg.flower}

• ella

Hmm konstigt skrev ett långt inlägg som bara försvann!

Elisabeth & Markus: Skittråkigt med en svärmor som är bitter. Hon måste ju själv vilja ha uppmärksamhet som hon inte får. Tro sjutton att rampljuset ska vara på brudparet den dagen man gifter sig. Varför skulle man annars lägga ut så mycket pengar på en dag? Försöka att undvik din svärmor i den mån det går. Under detta året ska du bara omge dig av positiv energi och umgås med de som du tycker om. Det kommer ju att vara stressigt som det är. Kan rekommendera dig att läsa "The secret" och inspireras av det positiva i livet och slå bort allt det negativa..Kanonbok!! KARMA!

I eftermiddag ska jag till restaurangen Bryggan under Bron och gå igenom menyn och få en offert. Kännermig nervös och har hundra frågor =) Hoppas attallt faller på plats. Vad är ert kuvertpris per person?

{#emotions_dlg.flower}

• Augustibrud 2012

Vad har ni tänkt att bjuda på? Jag och svärmor ska provlaga vår mat nu på söndag med vin till. Tänkte gå till systemet så får de plocka ut viner eftersom jag inte är så bra på vad som passar till vad.
    Kanske lite tidigt att tänka på mat redan nu?  :)

• augusti2012

Elisabeth: jag förstår verkligen din situation. Jag och min svärmor har haft våra gräl. Min sambo har två syskon. En lilla syster och en lillebror. Lilla syster har sambo. Men där fjäskas det ordentligt. Sen lillebror vet i sjutton vad han gör. Han har toppen jobb men ändå kommer han hem i mitten av månaden och äter där för då har han inga pengar pga tjejer utnyttjar honom. Kärleken gör en blind och då blir man lätt lurad stämmer bra in där.
    Så vi är dem enda som klarar oss själva. Och det vill vi verkligen. För vi anser att flytta man hemifrån så ska man klara sig själv. 
    Vi bjuder in till kalas etc. Bjuder på mat då mina föräldrar åker 10 mil för att komma till oss. Och då känns det jätte dumt att bara bjuda på tårta. Och det har jag ju fått höra att vi alltid bjuder på så bra mat hela tiden. 
    På ett kalas började hon städa min fläkt till spisen. Då exploderade jag till pappa och han sa fint till henne.
    Frågade om hon kunde göra ett jätte gott knäcke till bröllopet. Men nej det hann hon ju då rakt inte  
    Men hallå!! vi har ett helt bröllop att fixa plus att hålla koll på vår 2 åriga son.
    Droppen blev när min sambo var på begravning i somras. Sommarens varmaste dag. Han tog inte med sig kavajen då han inte ville bli helt blöt och svettig på ryggen. Några dagar senare träffade jag hans föräldrar. Svärmor sa då att hon skämdes över honom att han inte hade kavaj. För att han var den enda på begravningen som inte hade haft det. Då brast jag i taket. Och sa att man ska aldrig säga att man skäms över sina barn oavsett vad dem än gör i livet. Man kan tänka det. Men aldrig säga. Jag tog med mig min son och gick och slängde igen dörren. Hon har fortfarande inte sagt förlåt.
    I början när min son föddes så var allt jag gjorde fel. Sa åt henne en gång när jag var där. Att ska hon fortsätta såhär så vill jag inte komma till dem. Och att det var jag och min sambo som uppfostrade vår son. Och hennes roll var att ge barnbarnet kärlek. 

Mamma är ju inte så emot min sambo. Men det är nog något speciellt med svärmor.
    Min jobbarkompis berättade att när hon gifte sig fick hon en ofållad duk av sin svärmor. 
    För det var hennes prov på om hon skulle bli en bra fru eller inte. Helt sjukt! 
    Så jag hoppas jag slipper ofållade dukar i bröllopspresent.

min m2b skjuter också allt angående bröllopet åt sidan.. så där är det jag som drar det stora lasset än så länge. Får sätta fart på han till våren istället. 

*stor kram till dig* 

Svar på tråden Bröllop 4/8-2012